۴۳۹
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
تعداد بازدید : ۴۷۹
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر ویژه

هر چند آلودگی هوا برای هیچ موجود زنده ای مناسب نیست، اما بیشترین تاثیر منفی را بر زنان باردار، کودکان، نوزادان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و سالخوردگان دارد.
به گزارش روی تیتر، امروزه همه ما با مشکلات آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن رو‌به‌رو هستیم. در این میان اقشار حساس‌تر جامعه، مانند زنان باردار با مشکلات جدی تری مواجه اند و با توجه به آنکه آلودگی هوا تاثیری مستقیم بر روی جنین آن‌ها دارد، باید از خود بیشتر مراقبت کنند.

آلودگی هوا چیست؟
آلودگی هوا از راه‌های مختلفی ایجاد می‌شود. به طور کلی آلاینده‌های محیط شامل گاز ازن، نیتروژن دی اکسید، گوگرد دی اکسید، گرد و غبار موجود در محیط، مواد شیمیایی که از خود گاز‌های سمی و مضر تولید می‌کنند (مانند شوینده ها) و مواردی از این دست می‌شود.
همانطور که می‌دانید آلودگی هوا اثرات منفی بسیاری بر روی سلامتی افراد دارد که مهم‌ترین آن عبارت است از:
سرفه سوزش چشم
تشدید بیماری‌های تنفسی
تشدید بیماری‌های قلبی
آسیب اندام‌های مهم بدن شامل قلب و ریه
ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان
خواب آلودگی، پرخاشگری، افسردگی و...
اگر چه آلودگی هوا سلامتی تمام افراد جامعه را تهدید می‌کند، اما بر روی اقشار حساس‌تر جامعه مانند کودکان و سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و زنان باردار تاثیرات مخرب تری خواهد داشت.

خطرات آلودگی هوا در دوران بارداری چیست؟
مطالعات جدید نشان می‌دهند امکان تماس مستقیم آلاینده‌ها با جنین از طریق اندام‌های تنفسی مادر، وجود دارد. رابطه بسیاری از بیماری‌های رایج در بین کودکان با تنفس هوای آلوده مادرانشان در زمان بارداری اثبات شده است. با این وجود شاید بتوان گفت درحالی که آلودگی هوا برای تمامی افراد تهدیدات جدی را به همراه دارد، بیشترین میزان آسیب گریبان کودکان را می‌گیرد. آلودگی هوا برای زنان باردار به همان اندازه مضر است که سیگار می‏تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. آن‌ها می‏ گویند برای حفظ سلامت نسل ‏های بعدی آلودگی هوا باید کاهش یابد.
آلودگی هوا با افزایش خطر تولد زودهنگام و کاهش وزن جنین، باعث آسیب‏‌های جدی به جنین می‏شود. تحقیقات اخیر، حتی وجود ذرات آلودگی را در جفت جنین نیز به اثبات رسانده است. در مطالعات اخیر، اثرات دراز مدت هوای آلوده بر احتمال خطر سقط جنین مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. اما یافته‏‌های این تحقیق نشان می‏دهد که میزان بالای آلودگی دی اکسید ازت که یکی از آلاینده‏‌های شایع در سراسر جهان است نرخ بارداری را می ‏تواند تا ۱۶ درصد کاهش دهد.
آلودگی هوا احتمال زایمان زودرس، کم وزنی نوزاد هنگام تولد و به خطر افتادن جان مادر را افزایش می‌دهد و وقتی زنان باردار برای مدتی طولانی در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، این آلاینده‌ها می‌توانند از سد خونی موجود میان مادر و جنین عبور کرده و روی جنین تاثیر بگذارند. همچنین هوای آلوده در زنان باردار منجر به سقط جنین، اوتیسم و تولد نوزادان عقب افتاده می‌شود.

پیشگیری‌های لازم در مقابل آلودگی هوا
اگرچه آلودگی هوا موضوعی است که از اختیار مادر باردار خارج است، اما او می‌تواند با رعایت نکات میزان تماس با آلاینده‌ها را کم کند. آلودگی‌ها اگرچه مشکل بزرگی محسوب می‌شود، اما نباید مادران احساس نگرانی کنند، بلکه بهتر است درصورتی‌که در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند، به هشدار‌های سازمان هواشناسی و همچنین مرکز کنترل کیفیت هوا توجه کنند و اقدامات لازم را در صورت وجود وارونگی یا افزایش ذرات معلق انجام دهند. بخشی از اقداماتی را که می‌توانید برای کاهش مشکلات ناشی از آلودگی هوا به کار ببندید در زیر آمده است:
• بهتر است در روز‌هایی که آلودگی هوا در حد اخطار یا حتی بیش از حد مجاز است از خانه خارج نشوید.
• درصورتی‌که شاغل هستید یا لازم است در روز‌های آلودگی هوا به خارج از خانه بروید، بهتر است از قبل ماسک‌های مناسبی را تهیه کرده و با وسایل نقلیه به مقصد خود بروید و از پیاده‌روی در این روز‌ها خودداری کنید.
• فراموش نکنید در روز‌هایی که آلودگی هوا وجود دارد، نوشیدن حداقل دو لیوان شیر می‌تواند به شما کمک کند. کلسیم موجود در شیر عناصر سنگین را به خود جذب می‌کند و باعث دفع آن‌ها از بدن می‌شود.
• استفاده از هواساز یا بخور سرد در منزل می‌تواند از میزان آلودگی داخل خانه کم کند.
• در روز‌هایی که آلودگی هوا زیاد است، از هر نوع فعالیت ورزشی شدید داخل و خارج از خانه پرهیز کنید.
• در صورت شدت گرفتن علائمی نظیر تنگی نفس، سوزش مسیر تنفسی و سرفۀ شدید به پزشک مراجعه کنید.