۶۷۱
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
تعداد بازدید : ۴۶۹
اجتماعی حوادث

تیتر یک خبر ویژه

حواس هیچکس به سیستان نیست
طی ۷۲ ساعت گذشته بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور شروع شده است. از اواخر هفته گذشته سازمان هواشناسی هشدار‌هایی درباره بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور اعلام کرده بود. این بارش‌ها که از اواخر روز جمعه آغاز شده، بخش‌های زیادی از استان سیستان و بلوچستان، به ویژه جنوب آن را درگیر کرده است.
به گزارش روی تیتر طی ۷۲ ساعت گذشته بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور شروع شده است. از اواخر هفته گذشته سازمان هواشناسی هشدار‌هایی درباره بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور اعلام کرده بود. این بارش‌ها که از اواخر روز جمعه آغاز شده، بخش‌های زیادی از استان سیستان و بلوچستان، به ویژه جنوب آن را درگیر کرده است. در مجموع ۱۳ شهرستان این استان تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها به شکل کامل در سیل محاصره شده‌اند و نیاز به کمک فوری دارند. مردم شهر‌های دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان روستا‌های اطرافشان درگیر سیل اند و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود شده است.

عباس ارجمندی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان به ایسنا گفت: در بارندگی‌های اخیر در ۱۰۲ روستای جنوب استان، پل ها، تاسیسات برق و شبکه‌های آبرسانی به شدت آسیب دیده است.
 
شرایط امداد رسانی همانگونه که در این موارد به آن عادت کرده ایم مساعد نیست. فرماندار دلگان گفته است: بارش‌های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت‌های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه، دارایی بسیاری از آنان را آب برده است. حجم بارندگی‌ها که در حدود ۳۵ ساعت ادامه داشت ۱۱۷ میلیمتر بود. این در حالی است که حجم متوسط بارندگی در این منطقه در طول یک سال ۱۱۳ میلیمتر است.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفته است: سیل زدگان واقع شده در مناطق جنوبی استان با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوار‌ها به حمایت ملی برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند. حجم خسارت وارده به منازل، اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی بسیار بالاست. وی همچنین درباره تعداد روستا‌های درگیر سیل گفته: "سیلاب در جنوب استان ارتباط بیش از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده، ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند. "

البته وی با دیدی همه جانبه از نکات مثبت این بلای طبیعی نیز غافل نبوده. از نظر او: "لطف خدا شامل حال ملت ایران شده و برف و باران سراسر کشور را فراگرفته. " وی سپس شرایط فعلی را با سال گذشته مقایسه نموده و گفته: "سال گذشته در چنین ایامی در این استان همه‌ی سد‌ها بی‌آب بود و در قریب به ۲۰۰ روستا آبرسانی سیار انجام می‌شد. "
 
سیل چه بر سر مردم سیستان و بلوچستان آورده

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان هم گفته است که سیل اخیر در این شهرستان موجب خرابی‌ها و خسارتی در حاشیه زاهدان که ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد، شده. اکثر خانه‌های این مناطق خشت و گلی است و افراد مستضعف در این خانه‌ها ساکن هستند.

وزیر بهداشت نیز در مورد احتمال شیوع بیماری واگیر اعلام کرد: هیچ گزارشی از شیوع بیماری واگیر در سیل سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت در خصوص کشته‌شدگان و مصدومان سیل اخیر نیز گفته که تا روز ۲۲ دی‌ماه یک نفر در شهرستان سرباز فوت کرده و هشت نفر مصدوم و ۱۲ خانم باردار به مراکز مراقبتی و یا مراکز زایمان منتقل شده‌اند.

دیروز عکسی تاثربرانگیز در شبکه‌های اجتماعی از جسد کودکی منتشر شد که به اشتباه گفته شد در سیل اخیر غرق شده. این تصویر متعلق به سیل خوزستان بود.

خطر دیگری که بعضی از منابع غیر رسمی از آن خبر دادند خطر "گاندو"هاست. گفته می‌شود گاندو که نوعی تمساح پوزه کوتاه است با جریان یافتن سیل از محل زندگی خود دور شده و به سمت روستا‌ها رفته است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، امروز گفت: حتما خسارات ناشی از سیل به حادثه دیدگان پرداخت می‌شود و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین مدت مردم به زندگی عادی بازگردد. مردم سیل زده اما در انتظار بازگشتن به زندگی عادی خون دل‌ها می‌خورند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: