۳۷
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
تعداد بازدید : ۵۳۴
اجتماعی آموزش

اخبار ویژه

روز‌های تابستان از پرتنش‌ترین روز‌های زندگی نوجوانان ایرانی است چرا که درگیر آزمون کنکور و نتایج آن هستند، اما شرایط این آزمون برای آن‌ها ناراحت کننده است شرایطی همانند سهمیه‌های مختلف.

به گزارش روی تیتر، کنکور همیشه یکی از چالش برانگیزترین اتفاقات زندگی نوجوانان و پراسترس‌ترین مقوله زندگی آن‌ها محسوب می‌شود.
افرادی که سرنوشت خود را به این آزمون گره می‌زنند و برای گرفتن نتیجه مطلوب، ماه‌ها و حتی سال‌ها تلاش می‌کنند، اما در نهایت بسیاری از آن‌ها به نتیجه عادلانه و مطلوب خود نمی‌رسند.
علت این نارضایتی چیست؟
حدود نیم قرن پیش قانون اعمال سهمیه در کنکور تصویب شد، اما هیچ عدالتی در آن دیده نمی‌شد.
قانون سهمیه‌بندی تنها به دانش آموزان و خانواده‌های خاصی اطلاق می‌شود و شعار عدالت خواهی را نقض می‌کند.
تصویب سهمیه کنکور از سالیان پیش اعتراضات گسترده‌ای را موجب شده و به یکی از چالش برانگیزترین مساله زندگی متقاضیان کنکور تبدیل شده است.
متقاضیانی که سال‌ها و ماه‌ها برای کسب نتیجه مطلوب و موردنظرشان تلاش می‌کنند، اما در نهایت قانون سهمیه آن‌ها را ناکام و سرخورده می‌کند.
اما این قانون تنها به کنکور ختم نمی‌شود و آثار آن در تمام مسیر زندگی آن‌ها وجود داشته و تاثیرگذار است. از مدرسه و کنکور تا شغل که امروزه یکی از مهمترین معظلات زندگی افراد است.
این قانون با این هدف تصویب شد که از این طریق گوشه‌ای از خدمت بزرگ شهدا و اسرا را جبران کنند و قدردانی خود از زحمات آن‌ها را از این طریق به خانواده‌های آن‌ها برسانند.
اما مگر نه اینکه قصد شهدا از جنگ تنها در راه خدا و بدون چشمداشتی بود؟
تقسیم سهمیه‌ها به چه صورت است؟
‌همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی ۲۵ درصد به بالا، جزو سهمیة ایثارگران محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه ایثارگران می‌باشند. ظرفیت اختصاصی برای این دسته از داوطلبان ۲۵ % از ظرفیت هر کدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان ۷۰ % نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته محل­ها می‌باشد.
اگر ظرفیت­های سهمیه ۲۵ درصدی مربوط به همسران و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد، آزادگان و شهدا تکمیل نشود مازاد این ظرفیت می­تواند به افرادی تعلق بگیرد که دارای سهمیه ۵ درصدی هستند.
رزمندگان (با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه) جزو سهمیة رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان می‌باشند. حدنصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ % نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر می‌باشد.
پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیة خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می‌باشند و توضیحی در خصوص سهمیه آن‌ها در دفترچه سراسری داده نشده است.
سهمیه‌های دیگر چیست؟
علاوه بر سهمیه خانواده شهدا و ایثارگر، سهمیه‌های دیگری نیز وجود دارند که تنها در کنکور تاثیرگذار هستند. سهمیه مناطق از جمله این سهمیه است که هر سال اعمال می‌شود و به دلیل تاثیر اندکی که در کنکور دارد کمتر مورد اعتراض قرار گرفته است.
به سبب اتفاقاتی که امسال رخ داد برای زلزله‌زدگان و سیل زدگان سهمیه‌ای در نظر گرفته شد.
تعدد سهمیه‌ها در کنکور ۹۸ موجب شد عدم تطابق رتبه‌ها با درصد‌های آن‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته به چشم بیاید و اعتراضات بسیاری را به سازمان سنجش و سیاست‌های کنکور در پی داشت.
تصویب سهمیه‌ها و اجرای آن‌ها تنها بی‌عدالتی را به نمایش می‌گذارد و آن را پررنگ‌تر از قبل نشان می‌دهد.
این بی‌عدالتی‌ها ذهنیتی را در افراد ایجاد می‌کند که فعالیت‌ها و هدف‌های خود را پوچ و بی‌معنی می‌دانند، گویی تلاش کردن برای آن‌ها امری بیهوده شده و سرخورده‌تر از قبل به مسیر زندگی خود ادامه می‌دهند مسیری که آثار سهمیه‌ها همچنان در آن وجود داشته و به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد.
پس از اعتراضات طی سالیان گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ سهمیه دانشگاه خانواده‌های ایثارگران از متن احکام دائمی برنامه حذف کرد، اما سال بعد سهمیه ایثارگر در لیست سهمیه‌ها قرار داشت و مشخص است که در راه برقراری عدالت و حذف سهمیه‌ها اقدامی صورت نخواهد گرفت و به قوت خود باقی خواهد ماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: