۴۷۹
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۴۷۹
اجتماعی محیط زیست

تیتر یک خبر ویژه

یک مقام مسؤول محیط زیست با بیان اینکه تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودرو‌های بنزینی به استاندارد یورو ۵ باعث ورود ۴۰۰ تن آلاینده اضافی به هوا شده است، گفت: مجوز شماره‌گذاری خودرو‌های یورو ۴ را برای سال آینده صادر نمی‌کنیم.
به گزارش روی تیتر به نقل از فارس، با وجود اعلام قبلی سازمان محیط زیست، شرکت ایران‌خودرو با نقض قانون هوای پاک به پیش‌فروش ۴ محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ برای آذر سال ۹۹ اقدام کرده است؛ این اقدام غیرقانونی باعث می‌شود که سال آینده مردم برای شماره‌گذاری خودرو‌های خارج از استانداردشان با مشکل مواجه شوند.
بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار فارس، درخصوص نقض قانون هوای پاک از سوی ایران خودرو با پیش‌فروش خودرو‌ها با آلایندگی یورو ۴ برای آذ سال آینده، اظهار داشت: از ابتدای سال آینده پلاک‌گذاری برای خودرو‌های با استاندارد یورو ۴ غیر قانونی است.
وی با یادآوری این نکته که خودروسازان باید در سال ۹۶ استاندارد خودرو‌های تولیدی خود را به یورو ۵ ارتقاء می‌دادند و به بهانه‌های مختلف از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی کردند، گفت: مطابق قانون هوای پاک از ابتدای سال ۹۹ باید تمامی خودرو‌های تولیدی داخل کشور مطابق استاندارد یورو ۵ به بازار ارائه شود.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی در خصوص اینکه آیا ارتقای این استاندارد‌ها هزینه‌های مضاعفی برای خودروسازان شرایط خاص اقتصادی کشور به وجود می‌آورد، پاسخ داد: هزینه R&D در مقابل هزینه‌هایی که سالانه این صنعت متحمل می‌شود، بسیار اندک است.
اشجعی ادامه داد: اکثر خودرو‌های تولیدی داخل کشور بر روی یک پلتفرم واحد تولید می‌شود، بنابراین هزینه‌های R&D چندین خودرو با یک تغییر کوچک پوشش داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه صنعت باید مرتبا به فکر افزایش کیفیت محصولات تولیدی‌اش باشد، گفت: خودروسازان آخرین بار در سال ۹۱ موظف شدند از استاندارد یورو ۲ به استاندارد یورو ۴ ارتقاء کیفیت داشته باشند.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: محیط زیست مدت مورد نیاز خودروسازان برای تغییر حالت پلت فرم‌هایشان را در نظر گرفته، اما با وجود مسامحه‌های صورت گرفته ایران خودرو اقدام به پیش فروش خودرو‌های تولیدی خارج از استانداردهایش برای سال آینده کرده است.
*پیش فروش خوردو با استاندارد یورو ۴ برای سال آینده غیرقانونی است
اشجعی با تاکید بر اینکه این پیش فروش بر اساس قانون ممنوع است و خودرو‌های پیش فروش شده در سال آینده برای دریافت تأییدیه سازمان محیط زیست به منظور پلاک‌گذاری دچار مشکل می‌شوند، یادآور شد: یک ماه پیش وزارت صمت را مخاطب قرار دادیم و به این وزارتخانه به صورت کتبی تذکر داده شد که بر اساس قانون یورو‌۴‌ها برای سال آینده امکان پیش فروش ندارند، اما متاسفانه با وجود این تذکر ایران خودرو اقدام به پیش فروش خودروهایش کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که محیط زیست چه اقدام بازدارنده‌ای در مقابل این تخلف خودروسازان می‌تواند داشته باشد، گفت: نقطه ایست از سوی محیط زیست همان شماره‌گذاری است چرا که بدون مجوز این محیط زیست پلیس امکان شماره‌گذاری ندارد.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی با اشاره به اینکه آذر ماه سال آینده که موعد شماره‌گذاری این خودروهاست، خودروسازان از جانب مردم به محیط زیست فشار می‌آورند، گفت: در واقع با واگذاری این خودرو‌ها به مردم، خودروسازان به سود خود رسیده و محیط زیست را در مقابل مردم قرار می‌دهند.
اشجعی بیان داشت: ظاهرا هشدار‌های ما تاثیرگذار نبوده و پیش فروش‌ها ادامه دارد و به همین دلیل پیگیری قانونی را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم مراجع ذیربط اقدام کنند.
وی درخصوص تأثیر ارتقای استاندارد خودرو‌ها در کاهش آلودگی نیز گفت: عمده آلایندگی خودرو‌های بنزینی مربوط به ذرات معلق است که به دو دسته ذرات معلق اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود و بر این اساس ذرات معلق اولیه به صورت مستقیم منتشر می‌شود و ذرات معلق ثانویه از طریق واکنش شیمیایی در جو که منبع آن‌ها آلاینده ناکس و هیدروکربن است. در واقع عامل اصلی هیدروکربن خودرو‌های بنزینی هستند.
*۳۵ درصد آلودگی تهران ناشی از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های بنزینی است
اشجعی در ادامه گفت: مطالعات منشا‌یابی آلودگی شهر تهران نشان داده است که ۳۵ درصد ذرات معلق تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلت‌های بنزینی است.
وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مشکل آلایندگی ذرات معلق سال به سال رو به بهبود بوده است اظهار داشت: اگر روز‌های آلوده را به تفکیک آلاینده‌ها بررسی کنیم، می‌بینیم که وضع آلاینده ذرات با یک شیب مناسب سال به سال رو به کاهش است.
*آلاینده ازن در حال پیشی گرفتن از ذرات معلق
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: آلاینده‌ای که هر سال وضع وخیم‌تری پیدا می‌کند، آلاینده ازن است که از سال ۹۵ تا ۹۸ در بازه زمانی منتهی به اواسط آذر شاهد ۲۵ روز آلوده به دلیل افزایش آلاینده ازن بوده‌ایم. یعنی در این مدت ۳۲ روز آلودگی هوا به خاطر ذرات معلق بوده و ۲۵ روز به خاطر افزایش آلاینده ازن است؛ که عامل اصلی آن هیدروکربن و ناکس‌ها هستند.
*آلایندگی از سمت خودرو‌های دیزلی به سمت بنزینی‌ها در حال حرکت است
اشجعی ادامه داد: بنابراین به مرور زمان آلایندگی از سمت خودرو‌های دیزلی به سمت خودرو‌های بنزینی در حال حرکت است و می‌توان نتیجه گرفت بحث خودرو‌های بنزینی هر سال جدی‌تر خواهد شد.
وی بیان داشت: تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودرو‌های بنزینی از یورو ۴ به یورو ۵ باعث ورود ۴۰۰ تن آلاینده ناکس اضافی در هوا شده است.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی ادامه داد: حال با این آمار تصور کنید اگر به جای یک میلیون خودروی یورو ۴ امسال خودرو‌های تولیدی با استاندارد یورو ۵ وارد بازار می‌شوند. چه مقدار وضعیت هوا نسبت به قبل بهتر بود؟
اشجعی با بیان اینکه افزود: در نسخه فعلی قانون هوای پاک عنوان شده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ خودرو‌های بنزینی و دیزلی باید یورو ۵ باشند، اما آیین‌نامه ذیل این قانون ابتدای سال ۱۴۰۱ را مبنا قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: در اصلاحیه قانون هوای پاک که در دولت در حال بررسی است یک یا نهایتا دو سال ارتقای تعویق استاندارد‌ها وجود دارد تا خودروسازان بتوانند خود را به این برنامه برسانند.
*خودروسازان ایرانی در ارتقای کیفیت از همه خودروسازان دنیا عقب افتاده‌اند
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی در پاسخ به این سؤال که آیا فضای قانون نویسی ما در حوزه محیط زیست به خصوص آلودگی هوا فانتزی نبوده است، گفت: خیر؛ کشور‌های دیگر هم این استاندارد‌ها را رعایت می‌کنند. کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی اکنون استاندارد یورو ۶ را مدنظر قرار داده‌اند. خودروسازان چین، روسیه و استرالیا به استاندارد یورو ۵ رسیده‌اند و نهایتا تا یک سال دیگر خودروهایشان را با استاندارد یورو ۶ تولید خواهند کرد.
اشجعی ادامه داد:‌کشور‌های هند و برزیل نیز نهایتا تا یک سال دیگر از استاندارد یورو ۴ به استاندارد یورو ۶ ارتقای کیفیت خواهند داشت. یعنی تا یک سال دیگر کمتر کشور تولید کننده‌ای است که استاندارد آلایندگی‌اش کمتر از یورو ۶ باشد.
وی با توضیح این شرایط در میان خودروسازان جهان یادآور شد: اگر خودروسازان بدون توجه به تولید آلاینده‌ها هر سال به همین منوال ارتقای استانداردهایشان را به تعویق بیندازند، ایران دو مرحله از دیگر کشور‌ها عقب خواهند ماند. حداقل با ارتقای استاندارد خودرو‌ها به یورو ۵ در سال دیگر این فاصله کمتر خواهد بود.
*خسارت ۷ میلیارد دلاری خودروسازان به محیط زیست کشور
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی گازی در کشور ما مربوط به خودروسازان است، گفت: خودروسازان سالانه ۷ میلیارد دلار در کل کشور به دلیل تولید خودرو‌های آلاینده خسارت وارد می‌کنند که معادل حدود صد هزار میلیارد تومان است. حال سؤال اینجاست که آیا سودآوری صنعت خودرو این مقدار است؟
مخاطبان فارس من با ثبت سوژه «مقصر بحران آلودگی هوای کلانشهر‌ها کیست؟» خواستار بررسی عمیق‌تر آلودگی هوا در کشور بخصوص کلانشهر‌ها شده بودند، و با اعتراض به اینکه تعطیلی مدارس، شیوع بیماری‌های قلبی و تنفسی و «حال بد» شهروندان، اولین اثرات این بحران است. اعلام کردند، بحران آلودگی هوا، بحرانی است که انگار هیچکس نمی‌خواهد برای آن علاجی دائمی اتخاذ کند!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: