۸۵
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
تعداد بازدید : ۵۴۳
بر اساس مصوبه جدید در مورد بند «e» ماده یک قانون «۶۴۵۸/۳۱ اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی» در باره اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی در ترکیه، اتباع خارجی به جز شهروندان کشور‌های عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ اقامت موقت گردشگری را به مدت یک سال اخذ خواهند کرد.
به گزارش روی تیتر، مطابق این طرح جدید، متقاضیان تمدید اقامت موقت توریستی تنها می‌توانند حداقل پس از گذشت یک سال از پایان مهلت اقامت یک ساله توریستی خود دوباره به دریافت این اقامت مراجعه کنند.

به گفته مسئولین اداره مهاجرت ترکیه، مراجعت‌هایی که قبل از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۰ انجام گرفته است، ولو تاریخ رجوع آن‌ها بعد از این تاریخ نیز موکول شده باشد، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

بر این اساس، اتباع خارجی از جمله شهروندان ایران می‌توانند پس از پایان مهلت اقامت موقت توریستی، طبق مقررات موجود بین کشور متبوع و ترکیه به کشور ورود و خروج کنند. اتباع خارجی در هر ۱۸۰ روز سال مجموعا می‌توانند ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشند.

ترکیه همچنین به اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار در بازار مسکن ترکیه سرمایه‌گذاری کنند، حق شهروندی می‌دهد.

دلایل انتخاب ترکیه برای زندگی توسط ایرانیان

انتخاب ترکیه برای زندگی رویایی است که هر ایرانی در سر می‌پروراند. کشور ترکیه در چند سال اخیر به مهم‌ترین مقصد ایرانی‌ها تبدیل شده و به تازگی ایرانی‌ها مسیر مهاجرت خود را از دوبی به شهر‌های ترکیه تغییر داده‌اند. حتی به تازگی کلاس‌های آموزش زبان ترکی استانبولی در شهر تهران و سایر شهر‌های کشور برگزار می‌شود. در حالی که قبلاً این چنین امکانی برای ایرانیان علاقمند به زبان ترکی استانبولی وجود نداشته است.

براساس آمار رسمی کشور ترکیه تعداد ایرانیان مقیم ترکیه به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است. براساس آمار‌های غیررسمی تعداد ایرانیان مقیم کشور ترکیه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر است. انتخاب ترکیه برای زندگی دلایل مختلفی دارد و هرکسی بنا به دلایل خود مسیر مهاجرت و تجارت را به سوی ترکیه انتخاب میی کند.

دلیل انتخاب ترکیه برای زندگی مجلل را می‌توان به چند دلیل مرتبط دانست، اولین دلیل اینکه کشور دوبی در بحران اقتصادی جهانی بیشترین آسیب را دید و دلیل دوم این که کشور ترکیه با کشور ایران روابط خیلی خوبی دارد، نزدیک‌ترین کشور به کشور ایران است و می‌توان سرمایه‎های را ایران به کشور ترکیه انتقال داد.

افزایش حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و ایران و انتخاب ترکیه برای زندگی

در زمانیکه حجم مبادلات ترکیه و ایران افزایش یافت از طرف دیگر حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و امارات هم کاهش یافت. ناامنی برای هموطنان ایرانی در امارات و کشور گرجستان و حوادث تروریستی و تجار مواد مخدر باعث شد که میزان مهاجرت به مالزی و شرق آسیا سخت‌تر شود.

بعد از این وقایع بود که ایرانیان به دنبال کشور جدیدی بودند که راحت‌تر سفر کرده و به راحتی در آنجا سرمایه‌گذاری کنند. سفر هوایی و زمینی به کشور ترکیه راحت‌تر است و عدم ویزا برای سفر به کشور ترکیه و امکانات راحت اقامت باعث شد که ایرانیان کشور ترکیه را برای زندگی انتخاب کنند. انتخاب ترکیه برای زندگی مجلل می‌تواند به واقعیت تبدیل شود و ایرانیان می‌توانند در ترکیه یک زندگی خوبی را برای خود رقم زنند.

اشتراکات فرهنگی و انتخاب ترکیه برای زندگی

انتخاب ترکیه برای زندگی به دلیل اشتراکات فرهنگی بین دو کشور است. کشور ترکیه برای ترک زبانان کشور ایران امکانات زندگی و تحصیلی مناسبی را فراهم می‌کند. ایرانی‌هایی که در این کشور به تحصیل و زندگی مشغول هستند به راحتی می‌توانند با ایرانیان داخل کشور ارتباط برقرار کنند.

اشتراکات فرهنگی، امکان تحصیل در کشور ترکیه، امکانات اخذ اقامت در کشور ترکیه موجب شد که کشور ترکیه به مقصد محبوب بسیاری از ایرانیان تبدیل شود. مهاجران ایرانی پناهنده به کشور ترکیه می‌توانند به راحتی از این  کشور به کشور‌های اروپایی و آمریکا و کانادا مهاجرت کنند.

بخش توریسم در ترکیه فعال است و همچنین تجارت و فعالیت‎های اقتصادی در ترکیه نیز پررونق است و همین عوامل باعث شده تا مهاجرپذیری کشور ترکیه بسیار بیشتر باشد.

بر اساس آمار‌های رسمی ترکیه، ایرانی‌ها طی ۹ ماه سال جاری میلادی ۴۱۶۰ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. این رقم نسبت به ۹ ماهه سال ۲۰۱۷ تقریبا هشت برابر شده است.

ایرانی‌ها سال گذشته حدود پنج میلیارد دلار در بازار مسکن ترکیه سرمایه‌گذاری کردند.

ایرانی‌ها همچنین پنجمین جایگاه را در میان گردشگران خارجی ترکیه دارند. بر اساس آمار‌های رسمی وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه، طی ۹ ماهه سال جاری میلادی یک میلیون و ۶۴۰ هزار ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۵.۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس اطلاعات رسمی اداره مهاجرت ترکیه، سال گذشته ۵۷۷ هزار خارجی به این کشور مهاجرت کرده‌اند که ۶.۸ درصد آن‌ها (بیش از ۳۹ هزار نفر) ایرانی بودند. در همان سال حدود ۳۲۴ هزار تن از اتباع خارجی و شهروندان خود ترکیه به دیگر کشور‌ها مهاجرت کرده‌اند که سهم ایرانی‌ها ۴.۹ درصد (حدود ۱۶ هزار نفر) بوده است.

اداره مهاجرت ترکیه دوشنبه هفته جاری به شهروندان این کشور هشدار داد اگر منزل خود را به شهروندان خارجی فاقد حق اقامت اجاره دهند، به ازای هر فردی که در آن خانه اقامت دارد، هزار لیره ترکیه (معادل ۱۷۴ دلار) جریمه خواهند شد.

ترکیه با ۳.۷ میلیون مهاجر، بزرگترین پناهگاه مهاجران در جهان است و پاکستان با اختلافی چشمگیر و با میزبانی ۱.۴ میلیون پناهنده در رتبه دوم قرار دارد.