۲۵۵۲
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۳۶۳
اجتماعی حوادث

اخبار ویژه

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از شناسایی ۱۰۰ ساختمان پرخطر پایتخت تا ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: به همه ساختمان‌ها دستورالعمل ایمنی داده ایم، اما خلأ‌های قانونی وجود دارد.
به گزارش فراتیتر و به نقل از فارس، بعد از حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری و مرگ دو زن در این این حریق در سال ۱۳۹۲  وزارت کشور مکلف شد تا قانون مدیریت یکپارچه آتش نشانی  و خدمات ایمنی را تهیه و ابلاغ کند، ولی خبری نشد.  

پلاسکو هم در سال ۹۵ در آتش سوخت و تعدادی از آتش نشانان در این حادثه جان خود را از دست دادند و بعد از حوادث دیگری در تهران رخ داد که بیشتر آن‌ها به دلیل ناایمن بودن ساختمان و عدم  توجه به اخطار‌ها بود.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن در دستور کار قرار گرفت با وجود اینکه خلاء‌های قانونی زیادی در این زمینه وجود داشت، اما به هر حال کارشناسان  آتش نشانی بازدید از این ساختمان‌ها را آغاز کردند.

اما قانونی برای الزام مالکان به رعایت نکات ایمنی وجود ندارد چرا که آن‌ها پایان کار خود را گرفته اند و دیگر نیازی نمی‌بیندکه به اخطار‌های سازمان آتش نشانی توجه کنند و در نتیجه شاهد بروز آتش سوزی در بسیاری از ساختمان‌های شهر هستیم. حتی برخی از ساختمان‌های شهرداری تهران و مدارس تهران هم در جزو ساختمان‌های ناایمن اعلام شدند.

بیش از ۷ سال است که شناسایی ساختمان‌ها تهران و ثبت اطلاعات آن‌ها  در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و به گفته مسوولان شهری ایمنی هر ساختمان با ایمنی ساختمان دیگر متفاوت است برای همین امر شاخص‌های در نظر گرفته شده است.

یکی از دلایل بی توجهی شهروندان به ناایمن بودن ساختمان‌ها به دلیل شرایط مالی است و پولی که باید برای اینکار هزینه کنند و می‌گویند نداریم که البته شهرداری تهران برای این منظور راه کاری در نظر گرفته است.

با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره به گفتگو نشستیم.

مدت هاست که شناسایی ساختمان‌های پرخطر شهر تهران در دستور کار سازمان آتش نشانی قرار دارد توضیح می‌دهید کار به کجا رسیده و تاکنون چند ساختمان را مورد بررسی قرار داده اید؟

ایمنی در هر ساختمان با ساختمان دیگر متفاوت است/بازدید از ۳۲ هزار ساختمان

طرحی را در سال گذشته اجرا کردیم و طی آن از ۳۲ هزار ساختمان شهر تهران بازدید کردیم. در حقیقت نظام بازرسی ایمنی از ۳۲ هزار ساختمان در دستورکار قرار گرفت و به فراخور شرایط هر ساختمان، ارزیابی‌ها صورت گرفت و سطح ناایمنی مشخص شد.

تأکید می‌کنم سطح ایمنی هر ساختمان متناسب با شرایط همان ساختمان سنجیده می‌شود. مثلا شاید در یک ساختمان یک پله ناایمن محسوب بود، اما در ساختمان دیگر اینگونه نباشد.

طراحی سامانه برای ثبت اطلاعات/بعد از ساختمان‌های پرخطر سراغ کم خطر‌ها می‌رویم

میزان ناایمنی ساختمان‌ها احصاء شد و سامانه‌ای بر بستر GIS طراحی شد. بخشی از اطلاعات وارد شده و مختصات ساختمان، شرایط ایمنی ثبت شده و برای پیگیری‌های بعدی از آن استفاده می‌شود. این ساختمان‌ها مهمترین ساختمان‌ها از نظر ما بوده و بعد از آن به سراغ ساختمان‌های کم‌خطرتر خواهیم رفت که در دستورکار قرار دارد.  

۳۲ هزار ساختمان را بر چه مبنا در تهران انتخاب کردید؟

دسته‌بندی‌هایی در ساختمان‌ها انجام دادیم و  آن‌ها را به کم‌خطر، پرخطر تقسیم کرده و همچنین شاخص‌هایی همانند ارتفاع، جمعیت، مساحت، عمق، کاربری برای ساختمان‌ها درنظر گرفتیم تا راحت‌تر پایش انجام شود. اینکه می‌گوییم کم‌خطر در حقیقت خطرپذیری ساختمان‌هاست و براساس شاخص‌های اعلام شده ۳۲ هزار ساختمان را انتخاب کردیم.  

از این ۳۲ هزار ساختمان چه تعداد پرخطر بودند؟

هر کدام از ۳۲ هزار ساختمان سطحی از ناایمنی را داشتند

هرکدام از این ساختمان‌ها سطحی از ناایمنی را داشتند. امسال تصمیم گرفته‌ایم که پرخطرترین ساختمان‌ها را انتخاب کنیم.



شناسایی ۱۰۰ ساختمان پرخطر پایتخت تا ۱۵ روز آینده

روی ۱۰۰ ساختمان پرخطر متمرکز شده‌ایم و قرار است این ساختمان‌های پرخطر تا ۱۵ روز آینده مشخص شوند. به همه ساختمان‌ها دستورالعمل ایمنی دادیم، اما خلأ‌های قانونی وجود دارد و مالکین را ملزم به اجرای دستورالعمل‌ها نمی‌کند.

ساختمان‌های جدید قبل از پایان کار باید تاییدیه آتش نشانی را دریافت کنند

قبلا‌ً به موضوعات اینچنینی توجهی نمی‌شد،، اما در حال حاضر وقتی ساختمانی ساخته می‌شود، باید تأئیدیه از سازمان آتش‌نشانی داشته باشد، در غیر این صورت پایان کار صادر نمی‌شود.

تکلیف ساختمان‌های قدیمی چیست؟ در بسیاری از این ساختمان‌ها حتی اصول اولیه ایمنی هم رعایت نشده است؟

ساختمان‌هایی که در گذشته ساخته می‌شدند  تأئیدیه آتش نشانی  را دریافت نمی‌کردند. در حال حاضر یکی از چالش‌های ما در سازمان آتش‌نشانی ساختمان‌هایی هستند که بعد از پایان کار دچار مشکل شدند برخی از این ساختمان‌ها برای ۲۰، ۱۵ و یا ۵ سال گذشته است.

سیستم ایمنی نیاز به نگهداشت دارد/الزام قانونی نداریم/وظایف مالکان مشخص نیست

ببینید! فقط بحث نصب سیستم ایمنی در ساختمان‌ها نیست، بلکه این سیستم نیاز به نگهداشت و تعمیرات دارد و الزامات قانونی در این زمینه مشخص نیست. قانون تکالیفی را برای شهرداری مشخص می‌کند، اما برای مالکین الزام‌آور نیست و وظایف مالکین مشخص نیست. مثلاً قوانین راهنمایی و رانندگی مشخص است، اگر شهروندی تخطی کند، پلیس آن را جریمه می‌کند. اما در مسائل ایمنی اگر شهروندی تخطی کند، الزاماتی وجود ندارد.

 سیستم اعلام حریق از کار افتاده، اما مالکین توجهی نمی‌کنند

ما مثلاً برای ساختمانی که قبلاً پایان کار گرفته، دستورالعمل می‌دهیم، اما آنها، چون پایان کار گرفتند خیلی توجهی نمی‌کنند. سیستم اعلام حریق از کار افتاده، اما مالکین توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

ضمانتی برای اجرای دستورالعمل‌ها نیست/تعامل با مالکان/ایمنی به صورت گام به گام

کارشناسان ما به صورت دوره‌ای در حال احصاء مشکلات هستند، دستورالعمل می‌دهند، اما برای انجام دستورالعمل‌ها ضمانت اجرایی نیست. ما تا ۱۵ روز آینده ۱۰۰  ساختمان پرخطر را مشخص می‌کنیم. البته این را هم بگویم، چون دستورالعمل‌های ما ضمانت اجرایی ندارد، با مالکین وارد تعامل می‌شویم و گام به گام ساختمان را ایمن می‌کنیم. با توجه به هزینه‌های بالا، قدم به قدم این کار صورت می‌گیرد و با اصلاح ضریب ایمنی، ارتقاء ایمنی را بالا می‌بریم.

۱۹ بار به پلاسکو قبل از ریختن اخطار داده بودیم

در برخی از ساختمان‌های مرتفع یا عمیق باید قوانین بیشتر رعایت شود. مثلا در خصوص پلاسکو قبل از فروریختن طی سال‌های قبل ۱۹ بار دستورالعمل ایمنی داده بودند. خیلی از ساختمان‌ها این شرایط دارند و مالکان به واسطه هزینه‌ای که باید صرف کنند  انگیزه‌ای برای ایمن‌سازی ندارند.



آمار ساختمان‌های مشکل دار را داریم/در اجرا عجله‌ای ندارند

ساختمان‌های متعددی در شهر  تهران وجود دارد که مشکل دارند که ما آمار آن را داریم. ارزیابی‌ها هم انجام شده، دستورالعمل‌ها هم داده شده، اما در اجرا عجله‌ای نمی‌کنند.  

آیا این ۱۰۰ ساختمان پرخطر را معرفی می‌کنید؟

به صورت علنی اعلام نمی‌کنیم/اگر کار‌ها پیش نرفت از طریق قضایی پیگیری می‌کنیم

فعلاً به صورت علنی اعلام نمی‌کنیم، اما گام به گام مسائل ایمنی را پیش می‌بریم و علی‌رغم تلاش‌ها اگر به نتیجه نرسیدیم، از طریق قضایی یا راه‌های دیگر موضوع را بررسی می‌کنیم. هدف ما ایجاد فرهنگ ایمنی است و می‌خواهیم برای شهروندان آرامش خاطر ایجاد کنیم.  

در خصوص ایمنی ساختمان‌های تهران در برابر حوادث توضیح دهید؟ فرهنگسازی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است؟

ما یک سری وظایف و تعهدات داریم و یکی از موارد  مهم داستان ایمنی است و باید شهروندان را در این زمینه آگاه کرد و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا آن‌ها در این زمینه به درستی عمل کنند.

ببینید شرایط ایمنی در هر ساختمان متغییر است و شاید  یک ساختمان امروز ایمنی باشد و چند ماه دیگر از ایمنی لازم برخوردار نباشد باید به صورت مداوم رصد صورت گیرد که البته کارشناسان ما این کار را انجام می‌دهند.  

مردم در مواقع بحران نباید از آسانسور استفاده کنند

باید ساختمان پله فرار داشته باشند تا شرایط بحران شهروندان از آسانسور استفاده نکنند چرا که همین امر باعث به خطر افتادن جان شهروندان می‌شود.

چند سالی است که ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در دستور کار است و این ساختمان باید ایمنی لازم را داشته باشند تا در مواقع بحران ساکنین دچار مشکل نشوند.

آیا ساختمان جدید پلاسکو که در حال ساخت است از ایمنی‌های لازم برخوردار است؟

رصد می‌کنیم تا موارد ایمنی در پلاسکوی جدید رعایت شود

ما به آنجا مراجعه کرده‌ایم، دستورالعمل را هم داده‌ایم، نقشه‌ها هم تأئید شده، رصد می‌کنیم تا موارد ایمنی رعایت شود.  

قرار بود دستور العمل‌های ایمنی برای بازار تهران در نظر گرفته شود در این زمینه توضیح دهید چرا که همچنان برخی نقاط بازار ناایمن است؟

تشکیل کمیته برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌ها

این‌ها هم در زمره همان موارد هستند و دسته‌بندی جداگانه‌ای نداریم. با شهرداری‌های مناطق همکاری‌های لازم را داریم. کمیته‌هایی هم برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌ها تشکیل شده است و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شود. در برخی موارد نیازمند احکام قضایی هستیم.  

۲ ایستگاه آتش نشانی در بازار

در بازار دو ایستگاه آتش‌نشانی داریم یکی در مجاورت امامزاده زید و دیگر در بخش دیگر بازار است. آن‌ها را مجهز کرده‌ایم و امسال برای بازار برنامه‌های خوبی داریم.

بالا بردن فرهنگ ایمنی در بازار/مشارکت کسبه/انتقال در برخی نقاط بازار

ببینید در موضوع ایمنی بازار فقط احداث ایستگاه آتش‌نشانی نیست، باید اقداماتی برای بالا بردن فرهنگ ایمنی صورت گیرد که برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد، از جمله آن انتقال آب در برخی نقاط بازار و همچنین مجهز کردن قسمت‌هایی از بازار به سیستم اعلام حریق است که اگر امکان داشته باشد آن را هوشمند می‌کنیم و به مرکز آتش‌نشانی متصل خواهد شد. البته برنامه‌های فرهنگی زیادی داریم که اگر بازاریان مشارکت کنند، می‌توانیم آن را اجرا کنیم.  

تعدادی از این واحد‌ها در بازار  ناایمن است که برنامه‌های داریم و این را دوباره بگویم اخطار‌های لازم داد شده است، اما توجهی به این موضوع خیلی نمی‌شود.

چند ایستگاه آتش نشانی امسال افتتاح می‌شود و برنامه‌ای برای ایستگاه‌های قدیمی ندارید؟

امسال در تهران ۶ ایستگاه آتش‌نشانی افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. چهار ایستگاه جدید است و دو ایستگاه قدیمی هم بازسازی شده است. تجهیزات خوبی خریداری شده و در حال تجهیز ایستگاه‌ها هستیم. در بحث ایمنی و پیشگیری هم نظام بازرسی داریم که اثربخشی‌های لازم را دارد.  

در خصوص تجهیزات با توجه به شرایط تحریم چه اقداماتی انجام داده اید آیا بومی سازی صورت گرفته است؟

بسیاری از کار‌های ما بومی شده است. با شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌هایی  در این زمینه قرارداد بسته‌ایم و کار‌ها طبق برنامه پیش می‌رود، اما بخشی از تجهیزات هم باید وارد شود.  

در بخش تامین هزینه‌ها برای احداث ایستگاه و خرید تجهیزات مشکلی ندارید؟

رشد ۱۵ درصدی بودجه آتش نشانی/منابع به خوبی تامین شد

با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران، منابع به خوبی تأمین شده است و امسال حدودا ۱۵ درصد رشد بودجه نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.   



این را هم بگویم که در تلاشیم تا زمان خدمت رسانی به مردم را کاهش دهیم. بدون شک مشکلاتی وجود دارد،   اما برنامه‌های در این زمینه داریم.

قرار بود در دولت لایحه ایمنی و مدیریت یکپارچه آتش نشانی  و خدمات ایمنی  تهیه و ابلاغ شود این لایحه به کجا رسید؟

در صورت تصویب لایحه قدرت آتش نشانی افزایش می‌یابد

در دولت لایحه‌ای در دست بررسی برای نظام جامع آتش‌نشانی کشور است که در آن بخش‌هایی از ایمنی مطرح شده است که اگر این امر تصویب شود، قدرت آتش‌نشانی بیشتر می‌شود.

بر اساس قانون شغل آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور است، ولی هنوز این قانون در شهرداری اجرا نشده است و قرار بود همسان سازی در این زمینه صورت گیرد تا آتش نشانان از ۱۰ سال سنوات ارفاقی استفاده کنند کار به کجا رسید؟

برای این منظور کارگروه‌هایی تشکیل شده است. مشکلی که وجود دارد، تفاوت بین قانون‌هاست. به باز نشستگان تأمین اجتماعی ۱۰ سال سنوات ارفاقی اختصاص می‌یابد، اما برای بازنشستگان سازمان آتش‌نشانی ۵ سال سنوات ارفاقی لحاظ می‌شود. حقوق‌بگیران تأمین اجتماعی براساس ماده ۷۶ بازنشسته می‌شوند، اما آتش‌نشانانی که عضو صندوق بازنشستگی هستند، براساس قوانین شهرداری بازنشسته می‌شوند. ما هم تلاش خود را می‌کنیم تا حقی از آتش‌نشانان ضایع نشود.



ببینید  قبلا هم گفتم الان دوباره می‌گویم هر آتش نشانان زمانی که وارد شهرداری تهران می‌شود می‌توانند نوع بیمه را خودش   انتخاب کندبرخی بیمه تأمین اجتماعی و برخی هم بیمه صندوق بازنشستگی شهرداری تهران را انتخاب می‌کنند البته تلاش به همسان سازی داریم، اما قانون در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران یکسان است. البته این را هم بگویم که با شورای اسلامی شهر تهران هم در این زمینه رایزینی‌های انجام داده ایم و به دنبال موضوع هستیم و اگر مجلس تصویب کند ما حتما قانون را اجرا خواهیم کرد.

قرار بود در بهمن سال گذشته شورای عالی استان‌های لایحه‌ای در خصوص بیمه آتش نشان  به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، ولی کاری صورت نگرفت در این زمینه توضیح می‌دهید؟

طرح بیمه آتش نشانان از ۲ فوریت به یک فوریت رسید/موضوع عادی بررسی می‌شود

در حال حاضر قرار است  شورای عالی استان‌ها طرحی را در این زمینه آماده و به مجلس ارائه کند. ابتدا قرار بود دو فوریت به صحن برود، اما دو فوریت مصوب نشد و قرار است این طرح عادی بررسی شود.  
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: