۹۱۴۲
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۱۶۱
معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد زمان نهایی شدن تغییرات آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی گفت: فکر می‌کنم تا پایان سال آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی آماده شود.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد زمان نهایی شدن تغییرات آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی گفت: فکر می‌کنم تا پایان سال آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی آماده شود.

دکتر غلامرضا سلیمی فراتیتر، در مورد آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات‌علمی گفت: آیین‌نامه پیشین مصوب ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اول مهرماه ۱۳۹۵ توسط رئیس‌جمهوری وقت، به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی پژوهشی دولتی و غیر دولتی وابسته به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور ابلاغ شده است. این آیین‌نامه در آن زمان بر اساس اقتضائات خاص کشور و نیازهایی که در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود داشته و تعاملاتی که نهاد دانشگاه با سایر زیرنظام‌ها برقرار می‌کرده، طراحی شده بود.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در وضعیت کشور در حوزه جهانی و منطقه‌ای، گفت: در حال حاضر بعد از هشت سال وضعیت کشور تغییر پیدا کرده است. همچنین در آن زمان رقبای ما در کشورهای منطقه و دنیا نیز برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گیری‌های خاص را داشتند و الان شرایط تغییر کرده است. در نقشه جامع علمی کشور نیز مصوب شده که پایان سال ۱۴۰۴ باید رتبه اول منطقه و جهان اسلام را داشته باشیم. این تغییر نیازها و تغییر وضعیت کشور از ضرورت‌های بازنگری آیین‌نامه ارتقاء است.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت گرفتن بازخورد و اصلاح آیین‌نامه‌های پیشین، گفت: آیین‌نامه ارتقای قبلی نقاط قوتی داشت و توانست در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی وضعیت ما را از حیث تولید مقاله بهبود بخشد. بر اساس آمارهای مؤسسات علم‌سنجی بین‌المللی که البته ممکن است انتقاداتی نیز به آن‌ها وارد باشد، ما در حال حاضر رتبه ۱۵ دنیا را داریم و در منطقه خاورمیانه رتبه اول هستیم.

وی خاطر نشان کرد: این موفقیت‌ها را رویکرد آیین‌نامه ارتقای پیشین رقم زده و ما باید بتوانیم ضمن حفظ دستاوردهای مثبت و نقاط قوت آیین‌نامه قبلی با یک آسیب‌شناسی جامع، خیز جدید علمی که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی انتظار داشتند را محقق کنیم و بتوانیم به نیازهای جاری و آینده کشور در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد و مهذب پاسخ‌گو باشیم.

سلیمی با بیان این‌که موضوع اصلاح آیین‌نامه ارتقاء از قبل در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور بوده است، گفت: در دوره جدید نیز با شکل‌گیری میزهای تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع پیگیری شده است.

وی به شکل‌گیری میز آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: این میز تخصصی با حضور ذی‌نفعان مختلف از دستگاه‌های گوناگون و صاحب‌نظران حوزه‌های علمی مختلف از جمله علوم انسانی، علوم پایه، هنر، فنی مهندسی، پزشکی و ... تشکیل شده تا نظر تمام ذی‌نفعان و نگرش‌های آن‌ها جمع‌آوری شود و یک جمع‌بندی خوب و جامعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین ما از قالب کرسی‌های نقد و مناظره و نظریه‌پردازی نیز استفاده کردیم و آیین‌نامه ارتقای پیشین را در معرض نقد گذاشتیم تا اعضای هیات‌علمی بتوانند آن را نقد کرده و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد اهمیت آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات‌علمی، توضیح داد: آیین‌نامه ارتقاء در واقع یک سند راهبردی حکمرانی است که با مشخص کردن شاخص‌ها و استانداردها، زمین بازی اعضای هیات‌علمی را که مهم‌ترین کنشگران، نقش‌آفرینان و بازیگران عرصه دانشگاه‌ هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری فرماندهان جنگ نرم هستند، مشخص می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که اصلاح این آیین‌نامه نیازمند پیش‌نیازهایی است، ادامه داد: قبل از اصلاح آیین‌نامه ارتقاء باید مشخص کنیم که هیات‌علمی مطلوب و تراز از نظر ما چیست؟ همچنین باید دانشگاه مطلوب و تراز ما نیز مشخص شود. یعنی انتظار ما از کارکردهای یک دانشگاه در زیست‌بوم نظام حکمرانی کشور چیست؟ ورودی‌های دانشگاه چیست و چه پردازش‌هایی باید در درون دانشگاه انجام شود و خروجی‌های آن به عرصه‌های مختلف زیرنظام‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چه خواهد بود؟ این‌ها پیش‌نیازها و ضروریات بازنگری آیین‌نامه و مقدمات آن هستند.

سلیمی در مورد چرایی طولانی شدن روند بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی، توضیح داد: بازنگری آیین‌نامه ارتقاء باید یک بازنگری جامع، دقیق و کارشناسی باشد. این سندی است که مبنای رفتار اعضای هیات‌علمی را مشخص می‌کند. بنابراین یک سری مقدمات و ضروریاتی نیاز دارد که باید آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: