۹۸۱۵
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۵۰
رئیس پژوهشگاه مطالعات و ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازطراحی ساختار آموزش و پرورش در دست اقدام است، گفت: ساختار آموزش و پرورش ما شبیه هیچ کشوری در دنیا نیست، در خیلی از کشورها وزیر آموزش و پرورش معاون نخست وزیر است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات و ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازطراحی ساختار آموزش و پرورش در دست اقدام است، گفت: ساختار آموزش و پرورش ما شبیه هیچ کشوری در دنیا نیست، در خیلی از کشورها وزیر آموزش و پرورش معاون نخست وزیر است.

به گزارش فراتیتر، علی محبی، اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ۱۰ مساله اساسی آموزش و پرورش را شناسایی کرده و در صدد اقدام برای رفع این مسائل برآمده است.

وی «بازطراحی ساختار آموزش و پرورش» را یکی از مسائل احصاء شده آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: ساختار آموزش و پرورش ما شبیه هیچ کشوری در دنیا نیست. از یک جهت منحصر به فرد هستیم و این خوب است اما از جهت دیگر همین ساختار آموزش و پرورش ما منجر به عدم انسجام، موازی کاری، گستردگی و عدم پاسخگویی شده است. خیلی از موارد و مشکلات ما ناشی از همین ناهماهنگی ساختاری است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش توضیح داد: برنامه هفتم توسعه تعیین کرده است که باید در سال اول برنامه ساختار آموزش و پرورش بازطراحی شود. در دنیا وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ، وزارت ورزش و بخش آموزش وزارت بهداشت همگی ذیل یک وزارتخانه تحت عنوان وزارت آموزش و فرهنگ تعریف می‌شود.

محبی ادامه داد: آموزش و پرورش در دنیا ساختار چابکی دارد و آن نگاه ملی ما که معمولا شعار آن را می‌دهیم نیز در آن ساختار وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش در خیلی از کشورها معاون نخست وزیر است.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود به بیان مطالباتی که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از وزارت آموزش و پرورش دارد پرداخت و گفت: تحقق سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش آموزان، استقرار مدیریت یک پارچه و نه جزیره‌ای امور پژوهشی و ارتقای ساختار و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش از جمله درخواست‌های ما است.

وی همچنین از رفع ممنوعیت عقد قرارداد پژوهشی با معلمان خبر داد و گفت: رفع ممنوعیت عقد قرارداد پژوهش با معلمان در برنامه هفتم تصویب شد و به شورای نگهبان رفت. در صورت تصویب نهایی همکاران می‌توانند با معلمان برای انجام قرارداد پژوهشی اقدام کنند.

محبی درباره تدوین الگوی مدرسه در ترازسند تحول بنیادین توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، توضیح داد: این الگو به این می‌پردازد که مدرسه چه ابعاد، شاخص و استانداردی دارد. این الگو را تدوین و به صورت ۱۰۰ درصد تحویل دادیم و اعتباربخشی شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، درباره ۱۰ مساله شناسایی شده آموز ش و پرورش افزود: تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین و آسیب شناسی طرح رتبه‌بندی معلمان از دیگر اقدامات ما بود. مرحله استقرار رتبه بندی معلمان انجام شد و مرحله بعد مرحله ارتقاء رتبه بندی بود. مرحله ارتقای رتبه بندی معلمان را با سه پژوهش انجام دادیم. دنیا را رصد کردیم و فرآیند و محتواها را آسیب شناسی کردیم. مشکلات قانون و آیین نامه را احصاء کردیم.

وی ادامه داد: نهایتا آیین نامه و شیوه نامه جدید رتبه‌بندی را با ۱۰ چرخش اصلاحی تدوین کردیم. در آیین نامه و شیوه نامه جدید هم رضایتمندی معلمان و هم ارتقای نظام تعلیم و تربیت دیده شده است. سنجش ملی کیفیت یادگیری را نیز باید راه اندازی کنیم که ۵۰ درصد این مورد را اجرایی کرده‌ایم.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: