۳۶۳۸
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید : ۳۶۶
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از تدوین پیش نویس برنامه اقتضایی پاسخگویی هلال‌احمر به زلزله احتمالی شهر تهران خبر داد.

به گزارش فراتیتر، محمد حسن قوسیان مقدم در پاسخ به این سوال که چه برنامه های عملیاتی بر آمادگی هلال‌احمر در زلزله احتمالی تهران دارید، این مطلب را عنوان و اظهار داشت: در تدوین این پیش نویس اقدامات اصلی و مهم عملیات امدادرسانی از جمله کنترل و مدیریت حادثه با یک برنامه ریزی کاملا منطقی و با مشارکت سازمان های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح شهر تهران تهیه و برای زلزله های احتمالی با شدت های مختلف و همچنین زمان و مکان بروز آن در کلانشهر تهران، سناریو های مختلفی برنامه ریزی شده است.  

وی ادامه داد: تدوین این پیش نویس برنامه ریزی اقتضایی پاسخگویی شرایطی را فراهم می کند تا در همه سطوح و در همه سازمان های وابسته به جمعیت هلال احمر، برنامه های مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران در مراحل چهارگانه پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی به صورت شفاف و گام به گام به اجرا درآید.

دبیر کل جمعیت هلال‌احمر توضیح داد: این جمعیت در تدوین و طراحی این پیش نویس برنامه اقتضایی به مقتضیات جغرافیایی، ژئو پولیتیکی(جغرافیای سیاسی و انسانی)، زیرساخت های شهری و سایر شاخص های موجود در این کلانشهر توجه زیاد و نگاه ویژه ای داشته و وظایف مردم، نهادها و دستگاه های مختلف دولتی و غیردولتی در این برنامه را مشخص و سناریوهای مربوطه را تهیه کرده است.

قوسیان مقدم اضافه کرد: در تهیه و تدوین این پیش نویس برنامه‌ اقتضایی پاسخگویی هلال‌احمر به زلزله احتمالی شهر تشکیل کارگروه زلزله تهران(کارگروه عملیاتی و کارگروه آموزشی)، تهیه شناسنامه اطلاعات مناطق شهر تهران، تهیه اطلاعات نفوس جمعیت روستاهای استان تهران، جمع آوری اطلاعات شهرستان های استان تهران و تهیه شناسنامه پایگاه های امداد و نجات استان تهران انجام شده است.

وی از تدوین طرح عملیاتی جمعیت هلال احمر در خصوص پاسخگویی به زلزله احتمالی و نیاز سنجی برای اسکان و تغذیه اضطراری آسیب دیدگان و متاثرین از این زلزله در شهر تهران نیز خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده این طرح با مشارکت و همراهی شهرداری تهران در سایت های اسکان اضطراری شهرداری عملیاتی خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: به منظور افزایش آمادگی بیشتر هلال‌احمر به منظور پاسخگویی فوری به زلزله احتمالی تهران چندین مانور و تمرین دورمیزی با تمامی استان های معین، پیشتاز و جانشین تهران براساس دستورالعمل های استان های یادشده نیز برگزار شده است.

وی گفت: با توجه به تاکیدات رییس جمهوری و اقدامات انجام شده از سوی سازمان های مسوول و دخیل در امر مدیریت بحران، بحث آمادگی برای مقابله با سوانح و حوادث طبیعی به ویژه در شهر تهران جدی تراز قبل دنبال می شود.

شهر تهران بر روی چند گسل مشاء، گسل ری شمالی و جنوبی، گسل کهریزک ، گسل دارآباد، گسل نیاوران و گسل گرمسار قرار گرفته به طوری که طبق ارزیابی های صورت گرفته از سوی سازمان های امدادرسان حدود ۸۰ درصد این شهر روی گسل قرار دارد.

طبق قانون مسوولیت مدیریت بحران و امداد رسانی در شهر تهران در هنگام وقوع زلزله برعهده سازمان مدیریت بحران و شهرداری تهران است.

کثرت جمعیت و بافت فرسوده شهر تهران از موانع امداد رسانی به موقع و مناسب در زمان وقوع حوادث در این شهر است چرا که این شهر برای این تعداد جمعیت ساخته نشده و کثرت جمعیت یکی از مواردی است که مانع امداد رسانی می شود.

 هر چند طی سال های اخیر و با تاکیدات رییس جمهوری و پیگیری های وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور آمادگی نسبی برای امداد رسانی به زلزله احتمالی در این شهر بوجود آمده اما برای رسیدن به آمادگی بیشتر و مطلوب تر، تهران باید به منظور انجام عملیات های موفق امدادرسانی خلوت شود.

طبق هشدار کمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC)، هم اکنون بیشترین نگرانی های سازمان های امدادرسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در ترکیه و کاتماندو در نپال است که تدوین پیش نویس برنامه اقتضایی پاسخگویی هلال احمر به زلزله احتمالی شهر تهران ضروری و حائز اهمیت است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: