۲۳۳
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
تعداد بازدید : ۵۳۳
۱۳ آذر ۱۳۹۸ روز جهانی یوزپلنگ
حفظ یوز در ایران، نیاز به اقدامات زیادی دارد. ما در روز جهانی یوز، می‌توانیم یک سفیر برای معرفی آن به دوستان خود باشیم و کمک کنیم جهان را برای حفاظت از یوزپلنگ تغییر دهیم.
به گزارش روی تیتر، ۱۳ آذر ماه برابر با ۴ دسامبر، روز جهانی یوز‌ها نام گرفته است. ایده برگزاری این رویداد بزرگ جهانی را که هر سال بر دامنه و وسعت آن افزوده می‌شود، نخستین‌بار صندوق حفاظت از یوز (Cheetah Conservation Fund) به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین نهاد‌های حفاظتی در دنیا، مطرح کرد. ایده‌پردازان این رویداد بزرگ جهانی، هدف از گرامیداشت چنین روزی را آگاه‌سازی در مقیاس کلان عنوان کرده‌اند. روز جهانی یوزپلنگ به ما یادآوری می‌کند که برای این گونه مانند سایر گونه¬های حیات وحش سیاره ما یک تراژدی درحال رخ دادن است و نجات آن بستگی به اقدامات حفاظتی انسان دارد.

تنها ۳۰ قلاده یوزپلنگ در کشور باقی مانده است
به گزارش ایرنا، جمعیت یوزپلنگ؛ این گونه در خطر انقراض، طی ۴ تا ۵ سال اخیر در دنیا روند کاهشی شدیدی یافته به طوری که در این مدت، آمار این گربه‌سان ارزشمند از ۱۰ تا ۱۲ هزار قلاده به کمتر از ۷ هزار و ۵۰۰ قلاده رسیده است.
این گونه زیبای حیات وحش در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند یافت می‌شد، اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبه‌رو شده است.
یوزپلنگ آسیایی و آفریقایی دو زیر گونه اصلی یوز است که جمعیت آن‌ها در اغلب مناطق دنیا از جمله ایران سالانه روند کاهشی دارد، به استثنای آفریقای جنوبی که جمعیت یوز‌ها روند افزایشی داشته است و آن هم به واسطه کمک گرفتن از فرایند‌های تکثیر در اسارت و نیمه اسارت بوده است.
از میان دو زیرگونه اصلی یوزپلنگ، «یوزپلنگ آسیایی» که به نام زیستگاه اصلی آن یعنی ایران یوزپلنگ ایرانی خوانده می‌شود، در خطر جدی انقراض قرار دارد و تعداد کمی حدود ۳۰ قلاده از آن در دشت‌های مرکزی ایران به بقا ادامه می‌دهند.
با توجه به اهمیت موضوع در خطر انقراض بودن این گونه ارزشمند، از سال ۲۰۱۰، چهارم دسامبر همزمان با ۱۳ آذر به عنوان روز جهانی یوزپلنگ نام‌گذاری شده است.‌
می‌دانیم که وضعیت یوزپلنگ‌های ایرانی خوب نیست و نیازمند توجه بیشتر است، تخریب زیستگاه‌ها، فعالیت معادن، جاده‌کشی، سگ‌های گله و حضور دام در زیستگاه‌ها عواملی هستند که حیات این گونه‌های ارزشمند را تهدید می‌کند.
یوز ایرانی آخرین شانس‌های خود را برای بقا دارد
به گزارش ایسنا، مرتضی اسلامی که از مؤسسان انجمن یوزپلنگ آسیایی است گفت: یکی از اقدامات مهم برای حفظ یوز پلنگ ایرانی را تکثیر در اسارت می‌دانیم و در کنار این موضوع، حفاظت از زیستگاه‌ها نیز برای ما بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر پروژه بین‌المللی یوز در حال استخدام نیرو برای حفاظت از زیستگاه‌ها است و از سوی دیگر خرید «پروانه چرا» در زیستگاه‌ها به ویژه منطقه توران و میاندشت باید ادامه داشته باشد. متاسفانه این اقدام بودجه جاری و دائمی ندارد و هر زمان که بودجه‌ای برای خرید پروانه‌های چرا تامین شود این اتفاق صورت می‌گیرد.
این عضو انجمن یوزپلنگ آسیایی ادامه می‌دهد: ایمن‌سازی جاده‌ها از دیگر اقداماتی است که باید ادامه داشته باشد. در حال حاضر یک سمت جاده عباس‌آباد فنس‌کشی شده است و سمت دیگر آن در حال فنس‌کشی است.
اسلامی در پایان می‌گوید: متاسفانه چندی پیش جاده‌ای در حاشیه میاندشت در حال احداث بود که از کریدور مهاجرتی یوز عبور می‌کرد. خوشبختانه جلوی ساخت این جاده گرفته شد البته سازمان حفاظت محیط زیست باید نسبت به این گونه اقدامات هوشیارتر باشد. در حال حاضر یوز ایرانی آخرین شانس‌های خود را برای بقا دارد و اگر طی دو یا سه سال پیش‌رو از این شانس‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم به آینده یوز امیدوار باشیم.

امید به رهایی از خطر انقراض
این در حالیست که در چند سال اخیر سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. سال گذشته بود که سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد که قرار است از طریق تکثیر این گونه جاندار با همکاری پژوهشگاه رویان از انقراض آن جلوگیری شود.
بر این اساس، احیای یوزپلنگ آسیایی از طریق کشت بافت توسط پژوهشگاه رویان در دست اقدام قرار گرفت، حال با گذشت یک سال از آغاز این طرح مشترک باید ببینیم این طرح چه دستاوردی در رابطه با صیانت از یوز ایرانی در حال انقراض داشته است.
همه این‌ها در حالی است که پیشتر رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از مشکلات بودجه‌ای و نبود بستر و زیرساخت‌های در رابطه با انجام چنین پروژه مهمی خبرداده بود.