۱۱۶۴
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
تعداد بازدید : ۶۵۷
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر ویژه

نیرو‌های آمریکایی بعد از ۲۰ سال از خاک افغانستان خارج می‌شوند
"از این به بعد، طالبان با تروریست‌ها مقابله خواهند کرد. " این جمله‌ای بود که دونالد ترامپ پس از امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در یک نشست خبری بر زبان آورد.
به گزارش روی تیتر "از این به بعد، طالبان با تروریست‌ها مقابله خواهند کرد." این جمله‌ای بود که دونالد ترامپ پس از امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در یک نشست خبری بر زبان آورد. از طرف مقابل نیز معاون سیاسی طالبان پیش از امضای توافقنامه گفته بود: "آرزو دارم با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، صلح به این کشور بازگردد. از همه دعوت می‌کنیم برای ارزش‌های صلح در کنار هم قرار بگیریم." این جملات عجیب که پیش از این انتظار شنیدن آن‌ها دور از ذهن بود، نشان از اهمیت و خاص بودن این توافق دارد. توافقی که طرفین برای رسیدن به آن 18 ماه در قطر مذاکره کردند و بر اساس آن مقرر شد ایالات متحده تا 14 ماه آینده تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان این توافق را به امضا رساندند. نگاهی به جزئیات آن بیندازیم.
 
از توافق تاریخی میان آمریکا و طالبان چه می‌دانیم

توافق ۴ محور اصلی دارد: ۱) ضمانت گروه طالبان در عدم استفاده خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدان آن ۲) ارائه جدول زمانی خروج کامل نیرو‌های آمریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه آینده ۳) برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در دهم مارس ۴) بحث روی یک آتش‌بس همه‌جانبه در جریان مذاکرات بین‌الافغانی.

آمریکا متعهد شده که ظرف ۱۳۵ روز نیروهای خود را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد و بقیه نیروهای خود را ظرف ۹.۵ ماه آینده از افغانستان خارج کند.

همچنین آزادی ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان و 1000 تن از کسانی که در دست طالبان اسیرند تا ده روز آینده در این توافقنامه ذکر شده است.

آمریکا همچنین تعهد کرده که با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تا ۲۷ آگوست ۲۰۲۰ تحریم‌ها علیه اعضای این گروه برداشته شود.

در بخش دوم این توافقنامه تعهدات گروه طالبان در قبال قطع رابطه‌شان با گروه‌های تروریستی با جزییات توضح داده شده است.

در بخش سوم آمده که آمریکا تلاش می‌کند این توافقنامه از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار بگیرد.

با اینکه دولت افغانستان در مذاکرات صلح حاضر نبود اما آمریکا قصد ندارد با امضای این توافقنامه به دولت افغانستان بی محلی کرده باشد. به همین منظور مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که به کابل رفته‌اند، همراه با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری به ادامه حمایت‌شان از افغانستان تاکید کردند.



واکنش‌ها به توافقنامه
ترامپ در یک نشست خبری گفت: در آینده نزدیک با رهبران طالبان دیدار خواهد کرد. او همچنین امضای توافق را به رئیس جمهور غنی و مردم افغانستان تبریک گفته است و افزوده که همه طرف های درگیر در افغانستان از جنگ خسته شده، و مردم امریکا نیز در این جنگ خون و پول زیادی قربانی داده اند.

ملاهبت الله، رهبر طالبان درباره امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان گفته است: "امارت اسلامی به نصرت پروردگار و به نمایندگی مردم دلیر افغانستان توانست که پس از تقریبا نوزده سال جهاد و مبارزه، بالاخره برای پایان اشغال از افغانستان به توافق برسد."
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا خطاب به طالبان گفت: "به قول‌های خودتان پایبند باشید و به جنگ با داعش ادامه بدهید. همه شهروندان افغانستان از کاهش خشونت بهره‌مند خواهند شد. افزایش خشونت باعث خواهد شد تا این توافقنامه نقض شود و شکست بخورد."

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفته است موافقت‌نامه آمریکا و طالبان گام بزرگی برای پایان دادن به جنگ و استقرار صلح است.
استفانی دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این توافق را تحولی مهم در راستای دستیابی به راه‌حل سیاسی پایدار توصیف کرده و تاکید کرد: رویدادهای امروز در دوحه و کابل تحولات مهمی در این زمینه به شمار می‌آیند.

تمام 29 عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با انتشار بیانیه‌ای از اقدامات اولیه برای پایان مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در افغانستان استقبال و اعلام کردند که ناتو وضعیت موجود در این کشور را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

ضمیر کابولوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان نیز در واکنش به امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان اعلام کرد که این توافق از اهمیت ویژه‌ای برای افغانستان و امنیت روسیه برخوردار بوده و راه را برای توقف جنگ و ارتقای آشتی ملی در افغانستان هموار خواهد کرد.
وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز ضمن استقبال از توافق‌نامه امضا شده در دوحه ابراز امیدواری کرد که این توافق باعث توقف کامل درگیری ها و برقراری آتش بس دائمی و زمینه رشد و شکوفایی در افغانستان شود.

مقامات کشورمان هنوز واکنشی رسمی به این توافق نشان نداده‌اند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: