۱۴۴۸۳
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
تعداد بازدید : ۲۷
رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه بیست و ششمین تالاب ایران در سایت رامسر ثبت شد، گفت: اقدامات متعددی برای احیای تالاب میانکاله انجام شده است که افزایش ۲ هزار هکتاری سطح تالاب را به دنبال داشت.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه بیست و ششمین تالاب ایران در سایت رامسر ثبت شد، گفت: اقدامات متعددی برای احیای تالاب میانکاله انجام شده است که افزایش ۲ هزار هکتاری سطح تالاب را به دنبال داشت.

به گزارش فراتیتر، علی سلاجقه‌ رئیس سازمان محیط زیست کشور در  همایش ملی تالاب‌ها با اشاره به کنوانسیون رامسر و لزوم توجه ویژه به تالاب‌ها گفت: در اجرای کنوانسیون رامسر از میان همه مؤلفه‌های محیط زیستی، تالاب‌ها به عنوان اولین میثاق بین‌المللی انتخاب شد و توجه به تالاب‌ها امری مهم در حوزه حفاظت محیط زیست به شمار می‌آید.

سلاجقه با بیان اینکه تالاب مبدا و منشأ حیات است، افزود: سه میلیون و 500 هزار هکتار منابع آبی خدادادی در قالب تالاب در کشور ما وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم تلاش چند جانبه برای حفاظت از تالاب‌ها گفت: متأسفانه 70 درصد تالاب‌های کره زمین به دلایل مختلفی از بین رفته‌اند، این درحالی است که جامعه جهانی متعهد شده است بر اساس میثاق‌های بین‌المللی  از تالاب‌ها محافظت کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه باید از سیاسی‌بازی دوری و به وظیفه خود در قبال تالاب‌ها عمل کنیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی به محیط زیست توجه کرده و در حفظ محیط زیست کوشاست.

سلاجقه به خشکی بعضی از تالاب‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: تالاب هامون به عنوان یک ذخیره گاه آبی خشک شده است.

وی با بیان اینکه کشور همسایه حقابه تالاب هامون را بست و دنیا کمک می‌کند بیشتر ببندد، افزود: چرا دنیا به کمک هامون نیامد، حال آنکه خشک شدن تالاب هامون عواقب جهانی دارد.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه نیز یکی از تالاب‌های مهم دنیاست، خاطرنشان کرد: درخصوص مدیریت و احیای دریاچه ارومیه، مرحله اول سخت‌افزاری مدیریت دریاچه در این دولت تکمیل شد و فاز دوم که شامل مدیریت نرم بود در دستور کار قرار گرفته است.

سلاجقه گفت: در مدیریت نرم این دریاچه کفه سفید اطراف آن هاله سبز دارد، اگر هاله سبز اطراف حذف شود وضعیت دریاچه ارومیه برخواهد گشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در آخرین نشست‌ها اعتبارات خوبی برای ارومیه تصویب شد، افزود: وزارتخانه‌ها باید به تعهدات خودشان عمل کنند و حقابه‌ها رعایت شود؛ در بین شهر تهران و قم دریاچه بود، الان آن دریاچه کجاست؟! سعی ما این است که تالاب‌ها احیاء شود و کارهای خوبی هم انجام گرفته است.

سلاجقه تصریح کرد: به عنوان هدیه به این جلسه باید بگویم، بیست و ششمین تالاب ایران در سایت رامسر ثبت و 2504 بار نام رامسر در دنیا ثبت شد. همچنین تالاب کهگیلویه و 6 تالاب دیگر در کشور در دست ثبت در کنوانسیون رامسر هستند.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: دفتر منطقه‌ای غرب و مرکز آسیا در ایران تشکیل شده  و در دبیرخانه کنوانسیون رامسر 4 مرکز منطقه‌ای ایجاد کرده و در ایران نیز مرکز غرب و مرکز آسیا راه اندازی شده که 15 کشور عضو این دفتر منطقه‌ای هستند.

سلاجقه افزود: در چند سال گذشته دستاوردهای مناسبی در زمینه تالاب‌ها نداشتیم اما در دولت سیزدهم فعالیت‌های خوبی در حوزه تالاب‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه ایران باید به وظیفه خود در زمینه تالاب‌ها عمل کند، گفت: سعی می‌شود در سال 2024 نشست منطقه‌ای با حضور وزرای 15 گانه کشورهای عضو برگزار شود تا بتوانیم فعالیت‌های متنوعی در حوزه تالاب‌ها داشته باشیم .

با اقدامات انجام شده سطح میانکاله 2هزار هکتار افزایش یافته

سلاجقه در پاسخ به پرسشی درخصوص احیای تالاب میانکاله گفت: برای چندین دهه در تالاب میانکاله با مشکلاتی روبه‌رو بودیم؛ سناریوهای متفاوتی برای حفظ تالاب میانکاله طراحی و اقدامات خوبی برای احیای میانکاله انجام شده است؛ این اقدامات سبب شده 2 هزار هکتار افزایش سطح در تالاب داشته باشیم و  اگر بارندگی‌ها مطلوب باشد در سطح تالاب شاهد روند افزایشی خواهیم بود.

رئیس سازمان محیط زیست کوشر افزود: در احیای تالاب میانکاله لایروبی انجام شده، اما عملیات آبخیزداری نیز باید انجام شود.

وی مدیریت حاشیه تالاب را از دیگر اقدامات در جهت احیای آن برشمرد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: