۱۲۶۲۰
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
تعداد بازدید : ۳۸
پیکانپور: برای سال ۱۴۰۳ نیز رقمی که ما برای طرح دارویاری مدنظر داشتیم ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود اما تنها ۸۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است.

پیکانپور: برای سال ۱۴۰۳ نیز رقمی که ما برای طرح دارویاری مدنظر داشتیم ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود اما تنها ۸۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است.

به گزارش فراتیتر، دکتر محمد پیکانپور با تاکید بر اینکه «نقدینگی» چالش اصلی حوزه دارو است، بیان کرد: اگر قانون بودجه ۱۴۰۳ به درستی تدوین شود و حساب دارو از سایر حساب‌ها به درستی تفکیک شود، سامانه پرداخت برخط معوقات بیمه‌ای و اعتبارات دارویاری راه‌اندازی شود و پرداخت منطقی از خزانه به ذی‌نفع نهایی بدون دست‌اندازیِ بخش‌های مختلف صورت گیرد، مشکلات مربوط به تامین دارو مرتفع خواهد شد.

او تاکید کرد: صنعت دارو این قابلیت را دارد که با توجه به منابع جاری در حوزه، خود را مدیریت کند؛ مشروط به اینکه منابع از این حوزه خارج نشود.

وی افزود: اگر قرار بر اصلاحات باشد، اینها مواردی هستند که مرتبا به دستگاه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم چون همه این موارد در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست. عملا باید بودجه و مصوبات بالادستی آن به درستی تدوین شود که برای سال آتی در زمینه تامین دارو دچار مشکل نشویم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اعتبار سال جاری طرح دارویاری ۶۹ هزارمیلیارد تومان مصوب شده بود، اظهار کرد: اما تاکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است و این درحالی است که نیاز ما بر اساس برآوردها ۱۰۵ همت اعلام شده بود. برای تخصیص مابقی بودجه اقداماتی در دست پیگیری است.

وی افزود: بخشی از این ۶۹ هزار میلیارد تومان اعتباری است که به دلیل اختلاف قیمت ارز حوزه تجهیزات پزشکی از ۴۲۰۰ تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ لیکن با توجه به اینکه کل بودجه عدد پایینی بسته شد طبیعتا انتظارات بیشتر است.

پیکانپور تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ نیز رقمی که ما برای طرح دارویاری مدنظر داشتیم ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود اما تنها ۸۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است.

وی در ادامه با اشاره به موارد مطرح شده در مجلس در مورد تامین دارو در روز سه‌شنبه (۱۹ دی) تصریح کرد: از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اینگونه اعلام شد که جلوی افزایش قیمت بی‌رویه دارو را بگیرید، از آن طرف در جمع دیگری عنوان می‌کنند که چرا قیمت‌های شرکت‌های داروسازی مورد بازبینی قرار نمی‌گیرد؛ بالاخره ما باید قیمت بدهیم یا نباید قیمت بدهیم؟

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: کار کارشناسی ما تحت تاثیر مباحث رسانه‌ای و سایر موارد غیرتخصصی قرار نمی‌گیرد اما رویکرد کلان این است که اگر قرار است مشکلات حوزه دارو برطرف شود باید چرخه مالی زنجیره‌ دارو بسته شود. پول دارو نباید صرف حوزه‌های دیگر در سایر سازمان‌ها و سایر خریدها و ردیف‌ها شود. زنجیره مالی تامین دارو نشتی دارد و باید ارزیابی شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: