۶۸۶۹
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
تعداد بازدید : ۵۳
رئیس جهاد کشاورزی گیلان از تولید 140 کیلوگرم زعفران در این استان خبر داد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان از تولید 140 کیلوگرم زعفران در این استان خبر داد.
به گزارش فراتیتر، صالح محمدی گفت: استان گیلان دارای ۳۵ هکتار اراضی زیر کشت زعفران است و از این میزان ۱۴۰ کیلوگرم محصول زعفران به ارزش اقتصادی ۵۶ میلیارد تومان تولید می‌شود.

وی درباره برداشت زعفران در گیلان، اظهار کرد: ۷۲ کشاورز گیلانی در شهرستان‌های سیاهکل، رودبار، املش، رودسر، تالش، رضوانشهر و صومعه‌سرا به کشت زعفران مشغول هستند و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به بخش دیلمان شهرستان سیاهکل است.

وی با اشاره به برنامه توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار استان گیلان، افزود: برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار به صورت پایلوت از سال ۱۳۸۷ در چهار شهرستان سیاهکل، املش، رودبار و رودسر آغاز شد و پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح در سه سال متوالی، به منظور آنالیز محصول تولیدی در آزمایشگاه مرجع در خراسان رضوی سه فاکتور مهم طعم، رنگ و بوی زعفران تولید شده مورد بررسی قرار گرفت و محصول نهایی در بخش دیلمان شهرستان سیاهکل بالاتر از نمونه شاهد قرار گرفت.

محمدی یادآور شد: به منظور گسترش توسعه کشت زعفران، کشت این محصول در قالب مشاغل خانگی گنجانده شده و تا چند سال با پرداخت یارانه گیاهان دارویی از محل اعتبارات ملی از باغداران حمایت کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: در سال جاری و در راستای مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان گیلان با تخصیص اعتبارات ملی در جهت توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار، این سازمان مبادرت به خرید پیاز زعفران و توزیع آن به صورت رایگان بین کشاورزان زعفران‌کار کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین در راستای توسعه و ترویج کشت زعفران این سازمان مبادرت به خرید چندین دستگاه خشک کن زعفران و توزیع آن بین باغداران نموده است.

محمدی به علاقمندان کشت زعفران در گیلان توصیه کرد برای احداث باغ‌های جدید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های چهارگانه مراجعه کرده و از نحوه دریافت تسهیلات و یارانه گیاهان دارویی مطلع شوند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان بسته بندی زعفران گیلان را در قالب کارگاه‌های کوچک خانگی دانست و گفت: امیدواریم با همت کشاورزان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوانیم به فناوری بسته بندی صنعتی دست یابیم تا زعفران گیلان در کنار سایر برندهای معروف کشور بتواند به رقابت بپردازد.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: