۱۳۰۵۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
تعداد بازدید : ۴۰
معاون شهردار تهران: توافقی با آموزش و پرورش انجام دادیم تا از فضا‌های ورزشی مدارس در زمان تعطیلی و ساعات غیر آموزشی استفاده و فضا‌های ورزشی آن‌ها به فضا‌های ورزشی شهر اضافه شود. در حوزه مساجد نیز توافقاتی انجام شد تا از مساجدی که امکان استفاده از فضا‌های آن برای ورزش وجود دارد نیز استفاده شود که این کار در حال برنامه‌ریزی است.

معاون شهردار تهران: توافقی با آموزش و پرورش انجام دادیم تا از فضا‌های ورزشی مدارس در زمان تعطیلی و ساعات غیر آموزشی استفاده و فضا‌های ورزشی آن‌ها به فضا‌های ورزشی شهر اضافه شود. در حوزه مساجد نیز توافقاتی انجام شد تا از مساجدی که امکان استفاده از فضا‌های آن برای ورزش وجود دارد نیز استفاده شود که این کار در حال برنامه‌ریزی است.

به گزارش فراتیتر، نشست خبری مرحله پایانی دومین دوره مسابقات "قهرمان شهر" امروز با حضور محمدامین توکلی‌زاده؛ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حسین اوجاقی؛ مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران و جمعی از مدیران این سازمان در محل ساختمان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

قهرمان شهر در مرحله فرامنطقه‌ای و نهایی

حسین اوجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در ابتدای این نشست اظهار کرد: رسالت اصلی سازمان ورزش ترویج ورزش همگانی است و جشنواره‌ها و مسابقات ابزاری برای ترویج ورزش و ارتقای سرانه فعالیت ورزشی در جامعه است. مسابقات قهرمان شهر یکی از این مسابقات است که یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی را درگیر کرده است. بخش محله‌ای و منطقه‌ای آن انجام شده و به مرحله فرامنطقه‌ای و نهایی رسیده است. 10 رشته ورزشی آقایان و 10 رشته ورزشی بانوان برای این مسابقات در نظر گرفته شد.

برپایی آیین زورخانه‌ای جوانمردان شهر

وی افزود: همچنین در کنار مسابقات قهرمان شهر، به مناسبت میلاد حضرت علی(ع)، یک آیین زورخانه‌ای جوانمردان شهر طراحی شده و در سوم بهمن این مراسم آیینی زورخانه‌ای انجام می‌شود که از پیشکسوتان ورزش تقدیر و تجلیل خواهد شد. در کنار آن از پهلوانان که بازوبند پهلوانی را در ادوار مختلف دریافت کردند ه تجلیل می‌شود.

اوجاقی ادامه داد: سازمان ورزش از نظر کمّی تلاش کرده تعداد بیشتری از شهروندان را درگیر ورزش کند و از لحاظ کیفی نیز طوری برنامه‌ها را طراحی کرده‌ایم که تجهیز سالن‌های ورزشی را داشته باشیم و خود ورزشکار نیز به البسه و تجهیزات مناسب دستیابی پیدا کند. در کنار آن مسئولان رشته‌های ورزشی هر رشته را برای مسابقات دعوت کردیم تا تعاملات لازم انجام شود و از فدراسیون‌های مربوطه خواستیم یک نفر را به عنوان ناظر فنی و استعدادیاب معرفی کنند تا در کنار ما حضور داشته باشد تا کشف و شناسایی استعداد‌ها را نیز از طریق این مسابقات داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران اضافه کرد: طبق نظر سنجی‌ها سطح برگزاری و اجرایی مسابقات، رضایتمندی شهروندان را در پی داشته و می‌توانیم بگوییم این مسابقات قابلیت برگزاری در سطح ملی در همه شهر‌های کشور و حتی بین‌المللی بین شهر‌های مختلف جهان را دارد.

فاصله جدی سرانه‌های ورزشی تهران با استاندارد‌ها در دوره پنجم مدیریت شهری

محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: در دوره اخیر مدیریت شهری در حوزه ورزش با چند موضوع مهم مواجه بودیم؛ نخست اینکه عرصه‌ای را تحویل گرفتیم که سرانه‌های ورزشی شهر تهران فاصله جدی با سرانه‌های استاندارد مورد نیاز داشت. حدود 70 مجموعه ورزشی تعطیل شده بود و ارائه خدمت نمی‌داد و بخش مهمی از آن‌ها فرسوده شده و در آستانه تعطیل شدن بود. باید سریع‌تر این زیرساخت‌ها را به مدار خدمت برمی گرداندیم که حدود 69 مورد از آن‌ها به مدار خدمت برگشتند و همچنان بازسازی و نوسازی این اماکن در دستور کار است.

اضافه شدن 30 مجموعه ورزشی به تهران در 2 سال اخیر

وی افزود: در گام بعدی بحث گسترش و توسعه فضا‌های ورزشی انجام شد و 30 مجموعه ورزشی در پویش‌امیدو افتخار به ظرفیت‌های شهر اضافه شد و برای سال آینده نیز در بحث توسعه مجموعه و زیرساخت‌های ورزشی برنامه‌هایی با حمایت شورای شهر در نظر گرفته شده است.

توکلی‌زاده ادامه داد: در کنار زیرساخت، توجه به رویداد‌ها و رخداد‌های ورزشی موضوع حائز اهمیتی برای ما بود. قهرمان شهر گام‌های خوبی را در محلات برداشت و با مخاطبان ارتباط خوبی گرفت. سال گذشته بیش از 600 هزار نفر در قهرمان شهر ثبت نام کردند و اعلام کردیم این تعداد حداقل باید به 10 درصد جمعیت تهران ارتقا پیدا کند و با همتی که شکل گرفت این عدد به یک میلیون شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات رسید.

استفاده از ظرفیت مدارس و مساجد در حوزه ورزش

معاون شهردار تهران اضافه کرد: در کنار این تلاش‌ها به دلیل عقب ماندگی در زیرساخت‌ها تدبیری دیده شد تا از اماکن موجود در سایر نهاد‌ها و مجموعه‌ها نیز استفاده بهینه‌ای انجام شود، بر همین اساس توافقی با آموزش و پرورش انجام دادیم تا از فضا‌های ورزشی مدارس در زمان تعطیلی و ساعات غیر آموزشی استفاده و فضا‌های ورزشی آن‌ها به فضا‌های ورزشی شهر اضافه شود. در حوزه مساجد نیز توافقاتی انجام شد تا از مساجدی که امکان استفاده از فضا‌های آن برای ورزش وجود دارد نیز استفاده شود که این کار در حال برنامه‌ریزی است.

ایجاد 5 مرکز استعدادیابی در 5 نقطه تهران

اوجاقی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل با فدراسیون‌ها برای استعدادیابی و شیوه‌های این‌کار یادآور شد: یک استعدادیابی آکادمیک داریم که 5 مرکز استعدادیابی در 5 نقطه تهران ایجاد می‌کنیم که جانمایی آن‌ها انجام شده و شرایط مناسب استعدادیابی به صورت آکادمیک در حال انجام است و تا آخر سال افتتاح خواهند شد. در کنار آن شناسایی استعداد‌ها از کف محلات نیز با تعامل با فدراسیون‌ها و فرستادن نماینده‌ای از طرف آن‌ها در مسابقات قهرمان شهر، برای کشف استعداد‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران بیان کرد: در دور دوم مسابقات قهرمان شهر نسبت به دوره اول آن، 8 رشته به 10 رشته و 600 هزار نفر شرکت‌کننده به یک میلیون نفر ارتقا پیدا کرد و رده‌های سنی مختلفی نیز برای مسابقات دوره دوم داشتیم. تجربه ما در هر دوره بیشتر می‌شود که می‌توان از تجربیات آن برای بهبود برگزاری استفاده شود. مثلاً برای سال آینده در بحث نرم‌افزاری در حال تلاش هستم که زمان‌بندی دقیق آن را در یک سایت اعلام کنیم.

وی درخصوص شناسایی استعداد‌ها از طریق مسابقات قهرمان شهر گفت: در بحث فوتبال رومیزی آقایان، افرادی به مسابقات کشوری از طرف انجمن فوتبال رومیزی به مسابقات قهرمانی کشور دعوت شدند.

اوجاقی درخصوص سؤالی در حوزه پیمانکاران و بهره برداران تصریح کرد: انتخاب بهره برداران طبق قوانین و مقررات و مزایده‌ها انجام شد و مدت بهره‌برداری آن‌ها یک ساله است و به شرط رضایت تا سه سال قابل تمدید است. کارگروهی تشکیل شده و ارزیابی‌هایی در حال انجام است و پس از بررسی‌های لازم در مورد این پیمانکاران و بهره برداران تصمیم‌گیری خواهد شد و نظارت سازمان ورزش در این خصوص همواره وجود دارد. در مورد مدل بهره‌برداری و دسته‌بندی یک ساماندهی در شهر تهران و مجموعه‌های ورزشی متعلق به شهرداری خواهیم داشت تا یک مدیریت واحد و یکپارچه در این خصوص انجام شود.

احداث 4 مجموعه ویژه  جانبازان و معلولان در 4 پهنه مختلف پایتخت

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران درباره مسابقات پارا قهرمان شهر افزود: مسابقات پارا قهرمان شهر را برای جانبازان و معلولان داشتیم که در 8 رشته ورزشی آقایان و بانوان برگزار شد و اختتامیه خوبی برای آن برگزار کردیم. در کنار آن در حوزه زیرساخت برای این افراد در کنار مجموعه قمر بنی هاشم در شهر ری که در حال استفاده است، تصمیم گرفته شد در 4 پهنه مختلف 4 مجموعه ویژه اختصاصی  دهیم، دو مجموعه آبی و غیر آبی در شرق و دو مجموعه آبی و غیر آبی در غرب تهران به این عزیران اختصاص داده خواهد شد که سعی می‌کنیم تا پایان سال این کار انجام شود.

توکلی‌زاده نیز درخصوص پرسشی در مورد پیمانکاران مجموعه‌های ورزشی شهرداری عنوان کرد: پیمانکار اگر نتواند خودش را با قوانین و دستورالعمل‌های سازمان ورزش تطبیق دهد، تغییر پیدا می‌کند و شورای شهر اعلام کرد که نظارت بر همه مجموعه‌های متعلق به شهرداری در همه نقاط بر عهده سازمان ورزش است و این نظارت‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و این کار آغاز شده است. مجموعه‌های ورزشی شهرداری باید برای عموم شهروندان قابل دسترس باشد و نرخ خدمات ورزشی آن از نرخ‌های دولتی پایین‌تر باشد اما نباید منجر به پایین آمدن کیفیت خدمت شود و برای این‌کار با نظارت دوره‌ای انجام می‌شود و بخشی از این مشکل و پایین بودن کیفیت احتمالی به دلیل عدم اورهال مجموعه‌ها و عدم توسعه این مجموعه‌ها بوده و در مورد تخلفات پیمانکاران نیز هیأت تخلفات سازمان با پیمانکاران متخلف برخورد خواهد کرد.

وی در خصوص تهاتر مجموعه‌های ورزشی شهرداری با وزارت ورزش برای ساخت پروژه آزادراه شهید شوشتری گفت: پروژه شهید شوشتری در محدوده ورزشگاه تختی یکی از پروژه‌های معظم تهران است و ساخت آن در ادوار مختلف در دستور کار دوره‌های مختلف مدیریت شهری بوده است و این نیاز به یک تهاتری بین وزارت ورزش و سازمان ورزش شهرداری و نیاز به مجوز شورای شهر داشت و این گفت و گو‌ها انجام و شورا به لایحه آن رای داد.

توکلی‌زاده ادامه داد: با این اتفاق بخشی از زیرساخت‌های ورزشی شهرداری در اختیار وزارت ورزش قرار گرفت اما با این کار چیزی از زیرساخت ورزش شهر کم نمی‌شود و با این کار باز در اختیار شهر قرار دارد و از آن طرف گره ترافیکی شهر باز می‌شود و موجب مسرت همه شهروندان خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه سازمان ورزش بخشی از املاک را در اختیار وزارت ورزش قرار داده، شهردار تهران دستور داد مابه ازای آن در بودجه 1403، اعتباری در اختیار سازمان ورزش قرار گیرد تا این زیرساخت‌ها را در سازمان جایگزین کند. 2 هزار میلیارد تومان برای سازمان ورزش در نظر گرفته شده تا این زیرساخت‌ها جایگزین شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران توضیح داد: شهردار تهران بسته بزرگی را در مذاکره با چینی‌ها پیش می‌برند و پروژه‌های مسکونی و حمل و نقلی در این بسته وجود دارد که اطلاع‌رسانی شده، چند موضوع در حوزه ورزش و تفریحات و گردشگری نیز به این بسته اضافه شده و تیم تخصصی معاونت اجتماعی در چین به سر می‌برد.

وی افزود: برای پیگیری ساخت 3 مجموعه ورزشی معظم، نخست دهکده ورزشی که یک استادیوم کامل بالای 30 هزار نفر است و مجموعه دوم برای افراد دارای معلولیت است تا یک مجموعه کامل برای آن‌ها تدارک ببینم و مجموعه سوم با نگاه دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است، مذاکره هم برای موضوع سرمایه‌گذاری و هم برای مشارکت است. تفاهم نامه آن امضا شده و در مورد چگونگی آن و مکان‌یابی گفت و گو‌ها در حال انجام است. همچنین درباره ساخت مجموعه تفریحی ورزشی آبی در جنوب تهران در حال بررسی مکان‌یابی هستند. مجموعه  دیگر هم در حوزه گردشگری است که گفت و گو‌های آن برای پیگیری و تبدیل تفاهم نامه‌ها به قرارداد در حال انجام است.

وی افزود: تلاش‌های رئیس جمهور برای اضافه کردن یک ورزشگاه معظم به شهر، مقدمه این شد که تمام‌زیرساخت‌های ورزشی شهر را بررسی و نیاز سنجی کنیم که برای این کار اقدامات بیان شده را پیگیری می‌کنیم. درخصوص تأمین منابع نیز منابعی در چین از گذشته از محل فروش نفت داریم و با کمک رئیس جمهور کمک شده و این منابع را از طریق سرفصل‌ها داریم و خود چینی‌ها نیز تمایل به سرمایه‌گذاری دارند. مذاکرات ما در حوزه اجتماعی و فرهنگی بیشتر در حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری است و با حوزه حمل و نقل متفاوت است.

توکلی‌زاده در پایان در خصوص گسترش مسابقات قهرمان شهر در سایر کلانشهر‌ها گفت: در سال گذشته در کمیته تخصصی ورزش مجمع کلانشهر‌های کشور کار‌های خوبی در خصوص رخداد‌هایی در کلانشهر‌ها انجام شده و در مورد قهرمان شهر همه تمایل داشتند که این اقدامات را در کلانشهر‌ها با هم رقم بزنیم. در این خصوص بحث ورزش‌های کارمندی شهرداری‌ها پیش رفت و دستورالعمل قهرمان شهر نیز برای کلانشهر‌ها فرستاده شده و اکنون برای رشته‌هایی که از قبل مسابقات آن در کلانشهر‌ها انجام شده، اختتامیه‌ای برای معرفی «شهر قهرمان» انجام می‌شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: