۱۵
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۶۲۰
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر ویژه

در سال‌های اخیر گرایش افراد جامعه به ویژه جوانان به حیوانات خانگی افزایش یافته است و هر روز جوانان بیشتری روی به نگهداری سگ و گربه‌ها می‌آورند.

در سال های اخیر گرایش افراد جامعه به ویژه جوانان به حیوانات خانگی افزایش یافته است و هر روز جوانان بیشتری روی به نگهداری سگ و گربه ها می آورند. در این میان تبلیغات شبکه های غربی و فرهنگ سازی برخی برنامه های ماهواره ای در رشد سریع این فرهنگ نقشی بسزا دارد.

به گزارش روی‌تیتر، شبکه های ماهواره ای به گونه ای خانواده ها و جوانان را به مهربانی با حیوانات دعوت می کنند که گویا مردم ما با این موضوع بیگانه‌اند و این در حالی است که در آموزه های دینی اسلام سفارش بسیاری بر مهربانی با حیوانات شده است. اما دین اسلام بین مهربانی کردن و همزیستی تمایز قائل است.

حیواناتی وارد زندگی شهری شده اند که هیچ تناسبی با آن ندارند. حیواناتی که می بایست در طبیعت به زندگی عادی خود بپردازند، توسط انسان ها اسیر شده و مجبور به وفق دادن خود با زندگی انسان ها در آپارتمان های تنگ و ساختمان هایی می شوند که این صاحب حیوان است که برای او حق و حقوق تعریف می کند. برخلاف شعار و تفکر کسانی که گمان می کنند با آوردن حیوان ومراقب از او در خانه به آن زبان بسته لطف می کنند، این کار به معنای واقعی محروم کردن حیوانات از حق حیات و حقوق اولیه ای است که در ذات آن وجود دارد. حیوان حتی از حق تولید مثل با عقیم سازی محروم می شود و به جای زندگی در طبیعت، مجبور است در صنعت حیوانات خانگی به ارائه خدمات به انسان ها بپردازد.

هرکس توجیهات قانع کننده ای برای خود دارد اما اگر بخواهیم به لحاظ علمی به آن ورود کنیم با دنیایی از اطلاعات متنوع درباره حقوق حیوانات، هزینه ها، بیماری ها، منباع طبیعی و مشکلات احساسی و روانی برمی خوریم.

یکی از مشکلات و بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کند، وجود فضولات سگ‌ها و گربه‌ها در پارک‌ها و معابر عمومی است که باعث آلودگی و بیماری‌های بسیاری برای انسان‌ها است که در پی یک فرهنگ وارداتی نادرست بهداشت محیط و فرزندان ما را به خطر می اندازد و افرادی که بدون هیچ ممنوعیتی قلاده سگ خود را در دست می گیرند و چمن‌ها و فضای سبز را به توالت عمومی سگ‌ها و گربه هایشان تبدیل کرده‌اند.

هرچند این حیوانات با مبالغ نسبتا زیاد خرید و فروش می‌شوند؛ اما عموما سرنوشت خوبی ندارند و به دلیل هزینه بالای نگهداری و عدم تخصص لازم دامپزشکان برای درمان آن‌ها و شرایط سخت نگهداری، پس از مدتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث شده که احتمال رهاسازی آنها در طبیعت افزایش پیدا کند. ازآنجایی‌که بسیاری از این حیوانات جزء گونه‌های غیربومی ایران هستند، رهاسازی آنها در طبیعت می تواند فاجعه‌بار باشد. همچنین احتمال فرار حیوانات وحشی نگهداری‌شده در اماکن خصوصی همیشه وجود دارد. در چنین شرایطی امکان حمله و ایجاد مشکل برای شهروندان نیز وجود دارد.

از سوی دیگر چندی پیش رئیس پلیس تهران، با تاکید بر ممنوعیت سگ گردانی در معابر عمومی از برخورد جدی با خودروهایی خبر داد که سگ در آنها مشاهده شود.

وی همچنین تاکید کرد: ما با نگهداری سگ در منازل شخصی مشکلی نداریم و مسئله مورد نظر ما حضور افراد به همراه سگ در معابر عمومی مانند پارک‌ها و حمل آن با خودرو است.

اما با توجه به شرایط گفته‌شده جا دارد دوستداران حیوانات و دستگاه‌های حکومتی مسئول با وسواس بیشتری به این مسئله ورود کنند و جلوی گسترش این رفتار غلط را بگیرند.

در سال‌های اخیر گرایش افراد جامعه به ویژه جوانان به حیوانات خانگی افزایش یافته است و هر روز جوانان بیشتری روی به نگهداری سگ و گربه‌ها می‌آورند. در این میان تبلیغات شبکه‌های غربی و فرهنگ سازی برخی برنامه‌های ماهواره‌ای در رشد سریع این فرهنگ نقشی بسزا دارد.
به گزارش روی‌تیتر، شبکه‌های ماهواره‌ای به گونه‌ای خانواده‌ها و جوانان را به مهربانی با حیوانات دعوت می‌کنند که گویا مردم ما با این موضوع بیگانه‌اند و این در حالی است که در آموزه‌های دینی اسلام سفارش بسیاری بر مهربانی با حیوانات شده است. اما دین اسلام بین مهربانی کردن و همزیستی تمایز قائل است.
حیواناتی وارد زندگی شهری شده اند که هیچ تناسبی با آن ندارند. حیواناتی که می‌بایست در طبیعت به زندگی عادی خود بپردازند، توسط انسان‌ها اسیر شده و مجبور به وفق دادن خود با زندگی انسان‌ها در آپارتمان‌های تنگ و ساختمان‌هایی می‌شوند که این صاحب حیوان است که برای او حق و حقوق تعریف می‌کند. برخلاف شعار و تفکر کسانی که گمان می‌کنند با آوردن حیوان ومراقب از او در خانه به آن زبان بسته لطف می‌کنند، این کار به معنای واقعی محروم کردن حیوانات از حق حیات و حقوق اولیه‌ای است که در ذات آن وجود دارد. حیوان حتی از حق تولید مثل با عقیم سازی محروم می‌شود و به جای زندگی در طبیعت، مجبور است در صنعت حیوانات خانگی به ارائه خدمات به انسان‌ها بپردازد.
هرکس توجیهات قانع کننده‌ای برای خود دارد، اما اگر بخواهیم به لحاظ علمی به آن ورود کنیم با دنیایی از اطلاعات متنوع درباره حقوق حیوانات، هزینه ها، بیماری ها، منباع طبیعی و مشکلات احساسی و روانی برمی خوریم.
یکی از مشکلات و بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کند، وجود فضولات سگ‌ها و گربه‌ها در پارک‌ها و معابر عمومی است که باعث آلودگی و بیماری‌های بسیاری برای انسان‌ها است که در پی یک فرهنگ وارداتی نادرست بهداشت محیط و فرزندان ما را به خطر می‌اندازد و افرادی که بدون هیچ ممنوعیتی قلاده سگ خود را در دست می‌گیرند و چمن‌ها و فضای سبز را به توالت عمومی سگ‌ها و گربه هایشان تبدیل کرده‌اند.
هرچند این حیوانات با مبالغ نسبتا زیاد خرید و فروش می‌شوند؛ اما عموما سرنوشت خوبی ندارند و به دلیل هزینه بالای نگهداری و عدم تخصص لازم دامپزشکان برای درمان آن‌ها و شرایط سخت نگهداری، پس از مدتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث شده که احتمال رهاسازی آن‌ها در طبیعت افزایش پیدا کند. ازآنجایی‌که بسیاری از این حیوانات جزء گونه‌های غیربومی ایران هستند، رهاسازی آن‌ها در طبیعت می‌تواند فاجعه‌بار باشد. همچنین احتمال فرار حیوانات وحشی نگهداری‌شده در اماکن خصوصی همیشه وجود دارد. در چنین شرایطی امکان حمله و ایجاد مشکل برای شهروندان نیز وجود دارد.
از سوی دیگر چندی پیش رئیس پلیس تهران، با تاکید بر ممنوعیت سگ گردانی در معابر عمومی از برخورد جدی با خودرو‌هایی خبر داد که سگ در آن‌ها مشاهده شود.
وی همچنین تاکید کرد: ما با نگهداری سگ در منازل شخصی مشکلی نداریم و مسئله مورد نظر ما حضور افراد به همراه سگ در معابر عمومی مانند پارک‌ها و حمل آن با خودرو است.
اما با توجه به شرایط گفته‌شده جا دارد دوستداران حیوانات و دستگاه‌های حکومتی مسئول با وسواس بیشتری به این مسئله ورود کنند و جلوی گسترش این رفتار غلط را بگیرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: