۷۶۲۸
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۴۶
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون نظام وظیفه و گام برداشتن به سمت حرفه ای شدن سربازی را از جمله موضوعات اولویت‌دار مجلس یازدهم دانست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون نظام وظیفه و گام برداشتن به سمت حرفه ای شدن سربازی را از جمله موضوعات اولویت‌دار مجلس یازدهم دانست.

به گزارش فراتیتر، محسن پیرهادی، اصلاح قانون نظام وظیفه و گام برداشتن به سمت حرفه ای شدن سربازی را از جمله موضوعات اولویت‌دار مجلس یازدهم دانست،گفت: همانطور که با پیگیری مدام و بی وقفه نمایندگان حقوق سربازی بیش از 10 برابر رشد کرد، اصلاح قانون نظام وظیفه براساس مطالبه جامعه و نیاز نیروهای مسلح از جمله موضوعاتی است که به جد پیگیر آن هستیم و بزودی به ثمر خواهد نشست.

نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اعتقاد به اینکه تدوین و تصویب قانون برنامه هفتم توسعه بستر را برای اصلاح قانون نظام وظیفه بیش از هر زمان دیگری مهیا کرده است، ادامه داد: در همین راستا در نشست اخیر کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در بحث مربوط به قانون نظام وظیفه؛کاهش زمان خدمت سربازی به ۱۲ ماه و معافیت از خدمت مشمولان بالای ۳۰ سال دارای ۲ فرزند، مجاز شدن ادامه تحصیل دانش آموزان مقطع دیپلم و بالاتر در خارج از کشور، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی تاکید کرد: البته این مصوبه نیازمند تایید نیروهای مسلح و اخذ رای نمایندگان صحن مجلس است و پس از کسب رای اکثریت مجلس مثل هر قانون دیگری به شورای نگهبان ارجاع داده می شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درپاسخ به اینکه گفته می‌شود اصلاح قانون نظام وظیفه جز وظایف ستاد کل نیروهای مسلح است و تلاش مجلس در این مسیر موثر واقع نمی‌شود، گفت: ما به عنوان نماینده مردم موظف به پیگیری و انعکاس صدا و مطالبات مردمی هستیم و قانون اساسی ظرفیت و بستر خوبی را برای پیگیری امور مردم در اختیار نمایندگان قرار داده است کما اینکه در همین بستر با تلاش بی وقفه جمعی از نمایندگان در اقدامی کم مانند حقوق پرداختی به سربازان افزایش یافت اگرچه رقم این پرداختی همچنان نیازمند افزایش است اما رشد بیش از 10 برابر آن طی ۳سال با ورود و پیگیری مجلس میسر شد.

‎عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: ایستادگی و پیگیری نمایندگان بر سر اصلاح قانون نظام وظیفه در تصمیم اخیر نیروهای مسلح برای کاهش ۳ماهه زمان خدمت سربازی اثر گذار بود چرا که استمرار در طرح مطالبات واقعی جامعه حتما منجر به کمرنگ شدن و رفع برخی موانع می‌شود.

عضوهیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه پیگیری مطالبات به‌ حق و بر زمین مانده مردم یکی از وظایف و مسئولیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی است،گفت: به سرانجام رساندن مطالبه اصلاح قانون نظام وظیفه از جمله موضوعاتی است که اگربه دلیل موانع موجود صدها بار هم با مانع مواجه شود، پیگیری آن بر دوش نمایندگان است و بن بست و سکوت درقبال این مطالبه معطل مانده و بحق جامعه معنایی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ساماندهی بحث خدمت سربازی براساس نیاز نیروهای مسلح و ظرفیت جامعه سالهاست که ازسوی مجلس، دولت و نیروهای مسلح پیگیری می‌شود، ادامه داد: ورود مجلس و دولت به این مهم و تاکید کارشناسان و نمایندگان نیروهای مسلح بر لزوم ایجاد اصلاحاتی در قانون نظام وظیفه همگی موید اهمیت و ضرورت اصلاح قانون سربازی است و مانع تراشی و رویکرد تخریبی جمعی در قبال این تلاش نمایندگان جای سوال و ابهام دارد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد گشایش و اصلاح در برخی امور به دلیل درهم‌ تنیدگی و انباشت قوانین از یک سو و تداخل وظایف ارگان ها و سازمان های متعدد در آن موضوع مشخص، روندی فرسایشی و زمانبر را طی می کند،گفت: برخی با توجه به پروسه زمانبر این دست موضوعات، ورود به آنها را کاری بیهوده می‌دانند و با این تفکر که اصلاح شدنی نیست، مردم را از ایجاد اصلاحات و تغییر در امور دلسرد و نسبت به تحقق مطالباتشان مأیوس می‌کنند.

پیرهادی با تاکید بر اینکه بروز این دست نگاه مأیوسانه همواره درپیگیری مطالبات مردمی دیده می شود، همچنان که در پیگیری بحث واردات خودرو، افزایش تعطیلات آخر هفته و طرح شفافیت و... هم دیده شد، افزود: اگرچه مسیر به ثمر رساندن این موضوعات اقدامی خلق الساعه نیست اما پیگیری مستمر این موارد از سوی مجلس آنها را به اصول و واجباتی غیرقابل اغماض بدل کرده که ایستادگی و مانع تراشی درقبال آنها بشدت از سوی جامعه مذمت می‌شود و نظارت مردمی مخالفان این مطالبات را لحظه به لحظه ضعیف تر می کند تا زمانی که دیگر فرصت مخالفتی باقی نمی ماند و شرایط برای اجرای آنها میسر می‌شود.

نماینده مردم تهران گفت: پیگیری مطالبات مردمی و گام برداشتن در مسیراصلاح امور و حتی ایجاد تغییر ونوآوری دربرخی بخش‌ها و بروزسانی قوانین براساس نیازجامعه،کار کارشناسانه و تبعیت از الگوهای موفق جهانی وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای بدون واسطه مردم با حاکمیت است و برچسب عوام‌گرایی و پوپولیسم زدن بر این امور مهم، مانعی است که از سوی ذینعفان شرایط موجود مطرح می‌شود و کوتاه آمدن در قبال آن دستاوردی جز خدشه دار کردن شان نمایندگی و القای حس یأس و انسداد تحمیلی در برخی مسیرها به جامعه دستاوردی نخواهد داشت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: