۵۹۳۷
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
تعداد بازدید : ۶۷
کمیته نوبل جایزه بخش پزشکی را به دو دانشمند که در زمینه توسعه واکسن کرونا فعالیت کردند، اهدا می کند.

کمیته نوبل جایزه بخش پزشکی را به دو دانشمند که در زمینه توسعه واکسن کرونا فعالیت کردند، اهدا می کند.

به گزارش فراتیتر، دو دانشمند به دلیل اکتشافاتی که ساخت واکسن‌های mRNA موثر علیه کووید-19 را امکان‌پذیر ساخت، روز دوشنبه به عنوان برنده جایزه نوبل پزشکی برگزیده شدند.
«کاتالین کاریکو» استاد دانشگاه ساگان در مجارستان و استاد کمکی در دانشگاه پنسیلوانیا به همراه «درو وایزمن» به دلیل تحقیقات خود برنده این جایزه شدند.
این دو جایزه نوبل پزشکی را به دلیل اکتشافاتی که باعث ایجاد واکسن‌های mRNA علیه کووید-19 شد و می‌توان از آن برای ساخت واکسن‌های دیگر در آینده استفاده کرد، از آن خود کردند.
به گفته هیئتی که جایزه را در استکهلم به این 2 دانشمند اعطا کرد، از این 2 نفر به دلیل مشارکت در تولید واکسن برای غلبه بر یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت انسان در دوران مدرن قدر دانی شد.
روش های قبلی ساخت واکسن‌ها نیازمند رشد ویروس‌ یا تکه‌هایی از آن بود. رویکرد RNA کاملاً متفاوت است و با یک قطعه کد ژنتیکی شروع می شود که حاوی دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئین است. پروتئین، ویروس مناسب را برای هدف گیری انتخاب می کند و بدن به یک کارخانه کوچک واکسن تبدیل می شود.
اما تزریق mRNA رشد یافته در آزمایشگاه به بدن باعث ایجاد یک واکنش التهابی شد. این دو دانشمند در تحقیق خود یک تغییر کوچک در بلوک‌های سازنده RNA را کشف کردند که آن را مخفی می‌کند تا از آن سدهای ایمنی بدن عبور کند.
کاریکو 68 ساله معاون ارشد در بیوان‌تک بود که با فایزر برای ساخت یکی از واکسن‌های کووید-19 همکاری کرد.
جایزه نوبل شامل هدیه‌ای مالی به ارزش تقریبی 1 میلیون دلار است که به یادبود «آلفرد نوبل» به برندگان اهدا می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: