۷۲۹۱
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
تعداد بازدید : ۶۲
هوش مصنوعی
شرکت xAI ا از چت‌بات جدیدی رونمایی کرده است که Grok نام دارد و قوی‌تر از GPT-۳.۵ است.

شرکت xAI ا از چت‌بات جدیدی رونمایی کرده است که Grok نام دارد و قوی‌تر از GPT-۳.۵ است.

به گزارش فراتیتر، اولین دستیار هوش مصنوعی شرکت xAI ایلان ماسک با نام Grok بالاخره رسماً معرفی شد. این ابزار با الهام از داستان Hitchhiker’s Guide to the Galaxy طراحی شده است تا تقریباً به هر سؤالی پاسخ دهد و این کار را با هوشمندی، شوخ‌طبعی و اندکی سرکشی انجام می‌دهد. دستیار هوش مصنوعی «گروک» به‌زودی در دسترس کاربران اشتراک پریمیوم پلاس شبکه اجتماعی ایکس قرار می‌گیرد.

در وب‌سایت xAI درباره Grok توضیح داده شده است که این دستیار هوش مصنوعی به‌صورت آنی به جدیدترین وقایع دنیا دسترسی دارد، چون به‌طور مستقیم به پلتفرم ایکس وصل است. این ابزار می‌تواند به سؤالاتی پاسخ دهد که سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی قادر به پاسخ‌دادن به آن‌ها نیستند.

شرکت xAI اذعان کرده است که «گروک» را تنها با دو ماه آموزش ساخته و این محصول هنوز در مراحل اولیه بتا قرار دارد. این هوش مصنوعی از موتوری موسوم به Grok-۱ استفاده می‌کند که یک مدل زبانی بزرگ بوده و در طول چهار ماه گذشته توسعه داده شده است.

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک می‌گوید پس از اعلام خبر راه‌اندازی xAI، این شرکت نمونه اولیه یک مدل زبانی بزرگ (Grok-۰) را با ۳۳ میلیارد پارامتر آموزش داد. این مدل با نصف پارامترهای مدل LLaMA ۲ می‌توانست عملکردی مشابه آن را به نمایش بگذارد. در ادامه، Grok-۱ به‌وجود آمد که در بسیاری از بنچمارک‌ها حتی از رقبای قدرتمندی مثل GPT-۳.۵ قوی‌تر بود. بخشی از عملکرد این مدل هوش مصنوعی در بنچمارک‌های مختلف را در مقایسه با رقبا می‌بینید.

در وب‌سایت xAI نتیجه عملکرد مدل هوش مصنوعی Grok-۱ در آزمون ملی ریاضی دبیرستان‌های مجارستان نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد این سیستم بالاتر از GPT-۳.۵ و Claude ۲ قرار می‌گیرد. بااین‌حال، گروک-۱ هنوز راه زیادی برای رسیدن به سطح عملکرد GPT-۴ دارد.

xAI تأکید دارد که Grok هم مثل همه مدل‌های زبانی بزرگ که کلمات بعدی را حدس می‌زنند، ممکن است اطلاعات غلط یا متناقض تولید کند. بااین‌حال، این شرکت اندکی درباره مسیر حرکت خود در آینده نیز صحبت کرده است. شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک می‌گوید اگرچه گروک درحال‌حاضر چندوجهی نیست و برای مثال، نمی‌تواند تصاویر را ببیند یا صداها را بشنود، اما در آینده به این قابلیت‌ها مجهز خواهد شد.

به‌علاوه، xAI وعده داده است که قابلیت‌های گروک درزمینه درک مطلب و استخراج اطلاعات افزایش می‌یابد تا این سیستم بتواند در صورت لزوم، به‌راحتی اطلاعات خود را از هر کجا که نیاز باشد، به‌دست آورد. شرکت ایلان ماسک همچنین اعلام کرده است که هوش مصنوعی آن‌ها دائماً به‌دنبال دریافت بازخورد و بهینه‌سازی خود خواهد بود تا تجربه بهتری را به کاربران ارائه کند.

چت‌بات گروک فعلاً فقط برای گروه محدودی از کاربران در ایالات‌متحده آمریکا در دسترس قرار داده شده است تا فاز بتا را پشت‌سر بگذارند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک به فهرست انتظار برای آزمایش این مدل هوش مصنوعی بپیوندند. در ادامه، با خروج Grok از فاز بتا، کاربران پریمیوم پلاس ایکس اولین کسانی خواهند بود که به این ابزار قدرتمند دست پیدا می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: