۱۴۰۱۱
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
تعداد بازدید : ۲۸
اجتماعی حوادث

اخبار ویژه

پس از آنکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که تاکنون پنج‌بار برای وضعیت ایمنی بیمارستان گاندی اخطار صادر کرده اما با بی‌توجهی مسئولان این بیمارستان مواجه شده بود، رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور گفت که باید با افرادی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند برخورد شود.

پس از آنکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که تاکنون پنج‌بار برای وضعیت ایمنی بیمارستان گاندی اخطار صادر کرده اما با بی‌توجهی مسئولان این بیمارستان مواجه شده بود، رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور گفت که باید با افرادی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند برخورد شود.

به گزارش فراتیتر، ساعاتی پس از وقوع حریق در بیمارستان گاندی بود که سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از بی‌توجهی مدیران این بیمارستان به ایمنی آن گلایه کرد و گفت:‌«پیش از این بیمارستان گاندی، پنج مرتبه از آتش‌نشانی اخطار ایمنی دریافت کرده و آخرین اخطار مربوط به آبان ماه امسال است. اما متاسفانه به این اخطارها توجهی نشده بود.»

ملکی که با ایسنا گفت‌وگو کرده بود، با بیان اینکه «بیمارستان محلی است که افراد توان‌یاب در آن حاضر می‌شوند. بنابراین باید اصول ایمنی در آن کاملا و حتی بیشتر از اماکن دیگر مورد توجه باشد، نه اینکه به اخطارهای ایمنی بی‌توجهی کنند.»، گفت:‌ «حالا این حادثه حریق رخ داد و خسارت عظیمی به بیمارستان وارد شد. خدا را شکر که جان کسی گرفته نشده و کسی هم آسیب ندید که آن وقت دیگر غیرقابل جبران بود. اما حالا سوال اینجاست که آیا هزینه برای ایمن‌سازی به‌صرفه‌تر بود یا هزینه برای بازسازی و جبران خسارات ناشی ازحریق؟»

صبح امروز نیز، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران که برای ارائه گزارشی از این حریق به صحن شورای شهر رفته بود، درباره وضعیت ایمنی این ساختمان گفت: «‌در عملیات اطفاء ساهتمان ۱۶ طبقه ما نمی‌توانستیم لوله‌کشی کنیم و باید سامانه‌ها اطفاء حریق آنجا باید مورد استفاده قرار می‌گرفت اما فیزیک آن وجود داشت ولی آب نداشت. اگر یک هزارم خسارتی که به این بیمارستان وارد شده برای ایمنی هزینه می‌کردند این اتفاق در این ابعاد رخ نمی‌داد.»

آنچه که از بیان این اظهارات پیداست، بی‌توجهی مدیران این بیمارستان به اصول ایمنی و هشدارهای است که در این خصوص صادر شده است. موضوعی که برابر قانون تحت عناوینی نظیر ترک فعل نیز شناخته می‌شود. در همین راستا، اسماعیل نجار، رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشوربه ایسنا گفت:‌ زمانی که افراد در جایی مسئولیتی را برعهده بگیرند، طبیعتا یکسری وظایف را نیز برعهده دارد. خب حالا اگر افراد در برابر وظایف خود کوتاهی کرده یا آن را انجام ندهد، طبیعتا مرتکب تخلف شده و باید با آنان برخورد شود.

وی با بیان اینکه برخورد با تخلفات این‌چینی برای دیگران عبرت آموز است، گفت: همچنین زمانی که با چنین تخلفاتی برخورد شود، دیگر امکان تکرار آن نیز کمتر می‌شود. در مورد بیمارستان گاندی هم همینطور است. من رئیس یا هیچکدام از مدیران بیمارستان گاندی را نمی‌شناسم، اما وقتی که گفته می‌شود که پنج بار از سوی آتش‌نشانی اخطار ایمنی برای این ساختمان صادر شده است، باید از مدیران این بیمارستان پرسید که چرا به این اخطارها توجهی نکرده‌اند؟

نجار ادامه داد:‌ در قانون مدیریت بحران کشور هم به این موضوع اشاره شده است و افرادی که مرتکب تخلفی شوند، با آنان برخورد می‌شود. خوب است تصور کنیم که اگر خدای نکرده این ساختمان به سرنوشتی مانند پلاسکو دچار می‌شد، آن وقت آن مسئولی که شیرهای آتش‌نشانی را به درستی اجرا نکرده بود، چه مسئولیتی داشت؟ چه پاسخی باید در برابر بی‌توجهی به این اخطارها داده می‌شد؟ لذا معتقدم که حتما باید دستگاه قضایی به این موضوع ورود کرده و پس از انجام بررسی‌ها اگر با تخلفی مواجه شد، حتما با آن برخورد کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: