۲۴۷
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۹۹۲
اجتماعی گردشگری

تیتر یک خبر ویژه

تهران شهری است که به راحتی در هر گوشه آن می‌توان جایی برای تفریح پیدا کرد، تهران پر است از مکان‌هایی که می‌توان ساعت‌ها در آن وقت گذراند و خوش بود، چیز‌های جدید و جذاب را دید، تجربه‌ای نو و تازه از فضا پیدا کرد. تهران شهری زنده است که به معنای واقعی کلمه می‌توان در آن خوش گذراند.
به گزارش روی تیتر، نیم قرن از احداث باغ گیاه شناسی تهران (باغ ملی ایران)، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران می‌گذرد و مردم بسیاری برای گشت و گذار به آن مراجعه می‌کنند. در این پارک، طبیعت تمام دنیا را می‌توان مشاهده کرد! نمونه‌های ارزشمندی از گیاهان مناطق مختلف دنیا، تحت نظارت کارشناسان و به طور کاملا علمی در این مکان نگه داری می‌شوند.
بهشتی برای عاشقان طبیعت در تهران
اگر می‌خواهید طبیعت و گونه‌های گیاهی کل دنیا را مشاهده کنید، باید به باغ گیاه شناسی ملی ایران بروید! این باغ نه تنها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران شناخته می‌شود، بلکه از نظر پژوهش‌های علمی و دانشگاهی هم اهمیت زیادی دارد. بسیاری از گونه‌های در حال انقراض گیاهان هم در این باغ نگه داری می‌شوند که این خود اهمیت علمی این باغ را نشان می‌دهد. در این مطلب قصد داریم شما را به قدم زدن در بخش‌های مختلف این باغ ارزشمند دعوت کنیم.
عملیات احداث باغ موزه گیاه شناسی شهر تهران در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در یکی از مراتع مربوط به پارک چیتگر در مجاورت اتوبان تهران – کرج آغاز شد. نقشه این باغ را به گونه‌ای طراحی کرده اند که باغ ایرانی (چهار باغ) را در اذهان همگان به یاد آورد. امروزه باغ گیاه شناسی ملی ایران بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر کل دنیا محسوب می‌شود.
بهشتی برای عاشقان طبیعت در تهران
قطعات عمده در باغ گیاه‌شناسی ایران به شرح زیر است:
ـ رویشگاه‌های مهم کشور نظیر جنگل‌های خزری، زاگرس، البرز و بیابان‌های کشور.
ـ رویشگاه‌های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا و چین و ژاپن).
ـ قطعات تخصصی نظیر سیستماتیک (رده‌بندی گیاهی) گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیازدار ایران و باغ میوه ایرانی.
ـ قطعات آموزشی نمایشی شامل باغ‌های سنگی و صخره‌ای و باغ‌های نمایشی، آبشار‌ها و دریاچه‌ها.
ـ گلخانه‌های مناطق گرمسیری، مناطق معتدل و سردسیر.
بهشتی برای عاشقان طبیعت در تهران
اقلیم خزر

اگر از فضای دودآلود شهر خسته شده‌اید و دلتان می‌خواهد سری به شمال ایران بزنید، اما وقت و امکانش را ندارید، بهترین جایگزین آن بخش خزر باغ‌گیاه‌شناسی است؛ با ورود به این بخش، تصور می‌کنید که به جنگل‌های شمال ایران پای گذاشته‌اید. حتی خاک بخش خزری را هم از خود شمال آورده‌اند. ساخت ناحیه خزری در این باغ از سال ۱۳۵۱ آغاز شد و همچنان گیاهانی به آن اضافه می‌شود.
اقلیم خزر یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های باغ گیاه‌شناسی است. آب‌وهوای این منطقه باورنکردنی است. بوی جنگل‌های شمال در آن به مشام می‌رسد و گونه‌های گیاهی متنوع و پوشش انبوه گیاهان واقعا فرد را به حال و هوای شمال می‌برد.
این منطقه وسیع، ۶۴ گونه درختی و درختچه‌هایی از ۲۹ تیره گیاهی را در خود جای‌داده که تعداد درختان این منطقه به بیش از ۵ هزار اصله درخت می‌رساند همچنین در کنار حوزه خزر، دریاچه‌ای یک هکتاری با عمق سه متر ایجادشده است که به رطوبت این منطقه کمک می‌کند.

اقلیم البرز
در اقلیم البرز هم ۲۴۰ گونه گیاهی کاشته شده است که شامل گیاهانی، چون پونه، آویشن، ثعلب، توتیا، نعناع چمنی، گزنه، شیپوری، گلپر، سنبل صحرایی، زنبق، خیارک و ... می‌شود.

اقلیم‌های جهانی باغ ملی گیاه شناسی
اقلیم چین و ژاپن، اقلیم آمریکا و باغ‌های اروپایی اقلیم‌های جهانی این باغ هستند؛ در اقلیم چین و ژاپن، باغ‌های چینی و ژاپنی به زیبایی بازسازی شده‌اند. در اقلیم آمریکا هم حدود ۳۵ گونه وجود دارد که با توجه به جنبه تزئینی انواع گیاهان کاشته شده و تناوب گل‌دهی آن‌ها از بهار تا اواسط پاییز چشم‌انداز منحصربه‌فردی به این کلکسیون بخشیده است. در کلکسیون گیاهی اروپا هم باغ اروپایی از ترکیب نرده‌ها و ستون‌های آجری ساخته و با رز‌های رونده و کلماتیس تزئین شده است.‌
می‌توان از باغ گیاه شناسی ایران به عنوان بهشتی برای عاشقان طبیعت نام برد. به طور کلی مجموعه باغ گیاه شناسی ملی، باغ‌های اقماری متعددی نظیر باغ گیاه شناسی فدک، باغ گیاه شناسی زاگرس، باغ گیاه شناسی نوشهر، باغ گیاه شناسی همدان، گیاهان کویری یزد و گیاهان کویری کاشان را در برمی گیرد. نمایشگاه و فروشگاه‌هایی نظیر کارگاه‌های آموزشی، فروشگاه انتشارات باغ و فروشگاه بذر و نهال نیز در آن به چشم می‌خورد. از سال ۱۳۹۷ درب‌های موزه حشرات نیز به روی بازدیدکنندگان باز شده است و پیشنهاد می‌شود حتما از آن بازدید کنید. در این موزه بیش از ۳۰ هزار نمونه از راسته‌های مختلف حشرات که از عرصه جنگل‌ها و مراتع کشور جمع آوری شده‌اند، در این موزه نگهداری می‌شوند. لازم به ذکر است که تعدادی از این حشرات توسط محققین داخلی و خارجی شناسایی شده اند.
باغ گیاه شناسی هرساله در دو فصل بهار و پائیز جشنواره‌های فصلی برگزار می‌کند که ازجمله زیباترین این جشنواره‌ها، جشنواره گل‌های داودی است که در ماه آبان برگزار می‌شود. در محوطه این باغ یک رستوران ایرانی و یک کافه وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. دسترسی به این باغ زیبا در کیلومتر ۱۴ آزادراه تهران کرج با وسیله شخصی، از خروجی سرو آزاد (آزادشهر) به‌سوی بلوار گیاه شناسی ممکن است و در صورت استفاده از وسیله نقلیه عمومی امکان گرفتن تاکسی از ایستگاه متروی ایران خودرو تا ابتدای بلوار گیاه شناسی وجود دارد.