۹۸۳۴
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
تعداد بازدید : ۳۷
اجتماعی آموزش

اخبار ویژه

دستورالعمل برگزاری المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به استان‌ها ابلاغ شد که براساس آن، ثبت‌نام متقاضیان از امروز (۱۹ آذر) آغاز و تا ۲۶ آذرماه نیز ادامه دارد.

 دستورالعمل برگزاری المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به استان‌ها ابلاغ شد که براساس آن، ثبت‌نام متقاضیان از امروز (۱۹ آذر) آغاز و تا ۲۶ آذرماه نیز ادامه دارد.

به گزارش فراتیتر، در دستورالعمل برگزاری المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که از سوی سیدرضا حسینی به مدیران کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها و روسای ادارات استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده آمده است: در سال جدید تمامی فرایندها اعم از ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان، صدور اقلام پیش از آزمون، چاپ، بسته‌بندی و ارسال دفترچه‌های سوال بر اساس حوزه بندی و همچنین تصحیح پاسخ برگ‌ها، اعلام نتایج آزمون‌ها و پاسخگویی به درخواست‌های تجدید نظر به صورت ستادی و متمرکز انجام می‌گیرد.

همچنین دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور مطابق مفاد این دستورالعمل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون‌ها هستند. مسئولیت برگزاری دقیق و مطلوب این آزمون‌ها در استان بر عهده مدیر کل آموزش و پرورش و در مدارس ایرانی خارج از کشور بر عهده رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور است.

بر اساس این دستورالعمل ثبت‌نام این دوره به صورت اینترنتی بوده و علاقمندان داخل و خارج از کشور می‌توانند در زمان مقرر با مراجعه به نشانی my.medu.ir نسبت به تکمیل مراحل ثبت‌نام اقدام کنند. مبلغ ثبت‌نام برای هر المپیاد معادل ۱/۱۰۰/۰۰۰ ریال(یکصد و ده هزار تومان) است و صرفا از طریق درگاه پرداخت الترونیکی سامانه ثبت‌نام دریافت خواهد شد.

همچنین ثبت‌نام دانش‌آموزان مدارس بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور از طریق مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. همچنین ضروری است داوطلبان پس از طی فرآیند ثبت‌نام و پرداخت، شماره پیگیری را دریافت کرده و نزد خود نگهداری کنند.

زمان‌بندی آزمون‌ها دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی:

 

جزئیات برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی از زمان‌بندی آزمون‌ها تا منابع

ـ  دارندگان مدال نقره المپیاد کامپیوتر سال ۱۴۰۲ (مازاد بر ظرفیت) می‌توانند در دوره آموزشی تابستان المپیاد کامپیوتر شرکت کنند. پذیرفته شدگان آزمون مرحله دوم (چند برابر ظرفیت) المپیادهای کامپیوتر و فیزیک ملزم به شرکت در آزمون‌های تعیین شده از سوی کمیته علمی جهت ورود به دوره آموزشی تابستان هستند.

ـ  بعد از دوره آموزشی تابستان دوره طلای المپیادهایی که مسابقه جهانی دارند اعم از ریاضی، زیست شناسی، شیمی، جغرافیا علوم زمین؛ نجوم و اخترفیزیک و کامپیوتر و فیزیک برگزار و طی کلاس‌های حضوری و آزمون‌های مختلف تیم‌های ملی انتخاب می‌شوند تا در المپیادهای جهانی که معمولاً در تابستان برگزار می‌شود و زمان دقیق آن توسط کمیته جهانی مشخص می‌شود شرکت کند.

برنامه برگزاری آزمون‌های مرحله اول:

جزئیات برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی از زمان‌بندی آزمون‌ها تا منابع

این آزمون‌ها در حوزه‌های داخل و خارج کشور به صورت همزمان برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم یازدهم برگزار می‌شود.

ـ دانش‌آموزان پایه دوازدهم فقط مجاز به شرکت المپیاد علوم و فناوری نانو هستند.

ـ اسامی پذیرفته شدگان مرحله اول برای شرکت در آزمون مراحل دوم به صورت مکتوب به اداره کل آموزش و پرورش استان مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج کشور ارسال می‌شوند.

ـ بارگذاری دفترچه و کلید سوالات پس از برگزاری آزمون و همچنین دریافت پاسخ به درخواست‌های تجدید نظر دانش‌آموزان در سامانه my.medu.ir و در مهلت تعیین شده انجام می‌شود.

آزمون‌های مرحله دوم

این آزمون‌ها همزمان در حوزه پیش‌بینی شده در مرکز استان و حوزه‌های منتخب خارج کشور برگزار می‌شود، شرکت کنندگان این مرحله پذیرفته شدگان آزمون مرحله اول هستند.

بارگذاری دفترچه و کلید سوالات و... همانند مرحله اول انجام می‌شود.

آزمون مرحله سوم عملی

این مرحله از آزمون ویژه المپیادهای کامپیوتر و فیزیک است، پذیرفته شدگان آزمون مرحله دوم (چند برابر ظرفیت) المپیادهای کامپیوتر و فیزیک ملزم به شرکت در آزمون‌های تعیین شده از سوی کمیته علمی ذی‌ربط جهت ورود به دوره آموزشی تابستان هستند.

دوره آموزشی تابستان

شرکت کنندگان در این دوره پذیرفته شدگان نهایی آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی کشور هستند.

ـ شرط دریافت مدال در پایان دوره آموزشی تابستان، شرکت در کلاس و کسب حداقل نمره تعیین شده توسط باشگاه دانشگاه پژوهان جوان و کمیته علمی ذی‌ربط است.

هر دانش‌آموز حداکثر می‌تواند در یک المپیاد وارد دوره آموزشی تابستان شود، در صورتی که رتبه دانش‌آموزی در بیش از یک المپیاد در محدوده پذیرش باشد، با توجه به اعلام اولویت توسط داوطلب، رشته با اولویت بالاتر انتخاب خواهد شد.

ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره آموزشی تابستان ۱۴۰۳

جزئیات برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی از زمان‌بندی آزمون‌ها تا منابع

جزئیات برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی از زمان‌بندی آزمون‌ها تا منابع

شرایط عمومی

- دانش‌آموزان باید در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای، کاردانش) اشتغال به تحصیل داشته و در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی می‌توانند در بیش از یک آزمون المپیاد شرکت کنند.

- دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه تکرار پایه، وقفه تحصیل و ترک تحصیلی نداشته باشند.

- تمامی دانش‌آموزان پایه دهم دارنده مدال برنز المپیاد کامپیوتر و نقره و برنز سایر المپیادها در دوره آموزشی تابستان ۱۴۰۳ در صورت تمایل به شرکت در آزمون المپیادهای سال جاری، ملزم به ثبت‌نام و شرکت در تمامی مراحل بوده و صرفاً در صورت موفقیت به مرحله بعدی راه خواهند یافت.

- برگزیدگان نهایی نهمین المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در دوره آموزشی تابستان ۱۴۰۳ موفق به کسب مدال شوند، پس از اینکه در دانشگاه پذیرش شدند از امتیاز گذراندن دوره کارآموزی در شرکت‌های دانش بنیان حوزه پزشکی بازساختی مورد حمایت ستاد سلول‌های بنیادی برخوردار می‌شوند.

- مدال آوران المپیاد سواد رسانه‌ای در دوره آموزشی تابستان، عضو باشگاه امید شبکه امید سیما شده و از تسهیلات متعددی برای آموزش و ورود به عرصه تولیدات هنری و رسانه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

- با توجه به اینکه اعضای تیم‌های ملی المپیادهای جغرافیا و علوم زمین از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها معاف نیستند، به منظور بهبود و کسب نتایج بهتر در آزمون‌های المپیادهای بین‌المللی، بر اساس سیاست‌های کمیته علمی این المپیادها اختصاص سهمیه معینی از ۸ مدال طلا به دانش‌آموزان پایه دهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: