۶۹۶۱
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
تعداد بازدید : ۵۳
برچسب‌های رنگارنگ «تخلیه‌چاه» و «لوله‌بازکنی» که سال‌ها مثل کنه به در و دیوار ورودی خانه‌ها چسبیده بود مدت‌هاست کمتر شده‌اند. آیا مشکل گیرکردن لوله‌‌ها دیگر وجود ندارد و فعالان این صنف بیکار شده‌اند یا این برچسب‌های تبلیغاتی جای دیگری رفته‌اند؟

برچسب‌های رنگارنگ «تخلیه‌چاه» و «لوله‌بازکنی» که سال‌ها مثل کنه به در و دیوار ورودی خانه‌ها چسبیده بود مدت‌هاست کمتر شده‌اند. آیا مشکل گیرکردن لوله‌‌ها دیگر وجود ندارد و فعالان این صنف بیکار شده‌اند یا این برچسب‌های تبلیغاتی جای دیگری رفته‌اند؟

به گزارش فراتیتر، براساس آمارهای سال ۱۴۰۱ و نیمه اول ۱۴۰۲ در میان هزار کلمه اول پر جستجو در زیر دسته پیشه‌ومهارت در سایت دیوار، «لوله‌‌ باز کنی» با حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار بار جستجو رتبه اول را دارد و حتی از رتبه دوم این فهرست – کاغذ دیواری – ۳ میلیون بار بیشتر جستجو شده است. این آمار نشان می‌دهد مشکل گیر کردن لوله‌های خانه‌ها هنوز از بزرگترین مسائل شهروندان است، اما هم کارهای تبلیغاتی فعالان این صنف و هم محل جستجوی مردم به جای در و دیوار شهر، به دنیای آنلاین نقل مکان کرده است.

و به همین خاطر است که لوله‌بازکنی‌ها، حالا بجای شبگردی در خیابان‌ها و چسباندن برچسب‌های مستطیلی زرد و سرخ به درها و زشت‌کردن نمای خانه‌ها، «پروفایل‌»های خودشان را در دیوار «به‌روز» می‌کنند.
 
ما برای این گزارش در کل زیردسته «پیشه و مهارت» که خدمات لوله‌بازکنی صرفا بخشی از آن است، ۱۰۰۰ کلمه و عبارت پرجستجو را بررسی کرده‌ایم. در یک‌ونیم سال گذشته، مجموع عبارت‌های مرتبط با پیشه و مهارت در سایت دیوار نزدیک به ۱۳۱ میلیون بار جستجو شده‌اند.
 
خدمات ارائه‌شده در این زیردسته البته بسیار متنوع است و از خدمات شیشه‌بری تا نصب و تعمیر دوربین‌های مداربسته تا چاپ سه‌بعدی و برش و حکاکی با لیزر در آن‌ها دیده می‌شود. اما جالب است که در میان همه این خدمات، عبارت «لوله‌بازکنی» (با ۶ میلیون و ۳۹۰ هزار بار) بیشتر از همه خدمات دیگر جستجو شده و با فاصله زیاد از رتبه دوم که کاغذ دیواری (با ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بار جستجو) است در بالای این فهرست قرار دارد.
 
آمارهای دیوار نشان می‌دهد عباراتی که مستقیما با خدمات لوله‌بازکنی و تخلیه چاه در ارتباطند، ۷ درصد کل همه جستجو‌ها در دسته پیشه و خدمات را به خودشان اختصاص داده‌اند.
 
نکته جالب اینکه در کل این ۱۰۰۰ عبارت، نام سه منطقه و شهر هم دیده می‌شود که همه متعلق به استان تهران است. این نام‌ها فقط در کنار عبارت «لوله‌بازکنی» آمده. کاربران دیوار، «لوله‌بازکنی در محله پیروزی» تهران را نزدیک به ۳۰ هزار بار، «لوله‌بازکنی در اسلام‌شهر» را بیش از ۲۶ هزار بار و همچنین «لوله بازکنی در شهرری» را نزدیک به ۲۶ هزار بار جستجو کرده‌اند. نام هیچ محله، منطقه یا شهر دیگری در کل پیشه‌ها و مهارت‌های متنوع این زیردسته، در بین این ۱۰۰۰ کلمه، دیده نمی‌شود.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: