۸۰۱۶
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
تعداد بازدید : ۵۹
با توجه به درگیری عراق با مسئله بغرنج گردوغبار، تصاویر ماهواره‌ای بروز و دقیق ایران می‌تواند کمک بزرگی برای این کشور باشد.

با توجه به درگیری عراق با مسئله بغرنج گردوغبار، تصاویر ماهواره‌ای بروز و دقیق ایران می‌تواند کمک بزرگی برای این کشور باشد.

به گزارش فراتیتر، در آینده نیز در صورت ورود عراق به ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، پایگاه‌های فضایی ایران در دسترس عراق خواهد بود.
کشور عراق در همسایگی ما حدود 10 سال است که برای حضور در عرصه فضا تلاش می‌کند و با تکیه بر توان داخلی کنار همکاری با کشورهای اروپایی سعی دارد با ساخت ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی، اطلاعات و امنیتی به مدار پایین زمین (لئو) دست پیدا کند.

عراق تاکنون موفق به ارسال یک ماهواره‌ به فضا شده و غیر از این در هیچ‌کدام از عرصه‌های ساخت ماهواره، ماهواره‌بر، ایستگاه فضایی،‌ زیست فضا، رصد فضا و... ورودی نداشته است، بخشی از این امر به‌دلیل درگیری‌ها و جنگ‌هایی است که طی چند دهه اخیر این کشور را درگیر کرده و اجازه نداده است عراقی‌ها علی‌رغم پتانسیلی که دارند در حوزه فضا ورودی داشته باشند.
فعالیت‌های فضایی عراق، در زیرمجموعه وزارت ارتباطات این کشور دنبال می‌شود و عراقی‌ها در سال 2014 تلاش کرده بودند با همکاری ایتالیایی‌ها، نخستین ماهواره خود به‌نام دجله را به فضا پرتاب کنند. ماهواره دجله که در نتیجه همکاری مشترک عراق و ایتالیا ساخته شده بود، توسط روس‌ها به فضا پرتاب شد و داده‌هایی را درباره طوفان‌های گردوغبار به ایستگاه‌های زمینی در بغداد و رم منتقل می‌کرد و تا سال 2019 میلادی همچنان عملیاتی بود.
وزیر ارتباطات عراق سال 2020 اعلام کرد که با همکاری فرانسه به‌دنبال تشکیل آژانس فضایی و نیز ساخت و پرتاب ماهواره اطلاعاتی و امنیتی به فضاست. وی در آن زمان، هدف از ساخت و پرتاب ماهواره را استفاده در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، کشاورزی، زیست‌محیطی و نظامی و همچنین خدمات‌دهی اطلاعاتی و امنیتی دانسته بود.

آنها همچنین همکاری‌های فضایی نیز با کشور مصر داشته‌اند که نتایج آن تاکنون مشخص نشده است.

در سال 1989، در زمان حکومت صدام حسین، عراق ادعا کرد که یک ماهواره پرتاب کرده است اما بررسی فیلم‌ها و تصاویر در آن زمان نشان دادند که پرتابگر در اوایل پرتاب منفجر شده است و موفقیتی حاصل نشده است.

بررسی فعالیت‌های محدود عراق در عرصه فضا نشان می‌دهد که این کشور راه درازی تا تبدیل شدن به یک کشور فضایی دارد و در این عرصه تماماً وابسته به کشورهای خارجی است البته طبیعی است که یک کشور در ابتدای فعالیت خود از تجربه سایر کشورها استفاده کند و در این مسیر، تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت ماهواره، ماهواره‌بر، کپسول زیستی و برخورداری از مجهزترین پایگاه‌های پرتاب ماهواره می‌تواند برای عراق کمک بزرگی باشد.

این همکاری به‌ویژه برای پایش منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه و رصد طوفان‌های گردوغبار می‌تواند برای عراقی‌ها کاربردهای فراوانی داشته باشد چرا که این دو موضوع از چالش‌های اساسی عراق هستند و پرداختن به آنها به‌وسیله تصاویر ماهواره‌ای بروز و دقیق ایران به‌راحتی میسر می‌شود و در آینده نیز در صورت ورود کشور عراق به ساخت ماهواره‌های مختلف سنجشی و مخابراتی، پایگاه‌های فضایی ایران به‌راحتی و با نازل‌ترین قیمت، در خدمت پرتاب‌های فضایی عراق خواهد بود.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: