۱۰۹۲۰
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
تعداد بازدید : ۶۲
سیاسی داخلی

تازه ها

روز گذشته در شورای شهر شیراز مصوبه‌ای مبنی بر پرداخت حق عضویت کارگران و کارکنان شهرداری شیراز به خانه کارگر مطرح شد و به تصویب هم رسید، درحالی که طبق قوانین و ضوابط موجود کمک مالی به یک حزب سیاسی غیرقانونی و اشتباه است.

روز گذشته در شورای شهر شیراز مصوبه‌ای مبنی بر پرداخت حق عضویت کارگران و کارکنان شهرداری شیراز به خانه کارگر مطرح شد و به تصویب هم رسید، درحالی که طبق قوانین و ضوابط موجود کمک مالی به یک حزب سیاسی غیرقانونی و اشتباه است.

به گزارش فراتیتر، حکایت عجیبی در شورای شهر شیراز رخ داده و آن اینکه یک موضوع غیرقانونی در صحن شورا مطرح و مصوب شده است! حال پرسش این است که چطور ممکن است اعضای شورای کلانشهری چون شیراز از ضوابط قانونی یک مصوبه اطلاع نداشته باشند و بدون علم و آگاهی طرحی را در صحن علنی شورا مطرح کنند و به تصویب برسانند و سپس متوجه شوند که اشتباهی رخ داده و به دنبال رفع آن برآیند.

ماجرا از این قرار است که روز گذشته در شورای شهر شیراز مصوبه‌ای مبنی بر پرداخت حق عضویت کارگران و کارکنان شهرداری شیراز به خانه کارگر مطرح شد و به تصویب هم رسید، درحالی که طبق قوانین و ضوابط موجود کمک مالی به یک حزب سیاسی غیرقانونی و اشتباه است. البته گفته می‌شود که این مصوبه بر اساس طرح‌ها و تصمیم‌گیری‌های قبلی مجدد مطرح شده و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، مربوط به گذشته است!

حال سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا برخی از اعضای شورای شهر بدون مطالعه چنین طرحی را در صحن علنی مطرح و مصوب کرده‌اند؟ 

مؤیدی یک فعال حوزه کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره این مصوبه بیان کرد: در این مصوبه اعضای شورای شهر شیراز، شهرداری را مکلف به پرداخت نزدیک به دو میلیارد تومان بابت عضویت کارگران و کارکنان شهرداری به خانه کارگر کرده است.

کمک مالی به یک حزب سیاسی

وی ادامه داد: اینکه طرح این لایحه توسط چه کسانی تهیه شده و چرا این میزان پول باید به حساب خانه کارگر واریز شود، جای تعجب و پرسش است! اصلا آیا شورا می‌تواند به یک حزب سیاسی کمک و شهرداری را ملکف به پرداخت حق عضویت کند؟ 

وی این مصوبه را خلاف قانون دانست و گفت: تشکیلات کارگری و کارفرمایی هم تشکل صنفی دارند و هم حزب سیاسی، اما خانه کارگر به عنوان یک حزب سیاسی فعالیت می‌کند و به اسم جامعه کارگری، درآمد اقتصادی کسب می‌کند و اگر یک تشکل کارگری بودند در مجامع کارگری و بین‌المللی حق اظهارنظر داشتند.

این فعال حوزه کارگری افزود: جای تعجب است که اعضای شورای شهر بدون توضیح خواستن و بدون بررسی، به این مصوبه رأی مثبت داده‌اند، در حالی‌که نظر دیگر تشکلات صنفی را جویا نشده‌اند.

مویدی عنوان کرد: در استان‌ها، کانون هماهنگی شورای کار استان که به عنوان یک تشکل صنفی قانونی وظیفه معرفی نمایندگان در مراجع و مجامع را دارد، باید این مورد را بررسی کند، چرا که به نظر می‌رسد شورای شهر شیراز درگیر اتفاقاتی به جز این مصوبه بوده است!

وی خاطرنشان کرد: کمک دو میلیارد تومانی به یک حزب سیاسی دارای ایراد از نظر شرعی و قانونی است؛ نخست اینکه شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و مخارج و درآمد آن تابع قوانین دولتی است و کمک شهرداری به یک حزب سیاسی کاملا خلاف قانون است. دوم اینکه هیچ‌یک از کارکنان و کارگران شهرداری را نمی‌توان با اجبار به عضویت یک تشکل و حزب سیاسی درآورد، لذا این تصمیم شورا مبنی بر پرداخت 250 هزار تومان به ازای هر نفر به حساب خانه کارگر خلاف قانون است.

مویدی گفت: جالب این است که پرداخت این حق عضویت، سه ساله پیش‌بینی شده و هر سه سال یکبار هم این مصوبه باید تکرار شود.

وی که بیش از دو دهه سابقه نمایندگی تشکل صنفی کارگری در فارس را داشته، تصریح کرد: اگر قرار است شهرداری در این خصوص ورود کند باید به تمام تشکلات کارگری کمک کند.

این فعال کارگری یادآور شد: شهرداری مشمول تشکیل شورای اسلامی کار می‌شود و بار‌ها از انجام آن امتناع کرده و اگر قرار است حق عضویتی پرداخت کند باید با تشکیل شورای اسلامی کار، از اعضا پول کسر و به حساب این شورا واریز کند نه خانه کارگر.

این مصوبه دوباره در شورا بررسی شود

مهدی طاهری، عضو شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار تسنیم اعلام کرد که به این مصوبه رأی نداده است و بیان کرد: برآورد جمعی اعضای شورا این بود که کلمه خانه کارگر عبارت از یک ان‌جی‌او و مجموعه عمومی است، اما پس از رأی‌گیری متوجه شوند این موضوع مربوط به شورای کار است.

وی گفت: به نظر می‌رسد این مصوبه باید بیشتر بررسی و سپس در صحن مطرح می‌شد.

طاهری عنوان کرد: در عین حال برخی از دوستان نظرشان این است که طی صحبت با فرماندار شیراز، این مصوبه دوباره در شورا بررسی شود.

به گفته وی، ظاهرا این مصوبه سابقه قبلی داشته و موضوع جدیدی نبوده است.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: