۶۲۹۱
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
تعداد بازدید : ۱۱۱
بحران کمبود معلم در مدارس کشور، مشکل تازه ای نبوده و دانش آموزان هرساله با آن مواجه هستند.

 بحران کمبود معلم در مدارس کشور، مشکل تازه ای نبوده و دانش آموزان هرساله با آن مواجه هستند.

به گزارش فراتیتر، دو هفته پیش زمانی که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کمبود شدید معلم در مدارس را یادآور شده و خواستار پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص، آن هم در سومین هفته از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید شدند، رئیس مجلس از پیگیری‌های مستمر خود در این باره خبر داد و تاکید کرد که وزیر به وی وعده داده ظرف سه روز این مشکل را رفع خواهند کرد.

محمدباقر قالیباف افزود: مطابق گفته وزیر مربوطه، در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳، کمبود معلم در ابعادی بود که حدود ۲۳ هزار کلاس درس مشکل داشت، اما در نتیجه همراهی مجلس با ایشان در مواردی مانند صدور مجوز بازگشت به کار بازنشستگان و پرداخت برخی بدهی ها، این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده و به ۳ هزار کلاس کاهش یافته است.

ناگفته پیداست که وعده وزیر آموزش و پرورش برای رفع این کمبود در سه روز، هنوز جامه عمل نپوشیده و در کمال تعجب، مهرماه در حالی به آخرین روز‌های خود رسیده که هنوز شمار چشمگیری از کلاس‌های درس مدارس در سراسر کشور، معلم ندارند و دانش آموزان و اولیای در بلاتکلیفی عجیبی به سر می‌برند تا جایی که برخی گزارش‌های رسیده، از رقم خوردن وضعیت بغرنجی در بعضی مدارس کشور حکایت دارد.

از برخی مدارس خبر می‌رسد که اولیای مدارس از والدین دانش آموزان مطالبه پرداخت وجوهی برای استخدام معلم کرده اند و یا در بعضی مدارس ابتدایی به این نتیجه رسیده اند که بهتر است تا زمانی که مشکل رفع خواهد شد، از والدین دانش آموزان برای اداره کلاس استفاده نمایند! وضعیت عجیبی که به رغم به کارگیری اولیای مدارس در کلاس‌های درس، استفاده وسیع از معلمان بازنشسته و حتی دانشجویان سال‌های سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان رقم خورده است.

علی فرهادی، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۰ هزار و ۷۰۰ معلم  تا هفته آینده در دبستان‌ها به کار گرفته خواهند شد..

با توجه به استفاده از بازنشستگان و حق التدریس‌ها مشکل کمبود معلم در دبیرستان‌ها تا حدود زیادی مرتفع شده و در مقاطع ابتدایی هم با اختصاص اضافه کار و به کارگیری حق التدریس‌ها کمبود معلم مرتفع شده، اما همچنان با کمبود معلم مواجه هستیم که باید تلاش شود این مشکل در سال‌های آینده رفع شود

 

منبع: تابناک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: