۵۷۳۶
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
تعداد بازدید : ۷۸۰
سیاسی داخلی

تازه ها

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، افغانستان آباد، مستقل، توسعه‌یافته و با صلح و ثبات را به نفع همه می‌داند، گفت: ‌ایران می‌تواند کمک اصیلی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد که نتیجه آن سربلندی و موفقیت دولت و ملت افغانستان و پاسداری از دستاوردهای آنها خواهد بود.

به گزارش فراتیتر، «سعید خطیب‌زاده» روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شیوع کرونا در مناطق مختلف جهان گفت: بار دیگر کرونا همه عالم از شرق تا غرب، از اروپا تا آمریکا را گرفته و امیدواریم با همکاری، همدلی و سپاس از خدمات کادر درمان این بیماری و موج آن را سپری کنیم.

وی درباره تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته اظهار داشت: ۲۲ مهر تماس تلفنی با ظریف با همتای ژاپنی خود را داشتیم که درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. موضوع دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن از موضوعات جدی در این رایزنی بود و امیدواریم طرف ژاپنی به تعهدات خود در نظام حقوق بین‌المللی عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی رایزنیهای تلفنی محمد جواد ظریف و جیحون بایراموف وزیر خارجه افغانستان در خصوص بحران قره باغ و تماس تلفنی با وزیر خارجه عراق را از دیگر تحولات دیپلماتیک در روزهای اخیر عنوان کرد.

 وی با اشاره به حضور رییس شورای عالی مصالحه افغانستان در تهران و دیدارهای وی در تهران گفت: ایشان دیروز ملاقات مفصلی با وزیر امور خارجه داشتند و با دیگر مقامات کشور هم دیدار خواهند کرد و محور ملاقات‌ها هم تحولات افغانستان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و مسائل دوجانبه است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران افغانستان آباد، مستقل، توسعه‌یافته و با صلح و ثبات را به نفع منطقه می‌داند، تصریح کرد: این خواسته همیشگی ایران بوده و تلاش خود را در این باره کرده و خواهیم کرده و فکر می‌کنیم ایران می‌تواند کمک اصیلی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد که نتیجه آن سربلندی و موفقیت دولت و ملت افغانستان و پاسداری از دستاوردهای آنها باشد.

وی درباره لغو محدودیت‌های تسلیحاتی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های تسلیحاتی ایران از ساعت ۳.۳۰ بامداد به صورت خودکار منقضی شد و ایران موفق شد یکجانبه‌گرایی آمریکا را شکست بدهد.

پمپئو هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعاهای اخیر پمپئو مبنی بر تحریم کشورهایی که با ایران تجارت اسلحه کنند، ابراز داشت: این اظهارات مهمترین نشانه است که ایشان هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است. ایران فکر می‌کند در چارچوب حقوق بین‌المللی عمل کند.

خطیب‌زاده درباره بحران قره‌باغ و اصابت موشک‌های دو طرف به مناطقی از ایران بیان کرد: خط قرمز ایران امنیت شهروندان است. نیروهای مسلح اخطارهای لازم را داده و توجیهات طرف مقابل را شنیده است. گفته‌ایم هر گونه تعرض به ایران حتی اگر سهوی باشد، جواب داده می‌شود. 

وی درباره ادعای ترامپ درباره مذاکره با ایران و سخت‌تر شدن مذاکرات یادآور شد: مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش علیه ایران شکست خورده، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. انتخاباتی در پیش است و باید دید چه می‌شود. بسیاری از این ادعاها برای مصرف داخلی است. ایران ملت صبوری است و در موقع لازم پاسخ می‌دهیم. 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه سفر هفته قبل رییس کل بانک مرکزی به عراق را موفقیت آمیز عنوان کرد و گفت: این سفر و مذاکرات در چارچوب توافقات بانک‌های مرکزی دو کشور انجام شد و جزییات آن اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره ‌سفرهای ظریف به اروپا هم گفت: سفرهای ظریف در شرایط فعلی تابع سیالیت خاصی است. کما اینکه قرار بود امروز وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مونسان در مسکو باشد و درباره لغو رویداد گردشگری دو کشور مذاکره نهایی انجام شود ولی این سفر انجام نشد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: