۶۴۸۳
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
تعداد بازدید : ۸۷
علی‌رغم ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، امسال نیز روند گذشته طی شد.

علی‌رغم ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، امسال نیز روند گذشته طی شد.

به گزارش فراتیتر، مهر امسال کنکوری‌های ۱۴۰۲ طبق محدودیت سنی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام شده بود یعنی تا سقف سنی ۲۴ سال، به دانشگاه فرهنگیان راه یافتند.

با این حال بنا بر اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، ممکن است با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان برای کنکور ۱۴۰۳ بیشتر یا کمتر از ۲۴ سال شود.

بررسی و تصویب مقررات و اصول لازم برای گزینش تخصصی و تربیت و استخدام معلمان، به تناسب احتیاجات در مراحل تحصیلی با رعایت ضوابط عمومی گزینش در کل کشور از جمله اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش است و از آنجا که جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی انجام می گیرد و این دانشجویان از بدو تحصیل مستخدم وزارت آموزش و پرورش می‌شوند، اما شروط و مقرراتی که شورای عالی آموزش و پرورش برای استخدام معلمان تصویب می‌کند نیز بر ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان مترتب است.

طی ۱۰ سال گذشته سن جذب دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان به فراخور سال‌های مختلف متفاوت بوده است، کما اینکه در کنکور سال ۹۱ حداکثر سن پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها ۲۴ سال تمام تعیین اما از سال بعد از آن یعنی از کنکور سال ۹۲ تا ۹۵ حداکثر سن برای ورود به این دانشگاه‌ها ۲۲ سال تمام عنوان شد.

در کنکور سال ۹۶ اما اتفاقی غیر منتظره رخ داد؛ در دفترچه شماره یک یعنی دفترچه ثبت نام کنکور سال۹۶ حداکثر سن ورود به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان به ۲۰ سال تمام تقلیل داده شد اما این محدوده سنی بعد از برگزاری کنکور ۹۶ و اعلام نتایج اولیه، در دفترچه شماره دو یا دفترچه انتخاب رشته به حداکثر ۲۲ سال تمام اصلاح شد. شاید دلیل این اصلاح اعتراض، داوطلبان کنکوری بالای ۲۰ سال و متقاضی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بود.

با این حال این بالا و پایین شدن سن به همین جا ختم نمی‌شود و پس از آن تقریبا یک سال در میان یا دو سال در میان محدوده سنی برای ورود به دانشگاه‌ تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان بین ۲۲ و ۲۴ سال در رفت و برگشت بوده است.

در کنکور سال‌های ۹۷ و ۹۸ حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ۲۲ سال تمام، در کنکور سال ۹۹ حداکثر سن ۲۴ سال تمام و در کنکور سال ۱۴۰۰ حداکثر سن ۲۲ سال تمام تعیین شد.

در کنکور سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز حداکثر سن ورود به دو دانشگاه یاد شده ۲۴ سال تمام عنوان شد.

همچنین مرداد ماه امسال در هزار و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش حداکثر ۲۲ سال تمام برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌های یاد شده که در کنکور سال۱۴۰۳ آزمون می‌دهند، مصوب شد.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش و عمده اعضا شورای عالی آموزش و پرورش معتقدند دلیل ایجاد این محدودیت در بازه سنی مجاز برای ورود به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان ملاحظاتی است که باید برای تربیت یک معلم کارآمد در نظر گرفت و با احتساب چهار سال تحصیل در این دانشگاه‌ها و ۳۰ سال خدمت در مدارس نهایتا باید نیروی انسانی این وزارتخانه در حوالی ۵۸ سال بازنشسته شود چراکه شاید نیروی انسانی بالاتر از این سن توانایی لازم برای آموزش دانش آموزان را نداشته باشد.

البته این استدلال درحالی است که معلمانی که از طریق ماده ۲۸ و برگزاری آزمون استخدامی دبیری، هنرآموزی و آموزگاری جذب این وزارتخانه می‌شوند با استناد به قانون مدیریت خدمات کشوری باید حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰ سال سن داشته باشند. همین موضوع داوطلبان را با این پرسش مواجه می‌کند که چرا استدلال یاد شده برای معلمان ماده ۲۸ رعایت نمی‌شود؟.

با این وجود از آنجا که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود به دانشگاه، استخدام شده و سنوات برای آنها حساب می‌شود، امسال هیات عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت فردی از وزارت آموزش و پرورش با موضوع «شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱»، این شرط سنی را ابطال کرد.

درواقع هیات عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به ماده ۴۲ و ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری،«تعیین محدوده سنی برای دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان که از آغاز تحصیل خود استخدام می‌شوند و رعایت مقررات عمومی استخدام از جمله حداکثر سن استخدام در خصوص آنها الزامی است» را خلاف قانون دانسته و شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: