۲۳
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۴۸۱
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر ویژه

سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد که با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شده و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

به گزارش روی‌تیتر، سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد که با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شده و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

در دوازدهم مرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.

با این وجود دو روز پیش امیر خجسته - نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی - در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، ۳۵۰ هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما ۱۴۰ هزار تن از این محموله طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می‌شود.

البته این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرده بود که "این پرونده در دست اقدام است و کار را پیگیری می‌کنیم، اگر اطلاعات ما مدقن شود به مردم اعلام می‌کنیم".

همچنین داوود محمدی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس درخصوص پرونده ذرت‌های آلوده در کمیسیون اصل ۹۰ در جمع خبرنگاران گفت: گزارشی به کمیسیون اصل ۹۰ رسید که ذرت‌های آلوده در گمرکات کشور وجود دارد. کمیسیون تیمی را برای بررسی موضوع اعزام کرد، جلسات متعددی برگزار شد که مسئولان گمرکات، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی و مرکز پژوهش‌های مجلس در آن جلسات حضور داشتند.

محمدی اظهار کرد: خیال مردم راحت باشد که یک دانه از این ذرت‌ها هم به داخل کشور وارد نشده است. تمامی اینها در گمرکات است و کمیسیون و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط هم بر آن نظارت دارند تا به هیچ نحوی وارد کشور نشود.

رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی گفت: درباره علل واردات چنین محصولاتی به کشور در کمیسیون بحث کردیم، این ذرت‌ها برابر استانداردهای کشور ما –که بسیار – سخت هستند- آلوده شناخته شده است، اما براساس استانداردهای برخی کشورها این ذرت ها آلوده نیستند و قابلیت مصرف نیز دارد.

وی ادامه داد: البته تمام این ذرتها نیز- که ۵۰۰ هزار تن بوده است- آلوده شناخته نشده، بلکه در کپه‌های ۵۰۰ تنی آزمایش شدند و در بعضی از کپه‌های آن آلودگی ذرت آن هم بر اساس استانداردهای ایران تشخیص داده شد.

از سوی دیگر، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: تخلفات در این مورد در دستگاه قضائی قابل بررسی است. کمیسیون پرونده را به دستگاه قضائی می‌فرستد و قاضی درباره تخلف احتمالی و کوتاهی دستگاه یا افراد در آن اظهار نظر می‌کند؛ از نظر کمیسیون مشکل این است که این ذرت ها در یک مدت طولانی -حدود پنج سال-بلاتکلیف مانده که این از نظر کمیسیون تخلف محسوب می شود، زیرا ماندن این ذرت‌ها در گمرک به واسطه عوامل جوی ممکن است تاثیرات منفی داشته باشد و آلودگی را تشدید کند؛ مهلت دادیم ظرف یکماه آینده اینها تعیین تکلیف شود.