۱۳۸۱۶
جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
تعداد بازدید : ۳۱
بسیاری از کشورهای جهان یا به کنوانسیون منع خشونت و آزار و متمم‌های آن درباره زنان نپیوستند و یا در صورت پذیرش آن، به درستی نظارت و اجرا نمی‌کنند. 

بسیاری از کشورهای جهان یا به کنوانسیون منع خشونت و آزار و متمم‌های آن درباره زنان نپیوستند و یا در صورت پذیرش آن، به درستی نظارت و اجرا نمی‌کنند. 

به گزارش فراتیتر، گزارش ILO می‌گوید: کمیته ایمنی و بهداشت شغلی جهانی (OSH) طی بیانیه‌ای خطاب به «ILO» (سازمان جهانی کار) خواستار رسیدگی فوری به مشکلات مربوط به آزار و اذیت علیه زنان و خشونت جنسیتی در محیط کار در سراسر جهان شد. 

گزارش جدید ILO به نقل از کمیته ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) نشان می‌دهد که هنوز رویکردی فراگیر، یکپارچه و پاسخگو درباره آزارهای جنسیتی و برای پیشگیری و حذف خشونت و آزار در بازار کار به‌عنوان پروتکل‌هایی جامع و با جزئیات کافی تدوین نشده است. 

گزارش جهانی «پیشگیری و رسیدگی به خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار و تولید» OSH نشان می‌دهد که از هر پنج زن شاغل بیش حداقل یک نفر تجربه آزار و اذیت و خشونت جنسیتی و غیرجنسیتی را در محیط کار خود تجربه کرده است. این درحالی است که بسیاری از کشورهای جهان یا به کنوانسیون منع خشونت و آزار و متمم‌های آن درباره زنان نپیوستند و یا در صورت پذیرش آن، به درستی نظارت و اجرا نمی‌کنند. 

این مشکل می‌تواند بر همه انواع محل‌های کار کارگران و کارمندان تأثیر بگذارد و همچنین می‌تواند در طول رفت‌وآمد، مسیرهای کار، رویدادها، درون محیط کار و حتی ارتباطات دیجیتالی و اینترنتی محیط کار، قربانی آزارها و خشونت‌های مختلف باشند. 

این گزارش تاکید می‌کند که چارچوب‌های OSH با پرداختن به خطرات اساسی مانند سازمان‌دهی ناکافی کارگران در محیط کار و فقدان آیین‌نامه‌های انضباطی درباره آزار و خشونت، و شرایط کاری که سطح استرس بالایی را ایجاد می‌کنند، زمینه را برای بروز این آسیب‌ها در درون و حاشیه محیط کار فراهم‌تر می‌سازند. 

این تحلیل می‌گوید چارچوب‌های ایمنی و بهداشت شغلی که مبتنی بر همکاری در محل کار و گفتگوی اجتماعی است، هم کارفرمایان و هم کارگران را برای ایجاد محیط‌های کاری عاری از خشونت و آزار بسیج می‌کند که در این زمینه اجرای پروتکل‌های دارای جامعیت و جزئیات کافی می‌تواند نقشی مهم در صیانت از کرامت کارکنان و بهبود بهره‌وری در محیط کار ایفا کند. 

این مطالعه نشان می‌دهد؛ در ۲۵ کشور مورد مطالعه، حدود دو سوم از کل مقررات قانونی در مورد خشونت و آزار و اذیت در محل کار در قوانین و مقررات OSH موجود است که نقض می‌شود. این درحالی است که خود این سیاست‌ها به صورت محلی و دقیق تدوین نشده است. 

در قاره آمریکا، اروپا و آسیای مرکزی، مقررات مربوط به خشونت و آزار و اذیت عمدتاً در قوانین حاکم بر OSH گنجانده شده است، در حالی که در استرالیا و برخی از کشورهای عربی تمرکز بر رسیدگی به منع آزار جنسی در محیط کار بسیار دقیق‌تر از غرب اجرا شده است. 

مثلا برخلاف تصور، اتفاقا در کشور دانمارک برخلاف بسیاری از کشورهای مدعی، قوانین خاصی برای جلوگیری از خشونت و آزار وجود دارد، اما در کشورهای آمریکای لاتین و به ویژه آمریکای مرکزی (نمونه خاص السالوادور) آزار جنسی و خشونت کلامی و فیزیکی در محیط کار به یک خطر روانی اجتماعی و عمومی تبدیل شده است. ضمن اینکه در میان کشورهای آسیایی نیز بنگلادش و در آمریکای شمالی خود ایالات متحده آمریکا بیشترین تجربه آزار جنسی در محیط کار گزارش شده است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: