۵۹۸۹
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۱۲۳
با تولد نوزاد پدر یا قیم قانونی مدت زمان معینی را برای ثبت ولادت و دریافت شناسنامه زمان دارد.

با تولد نوزاد پدر یا قیم قانونی مدت زمان معینی را برای ثبت ولادت و دریافت شناسنامه زمان دارد.

به گزارش فراتیتر، طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد است.
بر اساس توصیه‌های سازمان ثبت احوال و از آنجایی که پس از صدور شناسنامه تغییر نام به سادگی امکان پذیر نیست، مناسب است در هنگام نامگذاری همه جوانب به ویژه رعایت فرهنگ اسلامی، ایرانی و شخصیت آینده کودک خود را مد نظر قرار دهند.
طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد استصدور شناسنامه مستلزم تنظیم سند سجلی است و با توجه به اهمیت موضوع، لازم است قبل از امضا اسناد مربوطه از صحت مندرجات اطمینان حاصل کنید و به هنگام دریافت شناسنامه از صحت مندرجات آن نیز اطمینان داشته باشید.
چه کسانی می‌توانند برای ثبت ولادت و گرفتن شناسنامه اقدام کنند؟
همچنین انتخاب نام نوزاد به عهده اعلام کننده است و برای نامگذاری یک نام ساده یا مرکب که یک نام محسوب می‌شود، قابل انتخاب است و انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است و انتخاب نام در مورد اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است و بیان سیادت در مورد ساداتی که سیادت آنها در شناسنامه پدر یا جد پدری مندرج باشد، الزامی است.
برای کودکانی که پدر ایرانی باشد، کودکانی که در ایران از پدر و مادر نامعلوم به دنیا آمده باشد و کودکانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها در ایران به دنیا آمده‌اند متولد شود، می‌توان شناسنامه صادر کرد.
مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه نوزاد، شامل اصل شناسنامه پدر و مادر، گواهی ولادت صادره توسط پزشک یا ماما، پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری و حضور یکی از والدین یا جد پدری و چنانچه ازدواج پدر و مادر کودک به ثبت نرسیده باشد اعلام ولادت و امضاء اسناد به عهده پدر و مادر خواهد بود.
برای دریافت شناسنامه نوزاد همه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دارند در ساعات و ایام اداری پاسخگوی مراجعان باشند و در صورت تکمیل بودن مدارک لازم و مراجعه قبل از ساعت ۱۰ صبح سند سجلی تنظیم و شناسنامه نوزاد در همان روز صادر و تحویل می‌شود.
سند سجلی، سندی رسمی است که ولادت هر فرد درآن ثبت و براساس آن شناسنامه صادر می‌شود همچنین شناسنامه مدرک هویت و تابعیت هر فرد ایرانی است.
صدور شناسنامه مجدد محدودیت قانونی دارد؛ بنابراین افراد باید در حفظ و نگهداری آن دقت لازم را داشته باشد و درج هرگونه مهر، نشانه و نوشتار در شناسنامه های نوزاد (نمونه جدید) اکیدا ممنوع است. دست بردن در مندرجات شناسنامه نیز به هر صورت اکیدا ممنوع و با متخلفان برابر قانون رفتار خواهد شد و ودیعه گذاشتن شناسنامه به هر جهت و در هر جا ممنوع است.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: