۱۴۱۶۲
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
تعداد بازدید : ۳۵
رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی گفت: ایران مانند بسیاری از کشورها و مناطق، تاثیرات محسوس تغییرات اقلیم از جمله رخدادهای شدید آب‌وهوایی، تغییر اکوسیستم و طوفان‌های گرد و خاک را تجربه کرده است.

رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی گفت: ایران مانند بسیاری از کشورها و مناطق، تاثیرات محسوس تغییرات اقلیم از جمله رخدادهای شدید آب‌وهوایی، تغییر اکوسیستم و طوفان‌های گرد و خاک را تجربه کرده است.

به گزارش فراتیتر، از سازمان هواشناسی کشور، "لتیزیا روسانو" در پیام ویدیویی به هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران اظهار داشت: هیچ گاه ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکنون چنین مشهود نبوده است.
وی افزود: باید منابع خود را تجمع کرده، بینش‌هایمان را به اشتراک گذاشته و فعالانه به سمت راه‌حل‌های نوآورانه‌ای حرکت کنیم که از مرزهایمان نیز فراتر می‌روند.
رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی سازمان ملل ادامه‌داد: مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی (APDIM) به عنوان یک موسسه تخصصی منطقه‌ای در راستای کاهش خطرات در منطقه بنیان‌گذاری شده است. برای مقابله با این چالش‌ها، APDIM اقدامات اقلیمی منطقه‌ای و طوفان گرد و خاک را توسعه داده تا کشورها را در تلاش‌هایشان در راستای کاهش اثرات بلایا راهنمایی کند.
روسانو عنوان کرد: برنامه عملکردی منطقه‌ای طوفان‌های گرد و خاک در آسیا و اقیانوسیه، طرحی‌ است با هدف ارتقای همکاری و مشارکت میان کشورهای منطقه جهت رسیدگی به این مشکلات که مورد تایید همه کشورهای عضو اسکاپ قرار گرفته است.
وی اضافه‌کرد:‌ APDIM همچنین برای ارتقای همکاری های منطقه‌ای و تبادل دانش درخصوص بلایای داخلی و تغییرات اقلیم با سایر شرکا همکاری کرده است. این مرکز اقدام به برگزاری کارگاه‌ها، برنامه‌های آموزشی و سایر فعالیت‌های ظرفیت‌ساز کرده تا ظرفیت کشورهای عضو را به‌منظور رسیدگی به چالش‌های تغییر اقلیم افزایش دهد.
رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی گفت: همکاری ما با سازمان هواشناسی ایران (IRIMO) در مقوله طوفان‌های گرد و خاک و پیش‌بینی تاثیر محور طوفان ها بسیار حائز اهمیت است. این همکاری تاکیدی بر تعهد ما به استفاده از منابع تخصصی و فرامرزی برای توسعه استراتژی‌های موثر برای ارائه پیش‌بینی‌های تاثیر محور است.
روسانو افزود: با الهام از نشست Cop۲۸، به اهمیت بررسی پیچیدگی‌های تغییرات اقلیم، اهمیت سیستم هشدار سریع، تبادل داده‌ها و تلاش مشترک در انجام وظایف مرتبط با آب و هوا تاکید می‌کنیم.
وی ادامه داد: این کنفرانس پتانسیل شکل‌دهی به سیاست‌های نوآورانه‌ای را دارد که به موجب آن‌ها می‌توانیم عزم خود را جزم کرده و همکاری های بین‌المللی را تقویت کنیم و مفاهیم جدیدی را ابداع کنیم که نویدبخش آینده‌ای با انعطاف‌پذیری بیشتر است.
رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی در بخش دیگری گفت: تغییر اقلیم به عنوان یک چالش فوری و پیچیده، مرزها را درنوردیده و موجودیت کشورها را در مقیاس جهانی تحت تاثیر قرار داده است. طی دهه‌های گذشته، شاهد تاثیراتی عمیق و گاه ویرانگر ناشی از تغییرات اقلیمی بوده‌ایم. تغییر اقلیم از رویدادهای جوی شدید گرفته تا اختلال در اکوسیستم پیامدهای گسترده‌ای به همراه دارد که همت جمعی ما را می‌طلبد.
وی عنوان کرد: کنفرانس امروز، بستر لازم برای گرد هم‌آیی، تبادل دانش و مطالبه یک راه‌حل‌ پایدار در راستای دستیابی به سازگاری را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است، باید به هم پیوستگی مباحث پیرامون تاب‌آوری، سازگاری، انطباق‌پذیری و کاهش مورد توجه قرار گیرد.
روسانو افزود: تقویت روحیه همکاری، مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تغییرات تاثیرگذاری را رقم می‌زند.

در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیات بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد مشارکت داشتند.

همچنین سفرا، کارداران یا نمایندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا در این کنفرانس حضور یافتند.

تغییر اقلیم عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که این کنفرانس تلاش کرد ابعاد تغییر اقلیم و پیامدهای آن و همچنین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، سازگاری، تاب‌آوری و کاهش آثار زیان‌بار آن را بررسی کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: