۳۷۴
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
تعداد بازدید : ۴۵۳
اجتماعی گردشگری

تیتر یک خبر ویژه

خیلی اوقات سفر یک روزه اطراف تهران می‌تواند آرامش بسیاری به شما ببخشد تا با انرژی بیشتر هفته پیش رویتان را شروع کنید.
به گزارش روی تیتر، خیلی از پایتخت نشین‌ها به دلیل مشغله‌های بسیار و شغلی که دارند به ندرت می‌توانند زمانی را برای تفریح و سفر اختصاص بدهند. اکثرا تعطیلاتشان محدود به یکی دو روز آخر هفته شده و در رختخواب سپری می‌شود و منتظر می‌مانند تا بالاخره یک روزی بتوانند مرخصی چهار پنج روزه بگیرند و راهی شهر و دیاری دیگر شوند. اما باید بدانید سفر لزوما با طولانی بودن و اقامت‌های چند روزه آن نیست که معنا پیدا می‌کند. خیلی اوقات سفر یک روزه اطراف تهران می‌تواند آرامش بسیاری به شما ببخشد تا با انرژی بیشتر هفته پیش رویتان را شروع کنید.
روستای هرانده
روستای هرانده، با طبیعت بکر، کوچه باغ‌های دیدنی و نهر‌ها و رودخانه‌های پر از آبی که دارد، به فاصله مناسبی از تهران قرار گرفته است. با کمی کوهپیمایی از این روستا نیز می‌توان به غار باستانی و شگفت‌انگیز بورنیک رسید. موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های طبیعی این روستا آن را در زمره یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت گردی قرار داده است.
روستای هرانده که در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه جای گرفته، دهکده‌ای است سرسبز و بکر که در دره‌ای به همین نام واقع شده و رودخانه‌ی پر آب نمرود از آن می‌گذرد. این منطقه با نهر‌ها و رود‌های پر آب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ‌های باصفا و چشمانداز‌های دیدنی از دشت و کوه‌های اطرف، دارای جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله‌ی کمی که با تهران دارد یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار می‌رود.
لذت گردشگری روستایی در حوالی پایتخت
فاصله روستای هرانده از شهر تهران ۱۴۰ کیلومتر است و اگر صبح زود راه بیفتید و در شلوغی و ترافیک گرفتار نشوید می‌توانید دوساعته خود را به مقصد برسانید. در روستا امام زاده‌ای به قدمت ۸۰۰ سال وجود دارد که در آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. با نیم ساعت پیاده روی از روستا به باغ‌ها و محل مناسبی برای برگزاری پیکنیک می‌رسید که رودخانه با صفایی نیز از کنار آن می‌گذرد. جریان رودخانه‌های قزقان چای و نمرود طراوت و زیبایی ویژه‌ای به سیمای عمومی روستا بخشیده است. در این جا غاری طبیعی نیز وجود داشته که سال‌هایی دور محل زندگی انسان‌ها بوده است. البته دسترسی به غار دشوار است و تنها با کمک راهنما و تجهیزات امکان پذیر است.
غار بورنیک
لذت گردشگری روستایی در حوالی پایتخت
غار بورنیک در نزدیکی روستای هرانده که در ابتدا به شما معرفی کردیم قرار دارد. این منطقه خوش آب و هوا یکی از بهترین مقاصد برای سفر‌های یک روزه اطراف تهران است. غار بورنیک در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده و مسییر سرشار از زیبایی‌های طبیعی رسیدن به آن یک کوهپیمایی نه چندان ساده دارد، که حدود ۱ ساعت و نیم طول می‌کشد. این غار با سنگ‌ها و ساختار‌های زیبای قندیلی و کلم شکلش، بسیار زیبا و دیدنی است و از منظر زمین شناسی و زیبایی کمتر غاری مشابه آن در کشورمان می‌توان پیدا کرد.
کلمه‌ی بورنیک به معنی محل امن و جان پناه است. این غار در دوران پیش از تاریخ به عنوان محلی برای زندگی و پس از آن به‌عنوان پناهگاه در مواقع خطر استفاده می‌شده است. وارد غار که می‌شوید، اگر کمی سکوت کنید، صدای چکیدن قطره‌های آب را می‌شنوید که طنینی است پر رمز و راز که آدمی را به عمق طبیعت و خویشتن پیوند میزند. بر دهانه‌ی غار بورنیک که بایستید تصور انسان‌هایی که هزاران سال قبل به همین چشمانداز خیره می‌شدند، هیجان ویژه‌ای دارد.
سفر به روستای هرانده و غار بورنیک سفری ماجراجویانه و خاطرهنگیز است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به برج دیدهبانی متعلق به قرون ۴ و ۵ هجری اشاره کرد. همچنین این روستا محل عبور و اتراق گاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است که تماشای زندگی صاف و ساده‌ی آنان بسیار لذتبخش است.
در نزدیکی روستای هرانده و غار بورنیک، دشت آزو و روستای نوا قرار دارد که از دیگر مناطق چشم‌نواز و بکر سرزمینمان است. اگر فرصت کافی دارید می‌توانید گذری به آنجا را نیز چاشنی برنامه سفرتان کنید.
مسیر دسترسی به روستای هرانده و غار بورنیک
اگر از تهران می‌خواهید راهی روستای هرانده و غار بورنیک شوید، وارد اتوبان بابایی شده و در انتهای اتوبان وارد جاده دماوند یا آزادراه تهران پردیس شوید. نرسیده به بومهن وارد مسیر کمربندی در سمت راست شده و جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید. ۱۲ کیلومتر قبل از فیروزکوه تابلوی خروجی روستای هرانده را در سمت راست خود می‌بینید. غار زیبا و تاریخی بورنیک در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده و از روستا تا غار حدود یک ساعت و نیم کوهپیمایی پیش رو دارید.
بهترین فصل برای بازدید از روستای هرانده و غار بورنیک
روستای هرانده همیشه زیباست، اما طبیعت بکر آن در بهار و پاییز جلوه دیگری دارد. توجه داشته باشید، در صورت نداشتن تجربه در غارنوردی در زمستان به غار وارد نشوید و در پیشروی به داخل غار محتاطانه عمل کنید. سفر در تابستان و تماشای ایل الیکایی و اصانلو هم روایت دیگری از سفر را پیش رویتان قرار می‌دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: