۶۰۰۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۱۰۵
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد:
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از احیای روابط گردشگری با مصر و تلاش برای لغو روادید با عربستان خبرداد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از احیای روابط گردشگری با مصر و تلاش برای لغو روادید با عربستان خبرداد.

به گزارش فراتیتر، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا گفت: با توجه به ویژگی‌های تمدنی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی، روابط گردشگری با مصر حتما یکی از ارتباطات مفید میان ملت‌های دو کشور است.
هفته گذشته نیز در جریان گرامیداشت روز جهانی گردشگری در برج میلاد تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و یک هلدینگ فعال در حوزه سفر به امضا رسید و تیزر تبلیغاتی سفر به مصر در این مراسم که وزیر و مسئولان بخش گردشگری وزارت میراث فرهنگی حضور داشتند پخش و سفر به مصر از تردید و شایعه خارج شد، حالا دیگر تماشای اهرام مصر و تمدن باستانی مردمان نیل عملیاتی‌تر به نظر می رسد.
اگر چه به ظاهر منعی بر توسعه روابط تجاری و همکاری بخش خصوصی ایران با مصر وجود ندارد و مذاکرات در سایه نظارت و اطلاع دستگاه‌های دولتی مرتبط انجام می‌شود، اما رسمیت بخشیدن به آغاز روابط گردشگری دو کشور منوط به تصمیم سیاسی و دیپلماتیک تهران-قاهره است.
در همین چارچوب سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا گفت: با توجه به ویژگی‌های تمدنی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی، روابط گردشگری با مصر حتما یکی از ارتباطات مفید میان ملت‌های دو کشور است.
وی گفت: وزارت میراث فرهنگی با نگاه اولویت و مزیت بررسی و مطالعه احیای روابط گردشگری با مصر را آغاز کرده است، رییس انجمن دفاتر خدماتی مسافرت هوایی (حرمت الله رفیعی ) به نمایندگی از بخش خصوصی از چند ماه پیش با هماهنگی که با ما داشتند طی سفر به مصر مقدمات و مذاکراتی را برای همکاری بخش خصوصی آغاز کرده است.
وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: البته برای احیای گردشگری با مصر، ملاحظات وزارت خارجه مورد نظر ماست، مطالعات ما هم در حال انجام است بخش خصوصی هم در حال پیگیری است، در نهایت با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت میراث فرهنگی و بخش خصوصی تلاش می کنیم روابط گردشگری با مصر هم آغاز شود.
وزیر میراث فرهنگی افزود: توسعه گردشگری با کشورها و تسهیل سفر به ایران اولویت ماست ؛ یکی از اینها لغو روادید است، طرح لغو روادید با ۶٨ کشور را به دولت پیشنهاد کردیم. این پیشنهاد مورد توافق ما و وزارت خارجه است. ما در پنج گروه، کشورها را مشخص کردیم که هر یک از این کشورها، ویژگی خاصی دارند. وزارت خارجه نیز درباره این کشورها توافق کرده است.
‌وی گفت: نخستین گام لغو روادید سفرهای گروهی گردشگران روسیه بود، گروه اول با آغاز هفته گردشگری به ایران آمدند، راه برای بقیه هم باز است با این نوع تسهیلات قطعا ورود گردشگران خارجی به کشور در ماه های پیش رو افزایش می‌یابد.
وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: تسهیل و لغو روادید با همسایگان غربی و جنوبی هم در دستور کار ماست، نخستین اقدام سال گذشته با عراق انجام شد، اکنون حتی گردشگران عراقی با خودروی شخصی از مرز زمینی به راحتی وارد ایران می شوند، همزمان با هفته گردشگری تردد از مرز شلمچه افتتاح شد، ۵ مرز دیگر هم به زودی این خدمات را به عراقی ها خواهد داد.
وی به سفر مریم جلالی معاون صنایع دستی به عنوان نماینده وزیر به ریاض در روز جهانی گردشگری اشاره کرد و افزود: علاقه مندیم با عربستان لغو روادید انجام دهیم، از وزیر گردشگری آنها دعوت کردم به ایران سفر کند، پیشنهاد تسهیل سفر میان دو کشور را داده ایم آنها هم استقبال کرده اند، قرار شد تفاهم نامه ای تنظیم کنیم، کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: