۴۰
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
تعداد بازدید : ۶۰۰
اجتماعی آموزش

تیتر یک خبر ویژه

در حالی که کارشناسان آموزش ندانستن زبان انگلیسی را "معلولیت" می‌دانند، یک نماینده مجلس آن را زبان "اکثر جاسوسان" خوانده است. بحث بر سر طرحی در مجلس برای "رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی" از مدارس ایران است.

به گزارش روی تیتر، در حالی که کارشناسان آموزش ندانستن زبان انگلیسی را "معلولیت" می‌دانند، یک نماینده مجلس آن را زبان "اکثر جاسوسان" خوانده است. بحث‌ بر سر طرحی در مجلس برای "رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی" از مدارس ایران است.

از اول انقلاب تا کنون اکثر جاسوسان انگلیسی زبان هستند، امروز اندیشمندان جهان یا ترک‌اند، یا عرب‌اند یا آلمانی، اصل هنر و ادبیات در زبان فرانسوی است، چرا ما یاد نگیریم؟ اصل علم و صنعت در آلمان است، چرا ما آلمانی یاد نمی‌گیریم؟ اصل تفکر الکترونیکی در ژاپن است، چرا ما ژاپنی یاد نگیریم؟

این‌ها دلایل حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دفاع از طرح رفع انحصار آموزش زبان‌انگلیسی از مدارس است.

آنچه که نوروزی از آن دفاع می‌کند، طرح شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، برای شکستن انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس است که در روزهای گذشته جنجال‌های زیادی به پا کرده است.

بر اساس این طرح در صورت تصویب، آموزش و پرورش مکلف خواهد بود آموزش زبان‌های خارجی را از طریق آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت این وزارتخانه تدریس کند، یادگیری زبان خارجی را اختیاری کند و استخدام معلمان زبان را ممنوع کند.

اما مهرداد لاهوتی نماینده حوزه انتخابی لنگرود که خود یکی از امضاکنندگان این طرح است، می‌گوید از این طرح "برداشت بد" شده است. او هدف این طرح را نه "حذف آموزش زبان انگلیسی که رفع انحصار" از این زبان می‌داند.

نماینده گیلان می‌گوید: «انگلیسی یک زبان بین‌المللی است، کسی نمی‌تواند آن را حذف کند، اما گفتیم رفع انحصار کنیم. مثلا اگر جایی ضرورت داشت زبان دیگری را فرا بگیریم، زمینه آن فراهم باشد. به عنوان مثال استان ما (گیلان) با روسیه همجوار است چه اشکال دارد زبان روسی در این منطقه آموزش داده شود.»

علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: اما به "تعارض" موجود بین "محتوا و عنوان" این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «از عنوان طرح این‌گونه استنباط می‌شود که مجلس می‌خواهد علاوه بر زبان انگلیسی سایر زبان‌های خارجی را هم تدریس کند که آموزش زبان در انحصار انگلیسی نباشد. این اقدام درست و منطقی است. اما محتوای این طرح با عنوان آن سازگار نیست. محتوا، حذف آموزش زبان‌های خارجی از برنامه درسی رسمی مدارس کشور است.»

در چند روز گذشته این طرح نمایندگان با واکنش‌های بسیاری همراه بود و عده‌ زیادی از کارشناسان بر این باوند که آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها، موجب خصوصی‌سازی آموزش می‌شود و این خلاف اصل 30 قانون اساسی است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره هدف از ارائه طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور، گفت: هدف کسانی که رفع انحصار از زبان انگلیسی را مطرح کرده‌اند، این است که منحصرا زبان انگلیسی در مدارس تدریس نشود و زبان‌های دیگر هم در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده شوند. میرحمایت میرزاده (نماینده مجلس) افزود: نه درس زبان انگلیسی و نه معلمان این درس از مدارس حذف نخواهند شد، در ضمن موضوع مطرح شده، صرفا یک طرح است. کسانی که این طرح را عنوان کردند هدف اصلی شان این بوده که بالاخره اجازه بدهیم زبان‌های دیگر نیز در محافل علمی ما آموزش داده شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش زبان انگلیسی در دوره تحصیل از کیفیت لازم برخوردار نیست و باید عمیق تر به موضوع ناکارآمدی این آموزش نگریست.

وی با بیان این که حدود ۴۰۰ ساعت آموزش رسمی زبان خارجی در دوره تحصیل داریم گفت: آیا میزان و ساعات آموزشی در ۱۱ حوزه یادگیری یکسان است؟، قطعا آموزش زبان از کیفیت لازم برخوردار نیست. مطالعه ابعاد مختلف ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی، جای بحث دارد. با اینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالف ام زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت. دبیر زبان انگلیسی در متوسطه بسیار کم داریم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود همه مدارس نمی توانند معلم زبان داشته باشند. باید به همین ۴۰۰ ساعت آموزش، کیفیت بدهیم. اکنون ساعات آموزش دروس از ۹۰ به ۷۰ دقیقه و هفته های آموزشی ما به جای ۳۵ به ۲۸ هفته هم میرسد. با این شرایط، برنامه درسی که تدوین کرده ایم عملا به طورکامل قابل اجرا نیست. اگر کیفیت و زمان آموزش را بهبود دهیم کیفیت آموزش زبان هم دوبرابر میشود

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر پیشین آموزش و پرورش نیز در این برنامه با بیان اینکه متوجه نشدم مبنای ارائه طرح رفع انحصار آموزش‌ زبان انگلیسی چه بود، گفت: اساس کار مجلس ارائه این طرح ها نیست. باید کار پژوهشی در چنین مواردی انجام شود و به نظرم ورود مجلس یک اشتباه بود و مجلس، جایگاه چنین طرح هایی نیست.

وی افزود: در مدارس ما باید روی سه زمینه کار شود. نخست خود کلاس است. اگر برخی کشورها چون پاکستان در زبان انگلیسی موفق شدند علت این است که کل زبان آموزش آنها انگلیسی است. اما در ایران ما مدعی هستیم که در دنیا صاحب نام و قدرت هستیم و میخواهیم روزی در دنیا به مقالات فارسی مراجعه کنند، البته که باید به زبان انگلیسی مجهز باشیم.

وزیر پیشین آموزش و پرورش ادامه داد: هرکدام از دانش آموزان در سطحی به آموزش زبان نیاز دارند، اگر بخواهیم در آموزش زبان موفق باشیم تراکم جمعیت در کلاس باید ۱۵ دانش آموز باشد، در حالی که ۶۰ درصد کلاس ها بالای ۲۵ دانش آموز دارند. چند درصد مدارس ما لابراتور آموزش زبان دارند؟ باید برای معلمان هزینه و اطلاعاتشان را بروز کرد.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: درصد بالایی از همین ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه مربوط به آموزش و پرورش هستند که کانون زبان از همین جمله است. تفاوت بین کسی که به آموزشگاه می رود و کسی که در مدرسه آموزش می بیند در این است که فرد اول بر اساس نیاز مشخصی به آموزشگاه می رود.

چرا ایرانیان در یادگیری زبان انگلیسی چندان موفق نیستند؟

مهمترین نکته این است که به نظر می رسد رویکرد ایرانیان به آموزش زبان انگلیسی چندان به روز نیست. در واقع، هنوز تمایل زیادی به استفاده از برخی روش های سنتی و ساختاری، مخصوصا Audiolingualism (شنیداری، گفتاری) در مؤسسات زبان، و روش ترجمه گرامری(GTM) در مدارس وجود دارد. در مورد Audiolingualism ، باید اذعان داشت که این روش قدیمی به زبان آموز اجازه نمی دهد در آموزش نقش فعال و پاسخگو داشته باشد. به علاوه، در این روش، به آنچه در ذهن زبان آموز می گذرد اهمیت چندانی داده نمی شود. همچنین هیچ فضایی برای بروز روند طبیعی تعامل و گفتگو در مورد معانی – که ویژگی جدایی ناپذیر ارتباطات در زبان می باشد - وجود ندارد. در این راستا، یادگیری معنا دار، باید به جای یادگیری مکانیکی تمرین و اعمال شود.