۱۳۳۱۹
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹
تعداد بازدید : ۳۸
بازار خودروهای برقی در دنیا در حال افزایش است و هر ساله شرکت‌هایی به جمع تولیدکنندگان آن اضافه می‌شوند. در این بین، کمپانی تسلا به مدیریت ایلان ماسک حرف اول را در بین سایر شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی می‌زند و شهرت خوبی را برای خود دست‌وپا کرده است.

بازار خودروهای برقی در دنیا در حال افزایش است و هر ساله شرکت‌هایی به جمع تولیدکنندگان آن اضافه می‌شوند. در این بین، کمپانی تسلا به مدیریت ایلان ماسک حرف اول را در بین سایر شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی می‌زند و شهرت خوبی را برای خود دست‌وپا کرده است.

به گزارش فراتیتر، بازار خودروهای برقی در دنیا در حال افزایش است و هر ساله شرکت‌هایی به جمع تولیدکنندگان آن اضافه می‌شوند. در این بین، کمپانی تسلا به مدیریت ایلان ماسک حرف اول را در بین سایر شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی می‌زند و شهرت خوبی را برای خود دست‌وپا کرده است. اما دیگر شرکت‌ها نیز دست روی دست نگذاشته‌اند و به توسعه فناوری‌های خود در این حوزه ادامه داده‌اند تا جایی که به نظر می‌رسد سایر خودروسازان، بازار خودروهای برقی را از چنگ تسلا درمی‌آورند. علاوه‌بر این، برخی کشورها نیز در تلاشند تا سهمی از بازار خودروهای برقی دنیا را از آن خود کنند و از این‌رو میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را در این حوزه افزایش داده‌اند.

BBC چندی پیش اعلام کرد که شرکت خودروسازی چینی BYD گوی سبقت را از تسلا ربوده و حجم تولید خودروهای برقی خود را بالاتر برده است به‌طوری‌که در سه‌ ماهه چهارم 2023 به رقیب سرسخت تسلا تبدیل شد. این شرکت چینی در این بازه زمانی به رکورد فروش 536 هزار خودروی برقی رسیده است. این اولین باری است که چنین شرکتی توانسته تنها در یک بازه سه ماهه، رکورد تسلا را در فروش خودروهای برقی بشکند اما اگر کل آمار فروش سال 2023 را در نظر بگیریم، باز هم تسلا در صدر فروش خودروهای برقی دنیا قرار دارد. ولی نمی‌توان این زنگ خطر را نادیده گرفت و آن را باید به‌عنوان هشداری برای خودروسازان بزرگ دنیا در حوزه خودروهای برقی در نظر گرفت تا بازار خود را نجات دهند. تسلا در سه ماهه چهارم 2023، 484 هزار خودروی برقی را به فروش رساند که بعد از شرکت چینی BYD رده دوم دنیا را از آن خود کرد و رقم کل فروش آن از خودروهای برقی یک میلیون و 800 هزار خودرو گزارش شده است. عملکرد پایان سال تسلا بهتر از آن چیزی بود که تحلیلگران انتظار داشتند و فروش خودروهای برقی نسبت به مدت مشابه سال 2022 حدود 20 درصد افزایش یافت و سرعت آن نیز نسبت به اوایل 2023 رشد خوبی داشت اما به نظر می‌رسد از آنچه کارشناسان درباره تسلا پیش‌بینی کرده بودند، فاصله دارد، به‌طوری‌که ایلان ماسک پیش‌تر اعلام کرده بود این شرکت پتانسیل رسیدن به فروش دو میلیون خودروی برقی را در سال 2023 دارد ولی آمار چیز دیگری می‌گوید. این شرکت حتی بارها به‌منظور جذب مشتری و فروش خودروهای خود، قیمت‌ها را کاهش داد ولی باز هم به نتیجه مطلوب نرسید.

اما «نیویورک پست»، پیشی گرفتن این خودروساز چینی را به‌گونه‌ای دیگر تحلیل می‌کند. چین سال‌هاست تلاش می‌کند شهرت خود را به‌عنوان «کشور کپی‌بردار» از بین ببرد اما معمولا عادت‌های قدیمی به سختی از بین می‌روند و از این‌رو، رشد نوآوری در چنین کشوری کمی خطرناک به نظر می‌رسد. یکی از حوزه‌هایی که نوآوران چینی طی سال‌های اخیر در آن درخشیده‌اند، توسعه ابزارهای هوش مصنوعی است. کارشناسان این رسانه خبری بر این باورند که همین ویژگی قدیمی چینی‌ها را در فرآیند تولید خودروهای برقی هم باید مدنظر داشت. از نظر آنها، این شرکت چینی نمونه‌ای کپی‌بردار است که با مهندسی معکوس و حذف طرح‌های رقبایی چون تویوتا و میتسوبیشی، تجارت خود را در عرصه خودروسازی آغاز کرده است. اما از آنجایی که چین هم مانند آمریکا بازار داخلی بزرگی دارد، همین امر باعث می‌شود در هر حوزه‌ای که وارد می‌شوند، به سرعت رشد کنند. این شرکت هم از پتانسیل همین بازار استفاده کرده و بازار خوبی را برای خود رقم زده است. در مقابل، cnbc یادآور شد که ایلان ماسک در سال 2011 در گفت‌وگویی که با بلومبرگ داشت، محصولات تولید شده توسط شرکت چینی BYD را به سخره گرفت و خطر تهدید بودن آن را برای خود نادیده گرفت. اما همین خودروساز 12 سال بعد یعنی در سال 2023، به رقیب جدی تسلا تبدیل شد و حالا تسلا زمانی این زنگ خطر را جدی گرفته است که این شرکت را در یک قدمی خود احساس کرده است. این خودروساز از یک تولیدکننده باتری گوشی‌های موبایل به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید خودروهای برقی تبدیل شده و همچنان در مسیر رشد حرکت می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: