۱۰۴۷۹
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹
تعداد بازدید : ۷۲
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرداری تهران در مورد وضعیت حمل و نقل شهر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرداری تهران در مورد وضعیت حمل و نقل شهر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش فراتیتر، جعفر تشکری با اشاره به آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: اکنون روزهای سخت تنفس تهران را پشت سر می‌گذاریم و با تعطیل شدن مدارس ابتدایی این پیام به جامعه منتقل شد که شرایط خوبی نیست و هوای تهران و زندگی در این آلودگی‌ها ناشی از وسایل نقلیه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

تشکری هاشمی افزود: تهران به دلیل تحرکات ناشی از تردد خودروها دچار مشکلات بسیاری شده و علی رغم اینکه نفس شهر به شمارش افتاده است، اما تعداد خودروها به صورت انبوه در حال افزایش است و گویا هنوز درک دقیقی از شرایط بحرانی زیست محیطی و کیفیت زندگی نداریم و در گزارش امروز به دنبال این هستیم تا به مردم بگوییم که در این دوره از شورای شهر و مدیریت شهری چه برنامه‌ای برای حل مشکلات حمل و نقلی تدوین شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برنامه ۴ ساله شهرداری تهران تصمیمات کلیدی گرفته شد گفت: تکمیل و توسعه کامل خطوط ۱ تا ۷، سامانه مترو ساخت و بهره‌برداری خطوط ۸ تا ۱۱ مترو با اولویت تأمین مالی از طریق مولدسازی، جلب مشارکت و منابع دولتی، افزایش ناوگان تحت بهره‌برداری مترو از ۱۵۰۰ واگن به ۱۸۹۳ واگن، افزایش تعداد اتوبوس ها به ۷۵۰۰ دستگاه، توسعه‌ موتور سیکلت های برقی، نوسازی ۴۰ هزار تاکسی فرسوده و ۲۵ هزار ون، اتمام ساخت پایانه شرق، توسعه‌ سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و افزایش سالانه ۳۰ ون به سامانه توان خیابان، هوشمندسازی شهر و دوربین های نظارتی از جمله مهمترین محورهای حوزه حمل و نقل عمومی در برنامه چهارم توسعه شهری است.

۲۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت

تشکری هاشمی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: ۲۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که از این میان ۲۱۴۰ میلیارد تومان از بودجه به بازسازی و تعمیرات اساسی واگن‌ها تعلق یافت تا وضعیت ریلی مطمئن شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین ۱۳۵۰ میلیارد تومان به منظور اورهال ناوگان ناوگان اتوبوسرانی، ۶۱۰۰ میلیارد تومان به توسعه ناوگان اتوبوسرانی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به خرید اتوبوس سه کابین، ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه به عنوان کمک هزینه برای خرید ون و ۶۰۰ میلیارد تومان به منظور توسعه موتور سیکلت‌های برقی با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شد.

وی با تأکید بر اینکه در تبصره ۲۰ قانون بودجه امسال نیز منابعی پیش بینی شد، گفت: در این تبصره پیش بینی شده تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ناوگان و تجهیزات خطوط مترو، ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه، تکمیل خطوط مترو پایانه ها و پارکینگ‌ها، ۲۰۰۰ میلیارد تومان به توسعه ناوگان سبک ون و تاکسیرانی ۵۰۰ میلیارد تومان به توسعه سامانه‌های هوشمند، ۲۰۰ میلیارد تکمیل پایانه شرق و ۱۰۰ میلیارد تومان به توسعه موتورهای برقی اختصاص یابد.

تشکری هاشمی در نطق پیش دستور خود که متن آن را در اختیار رسانه ها قرار داد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مترو گفت: ۴۶۰۰ میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌های مترو بودجه در نظر گرفته شد. همچنین ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت برای توسعه مترو در نظر گرفته شد و در نتیجه مجموعا ۶۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر متروی تهران ۱۵۶ ایستگاه و ۳۱۰ کیلومتر طول دارد و این توسعه یافتگی به معنای آن است که گستردگی لازم را به وجود آورده ایم و در سال جاری علاوه بر افتتاح ایستگاه علامه جعفری و یک و نیم کیلومتر از خط ۴، چند ایستگاه در خط ۶ و ۷ متروی تهران به علاوه ایستگاه پرند افتتاح شدند.

تشکری هاشمی د خصوص پیشرفت‌های مطالعاتی و اجرایی مترو گفت: اعداد و ارقامی که در سامانه کنترل پروژه نوشته شده‌اند حاکی از آن است که در هر بخش مترو تنها ۲۰ یا ۱۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم که این اعداد جهادی و انقلابی نیستند و باید بزرگتر و قابل توجه‌تر شوند اینها اعدادی نیستند که ما با توسل به آنها بتوانیم امیدوار شویم و انتظار ما این است که به زیرساخت سرعت داده شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تکمیل خطوط فعلی اولویت مدیریت شهریست و باید حتماً اجرا شود، گفت: در بخش توسعه مترو محدودیتی در حوزه بودجه وجود ندارد و ۶۰۰۰ میلیارد تومان در این بخش منابع در نظر گرفته شده؛ اما باید توسعه بیشتر شود اکنون در خطوط ۴، ۷، ۶، توسعه جنوبی خط ۶ تهران و پرند ایستگاه‌های باقی مانده است که باید هرچه سریعتر تکمیل شوند.

وی با بیان اینکه در بخش بهره‌برداری مترو بودجه خوبی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: از ۵۸۰۰ میلیارد تومانی که برای توسعه مترو در نظر گرفته شده است، ۱۵۵۰ میلیارد تومان آن برای نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده است اما از ۲۱۴۰ میلیارد تومان بودجه ابلاغی برای بازسازی واگن ها تنها ۸۸۰ میلیارد تومان معادل ۴۱ درصد قرارداد بسته شده و از این میان نیز تنها ۱۷۳ میلیارد تومان به کار گرفته و در سامانه ثبت شده است.

تشکری هاشمی افزود: مبلغ فوق به معنای آن است که دوستان شهرداری باید به کار خود سرعت ببخشند، منطقی نیست که تا آذرماه و با توجه به پیش بینی ها هنوز قراردادی منعقد نشده باشد و بر همین اساس امیدواریم همکاران شرکت مترو تلاش جدی‌تری در این بخش داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اورهال ناوگان مترو گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ رام قطار «ای سی»، ۲ رام قطار «دی سی» و ۲ واگن دوطبقه اورهال شدند و این حاکی از آن است که ۱۵ درصد کار پیش رفته و عملکرد موجود دارای نقص است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انعقاد قرارداد ۷۱۳ واگن مترو گفت: خوشبختانه این کار اکنون به نتیجه رسیده و پیش پرداخت به طرف خارجی داده شده و عملیات ساخت آغاز شده است و ان شاالله اولین قطارها در سال آینده تحویل داده می‌شود. البته در همین جا باید از وزارت کشور نیز تشکر کنم که نهایت تلاش را داشته‌ است.

وی تأکید کرد: البته در حوزه مترو باید به وضعیت کارتخوان‌ها اشاره‌ای داشته باشم همانطور که بارها نیز تذکر داده‌ایم نزدیک به ۹۰۰ کارتخوان در ایستگاه‌های متروی تهران وجود دارد و این کارتخوان‌ها متاسفانه در بخش خروجی عمدتاً دارای نقص هستند و وقتی مسافران می‌خواهند ایستگاه را ترک کنند متوجه می‌شوند که دستگاه کارت آنها را نمی‌خواند و حداکثر هزینه را از مسافران دریافت می‌کند این به معنای آن است که کارت‌ها در ورود خوانده می‌شوند، اما هنگام خروج از این کار انجام نمی‌شود و هزینه کامل از کارت شهروندان دریافت می‌شود همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که مانده‌ کارت‌های قدیمی باقی مانده به افراد تحویل داده نشده است.

تشکری هاشمی گفت: عدم صدور کارت بلیت المثنی نیز از جمله موضوعاتی است که اقشار خاص از آن گله مند هستند و نمی‌توانند از کارت المثنی بعد از مفقودی یا خراب شدن استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اتوبوسرانی گفت: ۱۲۷۷۰ میلیارد تومان بودجه برای شرکت واحد در نظر گرفته شده است و در حوزه اتوبوس های فعال باید بگویم هرچند گزارش دوستانمان در شهرداری حاکی از ۲۱۰۰ اتوبوس فعال است اما اکنون حدود ۱۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار هستند.

وی با اشاره به ناوگان بازسازی شده در پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۵ دستگاه ناوگان بازسازی شده است و مبالغی که برای این کار پرداخت شده ۱۵۷ میلیارد تومان است و با وجود آنکه ۱۲۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده بود اما آنچه تا اکنون عملیاتی شده قراداد ۱۵۷ میلیارد تومانی است یعنی تقریباً ۱۰ درصد از بودجه برای نوسازی به کار گرفته شده و این به معنای آن است که عقب ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.

تشکری هاشمی ادامه داد: تاکنون قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۱۴۰ دستگاه اتوبوس دیزل تک کابین، ۵۰۰ دستگاه مینی بوس، و ۴۰ دستگاه مینی بوس سامانه جانبازان با بخش داخلی منعقد شده و هر زمان سازندگان داخلی به تعهد خود عمل کنند وارد ناوگان می‌شود در بخش خارجی نیز با فاینانس خارجی به توافق رسیده‌ایم و خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در دست پیگیری است البته خرید خارجی باید تبدیل به لایحه و به شورای اسلامی شهر تهران داده شود.

تشکری هاشمی با اشاره به قرارداد خرید اتوبوس با سازندگان داخلی گفت متوجه شده‌ایم که یک شرکت داخلی به دلیل آنچه نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند قرارداد را لغو کرده است، اما جای سوال است که چرا شهرداری تهران با شرکت ایران خودرو دیزل که یک شرکت ملی است قرارداد نمی‌بندد که این دسته از مشکلات پیش نیاید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۹۵ دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده؛ اما از این میان تنها ۱۴۴ دستگاه فعال هستند و ۱۵۱ دستگاه در پار کینگ ها خوابیده اند و نکته حائز اهمیت این است که برای اتوبوس هایی که در پارکینگ ها خوابیده اند ۱۱۵۰ راننده جدید جذب و ۱۲۶۰ نفر نیز بازنشسته شده اند.

وی گفت: جذب جدید نمایانگر این است که ۱۱۵۰ دستگاه اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی داشتیم و در حال حاضر ۳۰۰۰ نیرو در شرکت اتوبوسرانی وجود دارد اما به تعداد این رانندگان اتوبوس در شهر نمی‌بینیم و باید حتماً معاونت منابع انسانی در این حوزه ورود پیدا کند.

تشکری هاشمی با اشاره به سیستم پرداخت الکترونیک ها گفت: در گذشته نیز به وضعیت سیستم پرداخت الکترونیک و کارتخوان‌ها اشاره داشته‌ام. درحال حاضر ۳۱۵ ایستگاه بی آر تی در خطوط دهگانه تهران وجود دارد که از این میان فقط ۱۶۰ ایستگاه دارای کارتخوان است و مابقی ایستگاه‌ها فاقد کارتخوان هستند و مردم نمی‌توانند در آنها کارت بلیت خود را پرداخت کنند.

تشکری هاشمی اظهار کرد: ۲۲۰۶ دستگاه اتوبوس دارای کارتخوان‌های قدیمی هستند که عمدتاً آنها غیر فعال هستند. با این کار به ۵۰ سال قبل بازگشته‌ایم و مشت مشت پول بلیت پول به رانندگان داده شود و آنچه باعث تعجب شده این است که چرا باید نیمی از ایستگاه‌های تهران فاقد دستگاه کارتخوان باشند.

وی تصریح کرد: مردم ما با شرافت هستند و قرار نیست از پرداخت بلیت فرار کنند، اما هیچ امکانی وجود ندارد تا بلیت خود را پرداخت کنند. دو سال است که به صورت صلواتی در حال حمل و نقل شهروندان هستیم با وجود اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام می‌شود، اما روزانه ۳۵۰ هزار تراکنش ثبت می‌شود.

تشکری هاشمی با اشاره به بخش تاکسیرانی گفت: تا ۲۰ آذر ماه امسال ۱۲۲۸ تاکسی به صورت نقدی نوسازی و تحویل داده شده است و گفته شده ۳۷۷ دستگاه تاکسی در شرف تحویل تا پایان آذر است. درحال حاضر ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالیانه نفر ۱۰ هزار تاکسی باید نوسازی شود. در خصوص ۶۳۰ دستگاه نیز با مشارکت وزارت کشور ۱۹۲ مورد تحویل داده شده که اکنون ۵۰ مورد آن در حال فعالیت هستند و امیدوار هستیم شهرداری تهران دیگر نقش رانندگان تاکسی را انجام ندهد و فکر خود را به کارهای با اهمیت‌تر معطوف کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه ردیف‌هایی که در شورای شهر مصوب می‌کنیم در شهرداری ردیف‌های دیگری پیدا می‌کنند که کاملاً با مصوبات شورای شهر دارای انحراف است. ۸۶ میلیارد تومان برای خط حمایت از رانندگان تاکسی تخصیص داده شده اما این مبلغ درجای دیگر خرج می‌شود. برای مثال گفته شد ارائه سرویس دهی رایگان در مناسبت‌های ملی و مذهبی در همین بخش باید ذکر شود که این بند شهرداری هیچ ارتباطی به حمایت از شخص رانندگان تاکسی ندارد مواردی که توسط شهرداری تهران ذکر شده است هیچ ارتباطی به حمایت از رانندگان ندارد و کمک‌هایی که به جهت کمک به تاکسیرانان بوده جهت مصارف دیگر استفاده شده‌اند.

تشکری هاشمی با اشاره به بخش کنترل ترافیک تهران گفت: در برنامه‌های ۴ ساله خود به موضوع هوشمندسازی اشاره داشته‌ایم و در طول دو سال گذشته و در دوره ششم مدیریت شهری چندین بار تذکر داده شد که وضعیت سیستم‌های هوشمند شهر خوب نیستند از ۲۴۲ مورد دوربین‌های طرح ترافیک ۱۳۴ مورد تنها فعال هستند، از ۲۱۰ دوربین‌های طرح کنترل آلودگی هوا تنها ۵۶ مورد فعال هستند، از ۱۸۷ دوربین ثبت تخلفات چراغ قرمز تنها ۷۶ مورد فعال هستند، از ۱۶ دوربین پلاک خوان مسیر ویژه اتوبوس تنها ۵ مورد فعال هستند، از ۴۲ دوربین پلاک خوان لایل اضطرار تنها ۲۲ مورد فعال هستند. از ۲۳ دوربین پلاک خانه بهشت زهرا تنها ۸ مورد فعال هستند. از ۱۰ دوربین پلاک خوان پسماند هیچ موردی فعال نیستند از ۴۰ مورد دوربین پلاک خوان تاکسیرانی، تنها ۱۸ مورد فعال هستند از ۱۳ دوربین پلاک خانه تره بار تنها ۱۰ مورد فعال هستند. از ۳۵ دوربین پلاک خوان رینگ تهران تنها ۱۴ مورد فعال هستند. از ۱۴ دوربین پلاک خوان خودرو سنگین تنها یک مورد فعال هستند. از ۸ مورد دوربین مراکز معاینه فنی هر ۸ مورد فعال هستند و از ۳۹۱ دوربین سامانه‌های ثبت تخلف سرعت تنها ۵۰ مورد فعال هستند.

وی ادامه داد: البته این وضعیت هم وقتی یک شرکت در طول یک سال ۶ مدیر عوض می‌کند پیش می‌آید و بیش از این نمی‌توان از این شرکت انتظار داشت.

تشکری هاشمی با اشاره به بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه موتور سیکلت‌ها گفت: با وجود این بودجه تا این لحظه عملکرد صفر بوده است. وقتی دم از آلودگی هوا می‌زنیم و می‌گوییم موتور سیکلت‌ها عامل اصلی آلودگی هوا هستند باید برای حل چالش آنها نیز اقدام کنیم، اما عملکرد صفر چه معنایی دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: نقشه آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که احتراق گازوئیل کمترین میزان آلودگی را داشته‌ است، اما آلاینده قالب pm دو و نیم هستند و تقریباً تمام آلودگی‌های هوا به این دلیل است که ۸۸ درصد علت اصلی پیداش آن نیز منابع آلودگی متحرک یعنی موتور سیکلت و خودروها هستند و امیدواریم در این خصوص اقدامات جدی انجام شود.

وی ادامه داد: در یک دوره زمانی روزهای پاک تهران به ۳۰ روز می‌رسید اما اکنون به دو روز و سه روز رسیده است و این نشان از آن دارد که روزهای پاک تهران از دست رفته‌اند و روزهای قابل قبول نیز از ۲۵۰ روز به ۱۹۰ روز رسیده و متقابلاً روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس از ۳۰ روز به ۱۳۲ روز رسیده است. ما در سال‌های اخیر رکورددار بوده‌ایم و روزهای ناسالم اکنون به ۳۴ روز رسیده است و نشان از آن دارد که سیاست‌های درستی که ما داشته‌ایم اجرای درست نیز می‌خواسته است و از شهرداری تهران می‌خواهیم آنها را اجرایی کند.

تشکری هاشمی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در برنامه ۴ ساله به تصویب رساندیم تکمیل پایانه شرق بوده است و برای آن ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه مستقیم و ۲۰۰ میلیارد تومان در تبصره در نظر گرفته شده بود، اما اکنون ۱۰ میلیارد تومان از ۱۰۰ میلیارد تومان خرج شده است و از آبان ماه تاکنون این پروژه متوقف شده است طبق برنامه باید ۹۴ درصد فاز اول تکمیل می‌شد اما ۳۵ درصد آن تکمیل شده است.

وی با اشاره به بخش معاینه فنی گفت باید از معاونت حمل و نقل و مدیرعامل معاینه فنی تشکر کنم زیرا اقدامات صورت گرفته در این بخش خوب بوده و افتتاح مراکز دو خطه نگاه‌های بانوان و اجرای نوبت دهی اینترنتی از جمله اقدامات خوب بوده است.

وی در واکنش به سخنان برخی از اعضای شورا در مورد سیاه نمایی در گزارش گفت: اگر گفته می‌شود سیاه‌نمایی است چرا در سامانه‌ها این اعداد نوشته شده‌اند. یکی از زشت‌ترین کلمه به همکاران ما در شورا این است که بگوییم سیاه نمایی است و ان شاالله این رفتارها را در آینده نبینیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: