۹۳
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۵۵۶
از دیرباز تاکنون کشورهای توسعه یافته و جهان سوم مقصد کشورهایی بوده‌اند که مردمش با دلایل مختلف قصد مهاجرت داشته‌اند.

به گزارش روی تیتر، از دیرباز تاکنون کشور‌های توسعه یافته و جهان اول مقصد کشور‌هایی بوده‌اند که مردمش با دلایل مختلف قصد مهاجرت داشته‌اند.

کشور‌های جهان اول به دلایل مختلفی افراد را به مهاجرت ترغیب می‌کنند. کشور ایران نیز از این قائده مستثنا نیست و هر ساله درصد قابل توجهی از افراد به قصد زندگی در کشور‌های دیگر قصد مهاجرت می‌کنند و این رقم هر ساله رو به افزایش است.

البته باید این نکته را بیان کرد که شرایط و اقدام برای مهاجرت، کار راحت و آسانی نیست و کسانی که قصد مهاجرت دارند راه زیادی را برای رسیدن به آن باید بپیمایند. به دلیل سختی راه این کار تنها تعداد کمی از افراد قادر به انجام آن هستند.

افراد مهاجر اکثرا روی خوش زندگی افرادی را که مهاجرت کرده‌اند می‎بیند و خیلی کمتر از سختی‌های و زندگی در یک کشور دیگر و همچنین فراز و فرود‌های آن خبر دارند و موفقیت‌های دیگران آن‌ها را بیش از پیش مجاب به مهاجرت می‌کنند. اکثر آن‌ها تصورشان این است به محص اینکه پایشان به یک کشور دیگر جز ایران برسد به خوشبختی خواهند رسید و پله‌های ترقی را پست سر خواهند گذاشت، اما چنین چیزی برای همگان رخ نخواهد داد.

بر اساس آمار منتشر شده از آژانس‌های مسافرتی، ۲۰ درصد مردم ایران در مرداد ماه سال جاری خواهان مهاجرت بودند و بنابر شرایط انجام این کار و سختی‌های آن تنها ۳ درصد از افراد می‌توانند در این اقدام موفق شده و مهاجرت کنند.

دلایل متفاوتی برای اقدام این افراد وجود دارد و شرایط اقتصادی به عنوان نیروی محرکه برای این دسته از افراد عمل می‌کند.

دلایل مهاجرت چیست؟

افراد مختلف به دلایل متفاوتی قصد مهاجرت از کشور دارند و برای آن تلاش می‌کنند.

۱_ مهاجرت تحصیلی: این نوع از مهاجرت از سالیان پیش در میان جوانان و دانشجویان کشور ما بسیار باب شده و افراد زیادی در گذشته با گرفتن بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر خارجی توانسته‌اند از این کشور خارج شوند و اقامت کشور‌های دیگر را از را تحصیل به دست آورند یکی از راه‌های آسان مهاجرت برای جوانان بود، اما امروزه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که از آسان‌ترین راه‌های مهاجرت را به سخت‌ترین آن‌ها تبدیل کرده و افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر قدرت مالی این افراد را کاهش داده و اکثر افراد در این اقدام ناموفق شده‌اند و تعداد کمی از کشاورزان می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند. تحریم کشور ایران نیز از مواردی است که این امر را دشوار ساخته است.

۲_ سرمایه‌گذاری: با توجه با پایین آمدن ارزش ارز در ایران، بسیاری از سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در کشور‌های خارجی که ثبات اقتصادی در آن حاکم است سرمایه‌گذاری کنند و بابت آن نگرانی نداشته باشند. کشور امارات یکی از کشور‌هایی است که ایرانیان سرمایه خود را به آنجا تزریق کرده و شرکت‌های ایرانی بسیاری در آن کشور مشغول به فعالیت هستند. البته امروزه استانبول نیز جزو کشور‌هایی است که توجه ایرانیان را برای سرمایه‌گذاری در آن جلب کرده است.

۳_ مهاجرت شغلی: میزان تقاضای شغلی در کشور ما بسیار زیاد است، اما افراد زیادی در این امر ناکام مانده‌اند. افراد تحصیل کرده‌ای که نمی‌توانند شغل مرتبط و مورد نظر خود را یافته و یا کاسبی مناسبی را برای خود راه‌اندازی کنند. بسیارند افراد با تحصیلات بالا که مجبور به انجام کار‌های یدی شده‌اند و ناامیدی که زندگی آن‌ها را دربرگرفته است. این امر یکی از مواردی است که افراد را برای یافتن کار راهی کشور‌های دیگر می‌کند. فرار افراد متخصصی که به علت عدم تخصیص مناسب شغل‌ها ناکام مانده و اقدام به ترک کشور می‌کنند.

 
۴_ مهاجرت خانودگی: این نوع مهاجرت راحت‌ترین نوع مهاجرت شناخته می‌شود.

۵_ ازدواج: شاید بتوان گفت راحت‌ترین نوع مهاجرت در این روز‌ها این روش است که در آن فرد با شخصی که اقامت یک کشور را داشته ازدواج کرده و از این طریق قادر خواهد بود اقامت آن کشور را پس از گذشت مدتی گرفته و از این طریق ماندگار شود.

دلایل دیگری وجود دارد که افراد قصد مهاجرت می‌کنند و تنها به موارد مهم آن‌ها اشاره کردیم. اما آنچه که در این امر دخیل بوده و آن را تشدید می‌کند امید به زندگی افرادی است که گویی به کلی ناامید شده و خواهان زندگی بهتر با آرامش و رفاه هستند.

کشور‌های مهاجرپذیر چه کشور‌هایی است؟

تمامی کشور‌های دنیا حتی به طور موقت هم زمانی پذیرای مهاجرانی از کشور‌های دیگر هستند، اما کشور‌هایی که به ترتیب مورد نظر ایرانیان بوده‌اند ۵ کشوری است: آمریکا، ترکیه (به دلیل نزدیکی فرهنگی و شرایط آسان و امکان مهاجرت به کشور دیگر پس از ۳ تا ۸ سال)، امارات، کانادا و آلمان.

از نظر قوانین مهاجرت نیز ترکیه ساده‌ترنی کشور برای ایرانیان شناخته شده است و به همین دلیل یکی از گزینه‌ها است، چرا که به دلیل روابط ایران با کشور‌های اروپایی امروزه شرایط سخت‌تر شده و ترکیه از گزینه‌های مورد نظر افراد است.

بر اساس تحقیقات انجام شده کم‌هزینه‌ترین مهاجرت مهاجرت مکان‌محور و روش‌محور هستند.

مهاجرت‌های مکان‌محور مهاجرتی است انتخاب مکان مناسب بر اساس به صرفه بودن مکان زندگی است که اسلواکی، لهستان و بلغارستان کشور‌هایی هستند که برای اخذ اقامت مناسب‌ترین کشور‌ها هستند.

از جمله راه‌های ارزان‌تر جهت اخذ اقامت این کشور‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ثبت شرکت، سرمایه‌گذاری، خود اشتغالی، کارآفرینی و ادامه تحصیل است.

مهاجرت روش‌محور نیز شامل ویزای ازدواج، ویزای تحصیلی و ویزای کار است که مناسب‌ترین و ارزان قیمت‌ترین روش مهاجرت را می‌توان ویزای ازدواج دانست.

با توجه به سختی شرایط مهاجرت و قوانین خاص برای خروج از کشور بعضی از افراد به راه‌های غیرقانونی دست زده که جان و مال آن‌ها را تهدید می‌کند.

مهاجرت‌های خطرناکی که تنها ترس و وحشت را به ارمغان آورده و چه تعداد افرادی که برای رسیدن به مهاجرت پا در این راه گذاشته و با مرگ مواجه شده‌اند.

ایران در زمره کشور‌های مهاجرفرست قرار می‌گیرد که سالانه تعدادی از مردم کشور ما قصد مهاجرت کرده و ایران را ترک می‌کنند. بسیاری از این افراد نیرو‌های متخصص هستند که شرایط مناسب برای آن‌ها در کشور ما وحود نداشته و راهی جز ترک کردن ایران نداشته‌اند.

چه بسیار نیرو‌های ماهر و نخبه‌ای که از ایران کوچ کرده و تدبیری برای آن نیندیشیده‌اند و این ارقام روز به روز افزایش داشته است.

خارج شدن این نیرو‌ها تنها به عقب ماندن هر چه بیشتر ایران از سایر کشور‌های جهان و نیز وارد کردن و وابستگی به نیرو‌های خارجی می‌شود و چه ارز‌هایی که برای استفاده از نیرو‌های خارجی از کشور ما خارج شده است.

تغییر وضع موجود و فراهم کردن شرایط رفاهی و زندگی راحت برای مردم هر کشور، از بدیهی‌ترین و ساده‌ترین وظایف هر دولتی است که از این طریق به یکی از کشور‌های مهاجرپذیر تبدیل می‌شوند تا کشوری مهاجر فرست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: