۱۰۱۱
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۹۶۵
اجتماعی آموزش

اخبار ویژه

چرا مطالبات بازنشستگان فرهنگی پرداخت نمی‌شود؟
پس از ۳۰ سال خدمت کردن با امید به استراحت و پایان کارشان، منتظر دریافت پاداش خود هستند پاداشی که شاید تنها گوشه‌ای از زحمات این قشر زحمتکش را هم جبران نکند. اما برای همین پاداش اندک هم باید ماه‌ها و حتی سال‌ها دوندگی کرده و منتظر بمانند که شاید مورد لطف و نظر بالادستی‌هایشان قرار بگیرند.
به گزارش روی تیتر، کریم عاملی، معلم بازنشسته در وبلاگ خود می‌گوید: کار معلم سخت است نه از نوعِ یک کار خسته کننده و ملال‌آور، بلکه یک شغل و کار فنی و پیچیده و در عین حال بسیار لذت‌بخش و دوست داشتنی است.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیانی که در اوایل سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند، گفت: متاسفانه به خاطر محدودیت‌های منابع داخلی در آموزش و پرورش و همچنین به علت حجم بزرگ اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت به فرهنگیان بازنشسته، با تاخیر ۸-۹ ماهه برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان مواجه هستیم که حتما باید آن را در قانون بودجه سال آینده پیش‌بینی کنیم.

پس از ۳۰ سال خدمت کردن با امید به استراحت و پایان کارشان، منتظر دریافت پاداش خود هستند پاداشی که شاید تنها گوشه‌ای از زحمات این قشر زحمتکش را هم جبران نکند. اما برای همین پاداش اندک هم باید ماه‌ها و حتی سال‌ها دوندگی کرده و منتظر بمانند که شاید مورد لطف و نظر بالادستی‌هایشان قرار بگیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا برخی از بازنشستگان از سال‌های ۹۶ و ۹۷ هنوز پاداش پایان خدمت را دریافت نکرده‌اند، توضیح داد: با تمامی کسانی که پیش از سال ۹۷ بازنشسته شده‌اند، تسویه کامل انجام داده‌ایم. در حال حاضر هیچ بدهی به بازنشسته‌ها، چه پاداش پایان خدمت و چه مرخصی ذخیره‌شده آن‌ها نداریم. هر کسی که تا سال ۹۷ بازنشسته شده، پاداش پایان خدمت را به طور کامل گرفته و حتی در سال‌های قبل‌تر نیز همه بازنشسته‌ها پاداش پایان خدمت را دریافت کرده‌اند. احکام پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۹۸ نیز صادر شده که تا سال ۹۹ قطعا پرداخت خواهیم کرد.

این در حالی است که در سال‌های گذشته شاهد برگزاری تجمع‌های زیاد معلمان برای دریافت بازنشستگیشان بودیم، تجمع‌هایی که به دفعات تکرار شدند، اما دریغ از دریافت پاسخ مناسب.

این تاخیر در پرداخت پاداش معلمان سبب نگرانی آن‌ها شده است و با این وجود زمان مشخصی پرداخت این پاداش اعلام نمی‌شود.

الهیار ترکمن درباره میزان مبلغ کل پاداش پایان خدمت فرهنگیانی که در  سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند، گفت: آن چیزی که ما به طور قطعی تا الان برآورد کرده‌ایم، این است که حدود ۳۲۰۰ نفر بازنشسته شدند و قطعا تا پایان سال این آمار افزایش خواهد یافت. مبلغی حدود ۱۰ هزار میلیارد در قانون بودجه برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پیش‌بینی شده است، از این رو ما نگران تامین اعتبار نیستیم.

وی درباره رقم در نظر گرفته شده برای اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در سال آینده توضیح داد: بر اساس ماده ۶۵ قانون خدمات کشوری، در اجرای رتبه‌بندی هیچ رتبه‌ای از کسی حذف نشده بلکه رتبه‌های جدید را با رتبه‌بندی قبلی انطباق می‌دهیم و در مجموع نسبت به قبل از مهر ماه حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان به حقوق همکاران اضافه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: سال آینده برای رتبه‌بندی همان‌طور که در لایحه بودجه سال ۹۹ آورده شده، ۵۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. البته ما از این به بعد چیزی با عنوان رتبه‌بندی نداریم و در واقع این آیتم یک مکانیزم حقوقی است و از این طریق حقوق آموزش و پرورش برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده است. همه این مبلغ برای حقوق بوده و رتبه‌بندی از حقوق معلمان جدا نیست. در حال حاضر مجموع این‌ها مبلغ حقوق فرهنگیان را تشکیل می‌دهد و دولت موظف به پرداخت آن است.

عدم توجه مسئولان به کارمندان آموزش و پرورش تنها به پرداخت پاداش آن‌ها ختم نمی‌شود و از همان ابتدای ورود افراد به این شغل مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. به طوری که این بی‌مهری گریبان مدارس و امکانات لازم برای دانش‌آموزان را نیز گرفته است.

این جمله نیز گله یکی از بازنشستگان آموزش و پرورش است: «بعد از سی سال، نه از کلاس خسته‌ام و نه از مهرورزیدن برای کودکان‌تان. از شما خسته‌ام که نفهمیدید جامعه را معلمان می‌سازند.»

از عجایب مدیریت وزارت آموزش و پرورش این است که توانایی ساماندهی ساده‌ترین کار‌ها از جمله بازنشستگی  را ندارد و فرهنگیانی که امسال بازنشست شدند باید منتظر بمانند تا مسئولان آموزش و پرورش تا در بودجه سال ۹۹ منابع لازم را در نظر بگیرند و در صورت تخصیص سازمان برنامه و بودجه تا شهریور ماه سال بعد مطالبات امسال بازنشستگان پرداخت شود.

این درحالی است که اگر مدیریت وزارت آموزش و پرورش درست باشد، باید تعداد بازنشست شده‌ها از یک سال قبل مشخص و در لایحه بودجه در نظر گرفته شود تا فرهنگیان عزیز همانند سایر کارمندان دولت، بلافاصله بعد بازنشستگی، پاداش خود را دریافت کنند.

سوال اینجاست چرا همیشه پاداش پایان خدمت فرهنگیان معوق می‌شود؟

اگر دولت منابع لازم را ندارد چرا حقوق، مزایا و پاداش سایر کارمندان و بازنشستگان دولت به موقع پرداخت می‌شود؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: