۱۲۱۶
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۷۳۹
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر ویژه

روزشمار ویروس کرونا
ویروس کرونای ووهان یکی از فراگیرترین ویروس‌های جهان است که این روز‌ها دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و قربانیان بسیاری را به کام مرگ کشانده است.
به گزارش روی تیتر، این بیماری ابتدا با تب شروع می‌شود. در حقیقت باید گفت که تب شایع‌ترین نشانه‌ای است که بیماران مبتلا به کرونای ووهان در چین داشته‌اند. اخیرا تحقیقی با همراهی ۱۴۰ بیمار بیمارستان ژونگ نان ِ دانشگاه ووهان صورت گرفت. محققان در تلاش بودند که الگوی مشخصی از نشانه‌های ویروس کرونا را پیدا کنند تا این نشانه‌ها را به عنوان نشانه‌های مرتبط و مشخص در ویروس کرونا معرفی کنند. دمای بدن نزدیک به ۹۹ درصد بیماران حاضر در این پژوهش بالا بود. در حالی که بیشتر از نیمی از آن‌ها به خستگی و سرفه خشک دچار شده بودند. حدود سی درصد آن‌ها نیز درد‌های عضلانی رنج می‌بردند و در نفس‌کشیدن مشکل داشتند.

طبق پژوهش مرکز کنترل بیماری‌ها در چین، حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا خفیف هستند و علائم مشخصی ندارند. حدود ۱۵ درصد از این بیماران به نوع شدیدی از بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و ۵ درصد هم وضعیت وخیمی داشته‌اند. محققان توانسته‌اند به روزشماری نسبی از شرایط گسترش این ویروس در بدن دست پیدا کنند. برنامه‌ای مشخص که ثابت می‌کند این ویروس چگونه در بدن شما نفوذ پیدا می‌کند. وقتی بیماری به ویروس کرونا آلوده می‌شود، چگونه در برابر این ویروس ناتوان خواهد شد؟

روز اول: بیمار به تپ دچار می‌شود. ممکن است احساس خستگی، درد‌های عضلانی و سرفه خشک داشته باشد. در یک تا دو روز اول، اسهال یا حالت تهوع چندان میان بیماران شایع نیست.

روز پنجم: ممکن است نفس‌کشیدن برای بیمار سخت شود. اگر او سن بالایی داشته باشد، این تنفس شرایط وخیم‌تری دارد. بیمارانی که از قبل با بیماری‌های دیگری مواجه بوده‌اند، در این روز‌ها فشار بیشتری را تحمل می‌کنند.

روز هفتم: پژوهش‌های دانشگاه ووهان نشان می‌دهد که حداقل یک هفته یا هفت روز طول می‌کشد تا بیمار مبتلا به ویروس کرونا، برای بستری راهی بیمارستان شود.

روز هشتم: از ابتدای هفته دوم، بیمارانی که از موارد شدید بیماری کرونا رنج می‌برند، دچار سندرم سختی در تنفس می‌شوند. حدود ۱۵ درصد از بیماران ویروس کرونا، قطعا دچار این سندرم می‌شوند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که مایعات در ریه‌ها انباشته می‌شوند؛ بنابراین سندرم سختی در تنفس به شدت خطرناک و اغلب کشنده است.

روز دهم: اگر نشانه‌های بیماری وخیم شده باشند، بیمار باید به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان یا مجموعه‌ی درمانی منتقل شود. این بیماران در مقایسه با بیمارانی که از موارد خفیف‌تر بیماری کرونا رنج می‌برند، درد‌های شکمی بیشتری دارند و ممکن است بی‌اشت‌ها هم باشند. با این حال فقط تعداد اندکی از آن‌ها به دلیل این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. فراموش نکنید که نرخ مرگ و میر بیماری کرونا در حال حاضر در حدود دو درصت است.

روز هفدهم: بیمارانی که پس از تقریبا سه هفته، از بیماری نجات پیدا کرده‌اند شرایط خوبی برای مرخص‌شدن از بیمارستان دارند. اما ممکن است اولین نشانه‌های بیماری کرونا پس از چند روز در فرد بیمار نمایان شود؛ بنابراین کارشناسان معتقدند از آن جایی که ممکن است بیمار پس از ۵ روز هنوز نشانه‌های بیماری را نداشته باشد، نمایان‌شدن سلامتی بیمار هم مدتی زمان لازم داشته باشد.

نشانه‌ها از زمان ظاهرشدن می‌توانند شبیه به ذات‌الریه باشند. اما شکلی از کرونا که شرایط وخیم‌تری دارد و به مراتب پیچیده‌تر است، تنها به ذات‌الریه محدود نمی‌شود. ذات الریه معمولاً پیشرفت سریعی ندارد. برای درمان اغلب بیماران ذات الریه از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. بعد از آن وضعیت بیماران ثبات پیدا می‌کند و رو به بهبودی می‌رود.

اما وضعیت بیماران مبتلا به ویروس کرونا حتی پس از درمان با مایعات یا دارو‌های استروئید هم ممکن است وخیم‌تر شود. در یک پژوهش موردی که یک زن ۳۳ ساله در چین را هدف قرار داده بود، محققان دریافتند که ۳ روز بعد از شروع درمان این زن وضعیت او به شدت وخیم‌تر شده است.

ویروس کرونای ووهان تا به امروز در مجموع بیشتر از ۳۰۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده و حدود ۸۰هزارنفر هم با آن درگیر هستند. این بیماری در شهر ووهان آغاز شد. جایی که یکی از پر جمعیت‌ترین شهر‌ها در مرکز کشور چین است. تاکنون بیش از ۴۰ کشور از شیوع این بیماری خبر داده‌اند. با این حال آغاز این بیماری از چین بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: