۱۵۸
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۵۱۷
۱۰ آذر روز جهانی ایدز
نخستین روز آخرین ماه سال میلادی اول دسامبر مصادف با ۱۰ آذرماه، از سال ۱۹۸۸ به‌عنوان روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است.

به گزارش روی‌تیتر، نخستین روز آخرین ماه سال میلادی اول دسامبر مصادف با ۱۰ آذرماه، از سال ۱۹۸۸ به‌عنوان روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است. در این روز شعاری از سوی سازمان بهداشت جهانی (who) برای حمایت از بیماران ایدزی در سراسر جهان اختصاص می‌یابد. در روز جهانی ایدز مردم لباس‌هایشان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آن‌ها موردنیاز است.

به گزارش روی تیتر، دانشمندان معتقدند که HIV در ابتدا از یک ویروس مخصوص شامپانزه‌ها در غرب آفریقا در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد. آن‌ها بر این باورند که این ویروس از ویروس نقص ایمنی نوعی شامپانزه به نام  (SIV)به انسان انتقال یافته و به HIV جهش یافته است. زمانی که انسان، شامپانزه‌ها را برای گوشت شکار می‌کرد. طی چند دهه، ویروس به آرامی در سراسر آفریقا و بعداً به سایر نقاط جهان گسترش یافت. بااین‌حال، اوایل دهه ۱۹۸۰، زمانی که انواع نادر پنومونی، سرطان و سایر بیماری‌ها به پزشکان گزارش شد، جهان از HIV و ایدز مطلع شد.

بیماری ایدز چیست؟

HIV  یک عفونت ویروسی مزمن است که اگر زود تشخیص داده شود، با شروع درمان و رعایت اصول بهداشتی به‌تدریج میزان عفونت‌زایی آن کم می‌شود. افراد مبتلابه این ویروس می‌توانند بدون ترس از انگ اجتماعی با شروع درمان، به زندگی سالم بپردازند. ایدز (AIDS)  نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. ایدز یک بیماری است که مسئله مهم در مورد آن، آمار بیماری مبتلایان نیست، بلکه مهم این است که حدود ۶۰ درصد افراد مبتلابه این ویروس از وجود عفونت HIV در بدنشان اطلاع ندارند. این وضعیت نه‌تنها موجب پیشرفت ویروس در بدن و بروز بیماری می‌شود، بلکه احتمال انتقال این ویروس به اطرافیان از افرادی که با آنان روابط نزدیک جنسی دارند و بخصوص همسرانشان وجود دارد.

اول دسامبر، مصادف با ۱۰ آذر، روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده و ۳۱ سال از آن روز می‌گذرد؛ از روزی‌که روبان قرمز به نماد مبارزه با این ویروس شناخته شد و تلاش‌های جهانی جامعه‌ی بشری برای توجه، مراقبت و رفع تبعیض با این بیماری آغاز شد. سال‌هاست که از شناخت این بیماری می‌گذرد اما هنوز نام ایدز همراه است با ناامنی و هراس و ناآگاهی. نمونه‌اش ماجرایی که همین دو ماه پیش در شهرستان لردگان اتفاق افتاد و تبدیل شد به یک بحران بزرگ در کشور.

ایدز چگونه منتقل می‌شود؟

راه‌های انتقال ایدز عبارت‌اند از:

-  رابطه جنسی پرخطر

-  تزریق خون و یا فرآورده‌های خونی آلوده

-  از مادر آلوده به جنین در طول حاملگی

-  زایمان و شیردهی

-  استفاده از وسایل تزریق مشترک که قبلاً توسط یک فرد مبتلا استفاده‌شده است.

آیا ایدز درمان دارد؟

HIV  می‌تواند کنترل شود اما درمان قطعی ندارد. داروهای ضد HIV می‌تواند به افراد کمک کند تا مدت‌ها سلامت خود را حفظ کنند و شانس انتقال ویروس به دیگران را کاهش می‌دهد. به‌طورکلی در حال حاضر درمان ایدز به‌صورت:

-   درمان از طریق ترکیب دارویی

-  درمان از طریق مقابله با ویروس

-  عفونت‌های فرصت‌طلب

-  داروهای جایگزین

انجام می‌شود و با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، پژوهشگران به نتایج مطلوبی جهت درمان بیماری‌های صعب‌العلاج  و ایدز دست‌یافته‌اند و اعلام کردند که در حال دست‌یابی به روش جدیدی برای درمان ایدز می‌باشند. در این روش سه مرحله طی می‌شود:

-  تجویز داروهای ضد بازگشت بیماری

- از بین بردن سلول‌های لنفاوی آلوده و جلوگیری از تکثیر آن‌ها و  بهبود سیستم ایمنی: در این مرحله سیستم ایمنی تقویت می‌شود و علائم حیاتی امیدوارکننده در فرد دیده می‌شود.

-  خروج سلول‌های آلوده از خون با استفاده از دارو

اول دسامبر، مصادف با ۱۰ آذر، روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده و ۳۱ سال از آن روز می‌گذرد؛ از روزی‌که روبان قرمز به نماد مبارزه با این ویروس شناخته شد و تلاش‌های جهانی جامعه‌ی بشری برای توجه، مراقبت و رفع تبعیض با این بیماری آغاز شد. سال‌هاست که از شناخت این بیماری می‌گذرد اما هنوز نام ایدز همراه است با ناامنی و هراس و ناآگاهی. نمونه‌اش ماجرایی که همین دو ماه پیش در شهرستان لردگان اتفاق افتاد و تبدیل شد به یک بحران بزرگ در کشور. ماجرایی که طی آن و بنابر روایت‌های مختلف ۲۸ نفر از اهالی روستای چنار محمودی به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شدند و البته که خود روستایی‌ها شمار مبتلایان را خیلی بیشتر از این تعداد خواندند. قصه‌ی تلخی که گرچه دیگر مانند قبل سر و صدایی از آن به گوش نمی‌رسد اما درد و رنج آن برای مبتلایان و خانواده‌هایشان همچنان پابرجاست. البته به گفته‌ی متخصصان، اچ‌آی‌وی یک بیماری قابل کنترل است؛ البته در صورت تشخیص زودهنگام. دیروز یکی از مسئولان وزارت بهداشت آمار و ارقامی از مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران ارائه داد و گفت: «۶۵ درصد موارد مبتلا از وضعیت خود آگاه نیستند». این درحالی است که دقیقا سال گذشته برای اولین بار اعلام شد که تست‌های خودارزیابی ویروس اچ‌آی‌وی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود؛ یک سالی از این خبر گذشته اما مدیرعامل انجمن ایدز ایران به «سازندگی» خبر داد که این تست‌ها اساسا در داروخانه‌ها توزیع نشد! البته که به گفته‌ی او توزیع این تست‌ها بدون مشاوره امری بسیار مخاطره‌آمیز بود.

تاکنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر از مبتلایان به این بیماری در ایران ثبت شده است؛ از این تعداد، ۶۰.۱ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی و ۲۲.۲ به دلیل رابطه جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ در این میان سهم زنان ۱۸ درصد و سهم مردان ۸۲ درصد بود است. ۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند.

۶۵ درصد مبتلایان به ایدز در ایران از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

روز گذشته رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت به ایسنا گفت: تاکنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر از مبتلایان به این بیماری در ایران ثبت شده است؛ پروین افسر کازرونی، در این‌باره گفته: «از این تعداد، ۶۰.۱ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی و ۲۲.۲ به دلیل رابطه جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ در این میان سهم زنان ۱۸ درصد و سهم مردان ۸۲ درصد بود است. ۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند». او به موارد جدید تشخیص داده شده ایدز در شش ماهه نخست سال هم اشاره کرد: «حدود هزار نفر در شش ماهه نخست سال جاری تشخیص داده شده‌اند. این آمار بیانگر آن است که در موارد تشخیصی جدید ۳۱درصد زن و ۶۹ درصد مردان هستند. از این تعداد ۴۶.۴ به دلیل رابطه جنسی پرخطر و ۲۲ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی به ایدز مبتلا شده‌اند». به‌گفته‌ی رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، تخمین زده می‌شود که حدود ۶۰ هزار مبتلای زنده به این بیماری در ایران وجود دارد؛ «درحال حاضر ۲۱ هزار و ۶۳۵ مورد آنها تشخیص داده شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد ۶۵ درصد موارد مبتلا از وضعیت خود آگاه نیستند و تشخیص داده نشده‌ و تحت مراقبت و درمان نیستند و به این ترتیب ویروس از فرد مبتلا به همسر و فرزندش منتقل شده و موارد افزایش می‌یابد. چالشی که اکنون ما با آن روبه‌رو هستیم، تفاوت میان میزان تخمین ما از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی و کسانی است که برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند».

نسبت ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی پرخطر در قیاس با دیگر دلایل شیوع این بیماری رو به افزایش است. نیمی از مبتلایان ایدز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار دارند. شمار زنان مبتلا به ایدز نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

عدم اطلاع‌رسانی صحیح و همچنین فقدان امکانات مؤثر در درمان سریع از جمله دلایل گسترش بیماری ایدز در ایران به شمار می‌آید. در این بین، ابتلا به بیماری از طریق اعتیاد تزریقی همچنان مهم‌ترین دلیل گسترش ایدز در ایران اعلام شده است.

كیت تست خودارزیابی ایدز چه شد؟

سال گذشته و همزمان با روز جهانی ایدز بود که معاون بهداشت وزیر بهداشت خبر داد كیت تست خودارزیابی ایدز به‌زودی در داروخانه‌ها ارائه می‌شود. موضوعی که در عین اهمیت با انتقاد جدی برخی از متخصصان همراه بود، چون به گفته‌ی آنها تشخیص این بیماری بدون مشاوره و حمایت‌های روانی فرد مبتلا و خانواده‌ او دردی دوا نکرده و می‌تواند بحران‌های زیادی به وجود آورد.

حمیدرضا شاعری، مدیرعامل انجمن ایدز ایران می‎گوید: «در همه جای دنیا به مناسبت روز جهانی ایدز، یک سری سیاست‌های نمایشی به‌راه می‌افتد، شعارهایی که بیشتر جنبه‌ی تبلیغات و عوام‌فریبی دارد. سیاست‌هایی در جهت برانگیختن حساسیت آدم‌ها در رابطه با برخی موضوعات. تست‌های خودارزیابی و اتوبوس ایدز در ایران هم با همین رویکرد انجام شد. اما تبعات این داستان در ماجرای لردگان خودش را نشان داد؛ مسئولان دیدند مجموعه‌ای که خودش کار انجام آزمایش و مشاوره را به عهده دارد، از عهده‌ی این کار برنمی‌آید و به این نتیجه رسیدند که تست‌های خودارزیابی به هیچ وجه نمی‌تواند جوابگوی نیاز بیماران و افرادی که به دنبال وضعیت اچ‌آی‌وی‌شان هستند، باشد. برای همین اساسا این تست‌ها در داروخانه‌ها توزیع نشد.»

او در توضیح بیشتری می‌گوید: «براساس تست‌های سریع یا رپید تست‌هایی که وارد ایران می‌شود، نمونه‌گیری از خون انجام می‌شود درحالی‌که رپید تست‌هایی وجود دارد که با نمونه‌های بزاقی انجام می‌شود و حساسیت بسیار بالاتری دارد، اما این تست‌ها به ایران وارد نمی‌شود.»

مراسم روز جهانی ایدز  از سال ۱۹۸۸ هر ساله اول دسامبر (۱۰ آذر ماه)، در سراسر جهان برگزار می شود و حامیان و سفیران این بیماری، لباس های خود را مزین به روبان قرمز می کنند و با بیماران احساس همدردی می کنند. ‌در همین راستا برج میلاد به عنوان ششمین برج مخابراتی دنیا و در حمایت و همراهی با این بیماران شب گذشته (۹ آذرماه) به رنگ قرمز درآمد.