۱۰۹۴۴
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
تعداد بازدید : ۴۰
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در قرارداد جدید که با پیمانکاران بستیم در تلاشیم شرایط نظافت بهبود پیدا کند. در این پنج ماه  زیرساخت قراردادی اصلاح شد، ۴۰۰ دستگاه ماشین جدید وارد ناوگان سازمان پسماند شد. همچنین به دنبال این هستیم که نیروی انسانی سازمان‌ مدیریت پسماند را در بخش پیمانکاران از نیروهای اتباع خالی کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در قرارداد جدید که با پیمانکاران بستیم در تلاشیم شرایط نظافت بهبود پیدا کند. در این پنج ماه  زیرساخت قراردادی اصلاح شد، ۴۰۰ دستگاه ماشین جدید وارد ناوگان سازمان پسماند شد. همچنین به دنبال این هستیم که نیروی انسانی سازمان‌ مدیریت پسماند را در بخش پیمانکاران از نیروهای اتباع خالی کنیم.

به گزارش فراتیتر، آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و معاونت خدمات شهری شهرداری پایتخت صبح امروز -چهارم دی ماه ۱۴۰۲- با حضور حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، محمدامین توکلی زاده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، رضا محمدی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، حسین اجاقی رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران، احمدی احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران، سیدمحمد ناظم رضوی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران  و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: رفت و روب و پاکیزگی شهر را به عنوان وظیفه اصلی نگاه کنیم. اما در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درخصوص رفت و روب و مسائل شهری، متولی اصل معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است و به کمک این معاونت نیاز داریم.

وی افزود: به عنوان نمونه در موضوع جشن غدیر زحمات زیادی کشیده شد و حدود ۴ میلیون نفر در این جشن شرکت کردند که اتفاق بزرگی بود، اما درنهایت رسانه‌ها بر اساس نظافت ما را  قضاوت کردند که نشان از اهمیت موضوع نظافت دارد.

محمدی بابیان اینکه در شهرداری تهران پروژه های بزرگی شروع شده است، ادامه داد: با توجه به سابقه بیست‌ و چند ساله‌ای که در شهرداری تهران دارم در دو ساله اول دوره مدیریت شهری پروژه کلان شروع نمی‌شود، اما در این دوره با توجه به اهتمام شهردار تهران این اتفاق افتاده است.

محمدی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت قبلی ادعا می کردند که شهر تهران گران اداره می‌شود، افزود:  با همین رویکرد دستگاه‌های مکانیزه و ماشین از دایره خدمت رفت و روب خارج شد و نیروی انسانی جای آن را گرفت. وقتی ماشین آلات از خدمت در رفت و روب خارج شدند، وضعیت نظافت افت جدی کرد.

محمدی در مورد اقدامات پنج ماه دوره مدیریت خود در سازمان مدیریت پسماند گفت: در قرارداد جدید که با پیمانکاران بستیم در تلاشیم شرایط نظافت بهبود پیدا کند. در این پنج ماه  زیرساخت قراردادی اصلاح شد، ۴۰۰ دستگاه ماشین جدید وارد ناوگان سازمان پسماند شد. قرارداد پیمانکاران را تجمیع کردیم اما باز هم تاکید می کنم در بحث اطلاع رسانی به کمک سازمان‌ فرهنگی و اجتماعی نیاز داریم.

محمدی تصریح کرد: در گام های بعدی به دنبال این هستیم که نیروی انسانی سازمان‌ مدیریت پسماند را در بخش پیمانکاران از نیروهای اتباع خالی کنیم.

وی با پرداختن به تولید زباله در شهر گفت: در بعضی نقاط روزی ۴ بار مخازن زباله تخلیه می‌شود و مدیریت کاهش این موضوع نیازمند همکاری شهروندان و اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه زیرساخت نوماند را ایجاد کرده ایم و در سه منطقه در حال فعالیت است که زباله خشک را جمع آوری می‌کنیم، گفت: در طول یک ماه برای ۱۰هزار خانواده در سه منطقه ۸،۱۶ و ۱۴ اپلیکیشن نوماند  نصب کرده ایم و تنها ۵ درصد از این شهروندان، زباله خشک خود را به ما تحویل دادند.

وی ادامه داد: بابت زباله گردها قضاوت می‌شویم، برخی می‌گویند افرادی در زباله به دنبال غذا می‌گردند، اما برخی از این زباله گردها درآمد بالایی دارند. مردم ما دلسوز هستند و اگر ببینند کسی در مخزن زباله به دنبال غذا می‌گردد با توجه به روحیه انسان دوست ایرانی، حتما برای آن فرد غذا تهیه می‌کنند.

در ادامه این نشست گزارشی از اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهر تهران در مورد مدیریت پسماند و تولید محتوای آموزشی درخصوص مدیریت پسماند و مسائل شهری ارائه شد.

 مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: مردم به موضوع نظافت شهری به عنوان  ویترین خدمات شهرداری تهران نگاه می‌کنند. روزانه حدود ۵هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود و تولید زباله در تهران حدود ۳برابر میانگین جهان است. از نظر تولید زباله هم در بین ۲۰ کشور جهان هستیم.

وی افزود: هر فعالیتی در شهرداری تهران اگر پیوست اجتماعی نداشته باشد، ابتر است. سازمان زیباسازی ظرفیت بزرگی دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. ظرفیت هایی که ما در مناطق ۲۲ گانه داریم، می‌تواند مورد استفاده سازمان مدیریت پسماند باشد. به نظر قسمتی از آشفتگی در جمع‌آوری زباله به این دلیل است که پیمانکاران جمع آوری پسماند، آموزش کافی ندیده اند.

حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران هم در این مراسم بیان کرد: قانون مدیریت پسماند در کشور فراتر از شهرداری تهران است؛ به بعضی از قوانین در کشور بسیار پرداخته ایم و برخی از قوانین مغفول مانده است. ما به بحث آموزش شهروندی در کشور نیاز داریم.

نظری همچنین در مورد ماده ۶ قانون اساسی درباره لزوم همکاری صدا و سیما نکاتی را اظهار کرد و گفت: تعامل و تفاهم امروز یک نقطه عطف خواهد بود. وفاق و همدلی تأثیرات بسیار خوبی به همراه دارد که برگزاری مراسم اربعین حسینی یک نمونه خوب از همدلی و وفاق بود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: بحث پاکیزگی شهر مربوط به همه شهرداری تهران است و برگزاری هر مراسمی در شهرداری تهران بدون انجام نظافت، بی‌اثر است.

نظری در ادامه در مورد اهمیت شرکت شهربان و حریم بان نکاتی را ارائه کرد و ادامه داد: پرسنل شرکت شهربان و حریم بان نیاز به آموزش دارند. باید با شخصیت ترین و مودب ترین افراد در شرکت حریم بان به کار گرفته شوند. درکل به آموزش های پرمحتوا و با رویکرد عملگرا در حوزه آموزش های شهروندی نیازداریم‌.

نظری ادامه داد: در بحث آموزش چند نکته باید رعایت شود، مشارکت جویی و سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری و حس شراکت با مردم و قانون گرایی و رعایت قانون اهمیت دارد. از مدیران خواهش می کنم که آموزش های شهروندی را در برنامه کاری خود قرار دهند. باید بخش‌های مختلف شهرداری تهران هماهنگ و منسجم عمل کنند.

در ادامه جلسه مجتبی شاکری، از جانبازان دفاع مقدس و همچنین نماینده دوره چهارم شورای اسلامی شهر در مورد لزوم وفاق و هم‌افزایی مدیران نکاتی را بیان کرد.

وی گفت: از ظرفیت صدا و سیما و همچنین تئاتر می‌توان برای آموزش های شهروندی استفاده کرد. فرهنگ ایثار می‌تواند در حل مشکلات راه‌گشا باشد.

محمدامین توکلی زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم در این جلسه گفت: خدمات شهری، خط مقدم فعالیت شهرداری تهران است. بیشترین ضربه را به محیط زیست، لیبرال سرمایه داری زده است. کشورهایی که باعث گرم شدن کره‌ زمین شدند و مصرف گرا هستند.

وی افزود: کشورهایی که بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده اند، کشور هایی که کمترین آسیب را به محیط زیست زده اند را به بهانه حفظ زیست بشری، مورد تهمت قرار می دهند.

توکلی زاده با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) بزرگترین تولیدکنندگان ثروت به روایت اهل سنت بودند، گفت: در فدک فاطمی ۲۵۰۰کارگر کار می‌کرد و امیرالمومین چاه‌های زیادی حفر کرده بود اما کمترین مصرف را داشتند. جایگاه اجتماعی افراد در زندگی اسلامی و ایرانی باید به گونه‌ای باشد که افرادی که کمترین مصرف و ضرر را دارند، جایگاه بالایی داشته باشد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در شهر نیز شهروندانی که تفکیک زباله از مبداء دارند، باید جایگاه بالایی داشته باشند به طوری که به سمتی برویم که شهروندان زباله را از مبدا تفکیک کنند. باید افرادی که زباله را از مبدا تفکیک می‌کنند، الگوساز شوند. اگر ما نتوانیم نگرش افراد را تغییر دهیم به تغییر رفتار منجر نخواهد شد. ما با خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران پیوستگی داریم و این ذاتی است. در بحث ساماندهی معتادان متجاهر هم موضوع زباله گردی دخیل است. بنابراین بدون همکاری معاونت خدمات شهری به جایی نمی‌رسیم.

توکلی زاده تاکید کرد: در موضوع کودکان کار حدودا ۸۰ درصد اتباع هستند و پیمانکاران بعضا استثمار کودک و استعمار زباله را انجام می‌دهند. یک عکس که از زباله گردی متشر می‌شود باعث تخریب چهره کشور  می‌شود. حدود ۷ میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که یک میلیون نفر از آنها در تهران هستند که در مشاغل غیر رسمی ورود می‌کنند.

معاون اجتماعی شهرداری پایتخت همچنین بیان کرد: امروز با همه داشته های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در خدمت خدمات شهری شهرداری هستیم.

وی با پرداختن به افزایش مخاطب در شهرداری ادامه داد: با بخش‌های صدا و سیما در حال همکاری هستیم. از ظرفیت مساجد و مدارس هم باید در آموزش‌های شهروندی استفاده کنیم.

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز در پایان این نشست در مورد تبدیل تهدید به فرصت نکاتی را ارائه کرد.

بنا براعلام سایت شهر؛ وی خاطرنشان کرد: در این دوسال  مدیریت شهری بیش از ۸۰۰ درصد توسعه زیرساخت های اجتماعی افزایش یافته است. در ۲۰ سال قبل از ۱۴۰۰، متوسط رشد توسعه زیرساخت های اجتماعی ۳.۵ زیرساخت در سال بوده و در دوسال گذشته این آمار ۳۱.۵ زیر ساخت در سال شده است. ۲۵ هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد که از ۵هزار نفر از آنها می‌توان درخصوص تولید جارو، دستکش و دیگر ملزومات مورد نیاز در مدیریت پسماند استفاده کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: