۱۴۹۱
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۴۷۵
اجتماعی بهداشت

اخبار چرخشی

عده‌ای در مشهد و قم به تعطیلی حرم اعتراض کردند
گویی عده‌ای از افراد متحجر که به اصطلاح کاتولیک‌تر از پاپ هستند علاقه‌ی زیادی به مخالفت با تدابیر عقلانی و علمی اندیشه شده برای کنترل شیوع ویروس کرونا دارند.
به گزارش روی تیتر، گویی عده‌ای از افراد متحجر که به اصطلاح کاتولیک‌تر از پاپ هستند علاقه‌ی زیادی به مخالفت با تدابیر عقلانی و علمی اندیشه شده برای کنترل شیوع ویروس کرونا دارند. بیشتر از دو هفته پیش بود که دو ویدئو از لیسیدن ضریح حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) پخش شد. این افراد با انجام دادن این اقدام نامتعارف سعی داشتند ثابت کنند ویروس کرونا از طریق اماکن متبرکه منتقل نمی‌شود. در پی انتشار این ویدئوها چهره‌های سیاسی و مذهبی کشور واکنش نشان دادند. طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفت: این رفتار به ترویج مذهب و اعتقادات شیعی ارتباطی ندارد، این موضوع بیشتر وهن به تفکر شیعی و رفتاری تحقیر آمیز است؛ هیچ گاه ما در رفتار افرادی که اعتقاد داشته و این بقاع متبرکه را زیارت می کنند چنین موضوعی را شاهد نبودیم.

محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با دیدار نیوز گفت: کسانی که در زمان حاضر در حرم، این اداها (بوسیدن و لیسیدن ضریح) را در می‌آورند درواقع لجبازی دینی انجام می‌دهند. در قرون وسطی هم چنین رفتارهایی از مردم سرمی‌زد، اما اکنون مردم عاقل شده‌اند و نسبت به آن دوران، اطلاعاتشان افزایش یافته است، با توجه به حجم آگاهی در عصر ما مردمی که این کارها را به نمایش می‌گذارند، در صددند تا دو مسئله را نشان دهند. اول اینکه یا بسیار جاهل‌اند یا به جاهایی وابستگی دارند که برنامه‌شان، خراب کردن اسلام است.
.
محمدرضا زائری، روحانی و مدرس دانشگاه به عمل لیسیدن حرم واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در واکنش به لیسیدن حرم در توئیتر نوشت:
«با ناله و درد به تلخی نالید که: "قصم ظهری إثنان" دو گروه پشتم را شکستند؛ اولین شان نادان ها و احمق هایی با ظاهر دینداری و مناسک گرایی! "جاهل متنسک"
و آیا بهتر از این می شد عظمت ولایت آل الله و شکوه محبت خاندان وحی را اینقدر تنزل داد و گوهری چنان گرانبها را این اندازه لجن مال کرد؟»

بالاخره پس از چند روز از گذشت انتشار این ویدئوهای نا متعارف، دادستانی قم و مشهد دستور بازداشت این دو فرد هتاک را صادر کرد و برای ایشان پرونده قضایی تشکیل شد.

این حرمت شکنی‌ها اما پایان نیافت. دیروز که با اعلام تولیت آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه (س) درب‌های حرم به دلیل پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، بعد از اذان مغرب و عشا بسته شد، عده‌ای از افراد تندرو با تجمع مقابل درب حرم به این موضوع اعتراض کردند. درب خیابان ارم حضرت معصومه محل تجمع معترضین بود. آن‌ها با خواندن نمازجماعت، روضه و سینه زنی اعتراض متحجرانه خود را اعلام کردند و سپس در حرکتی حرمت شکنانه اقدام به شکستن یکی از قاب های سمت راست پایین در ورودی حرم در خیابان ارم موسوم به درب ساعت کردند.

در پی این اتفاق فرمانده نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه حضور و ورود نیروهای پلیس به حرم مطهر لازمه دستور و مجوزهای لازم است، گفت: چنانچه ابلاغ شود با عوامل تحصن‌کننده برخورد کنیم توسط نیروهای حاضر در محل این اقدام را صورت خواهیم داد.
علی مطهری، نماینده مردم در مجلس نیز گفت: «افراد جامدفکری که در اعتراض به بسته‌شدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند».

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه ای با اشاره به هتک حرمت حریم حرم حضرت معصومه (س) اعلام کرد: بدون شک هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود. در بخش دیگری از این پیام خاطرنشان شده است: اما بدون شک هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مومنین بسته بودن درب این بارگاه سخت و جانکاه است ولی مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود.

در مشهد نیز این اعتراضات وجود داشت. گروهی در حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر حدود نیمه شب دوشنبه در اعتراض به بسته شدن حرم مطهر رضوی با هجوم به ورودی باب الجواد (ع) و چند ورودی دیگر خواستار ورود به این حرم مطهر شدند. این افراد که مخالف بسته شدن حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) بودند ضمن درگیری مختصر با ماموران با فحاشی و الفاظ رکیک آنان را مورد خطاب قرار دادند اما با حضور نیروی انتظامی متفرق شده و موفق به ورود به حرم مطهر رضوی نشدند.
نماینده اصلاح طلب مجلس از رفتار برخی تندروها در شکستن در حرم اهل بیت انتقاد کرد. حجت الاسلام مازنی، نماینده تهران در توئیتی در واکنش به شکستن در حرم حضرت معصومه بعد از بسته شدن به خاطر پیشگیری از شیوع کرونا، نوشت: ‏شکستن حرمت حریم اهل بیت(ع) نماد ‎جهل مقدس است. اما متولیان امر کجا بودند که نتوانستند از تجاوز عده‌ای با رفتار وحشیانه جلو گیری کنند؟

علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به این اقدامات در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: ده‌ها میلیون ایرانی پر از عشق و علاقه و ارادت به ائمه هستند پس این چند ده نفر چطور به خود اجازه داده که علاوه بر حرمت شکنی به مردم توهین کنند و خود را تنها عاشقان ائمه جلوه دهند. آن‌ها در مکان‌های مقدس را شکسته و با توهین وارد شدند. باید جلوی این ناهنجاری‌ها و خودسری‌ها گرفته شود کما اینکه چندی پیش هم نمونه دیگری از این حرکات زشت را در ضریح مطهر دیدیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: