۱۲۹۲
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
تعداد بازدید : ۱۰۰۲
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر ویژه

خشونت علیه مسلمانان زیر پرچم حمایت دولت
۸۰ درصد جمعیت هند را هندو‌ها تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین اقلیت، اما متعلق به مسلمانان است. حال ده روز از شروع درگیری‌ها میان این دو گروه در پایتخت، دهلی، می‌گذرد.
به گزارش روی تیتر، ۸۰ درصد جمعیت هند را هندو‌ها تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین اقلیت، اما متعلق به مسلمانان است. حال ده روز از شروع درگیری‌ها میان این دو گروه در پایتخت، دهلی، می‌گذرد. درست قبل از سفر ترامپ به هند و در همان روز‌هایی که خیابان‌های دهلی را پوستر‌هایی با این مضمون پوشانده بودند: کهن‌ترین دموکراسی دنیا، بزرگترین دموکراسی دنیا را ملاقات می‌کند. در این مدت دست‌کم ۴۶ نفر کشته شدند که بیشتر آن‌ها مسلمان بودند. پلیس می‌گوید تا روز دوشنبه ۹۰۳ نفر را دستگیر کرده است. البته کسانی که از نزدیک شاهد ماجرا هستند، می‌گویند این دستگیری‌ها نیز در جهت سرکوب بیشتر مسلمانان است. در دهلی چه به سر آن‌ها می‌آید؟

گزارش‌ها حاکی از آن است، در حالی که مهاجمان شعار‌های ملی‌گرایانه هندویی سر می‌دهند خانه‌های مسلمانان را به آتش می‌کشند و آن‌ها را کتک می‌زنند. در بهترین حالت پلیس فقط نظاره‌گر است. دولت مستقر هندوستان از یک حزب ناسیونالیست هندو می‌آید. نخست وزیر نارندرا مودی آشکارا هندوستان را به شکل یک ملت هندو نگاه می‌کند. قانون اساسی هند یک قانون سکولار است، اما اقدامات نخست وزیر به شکل واضحی در تقابل با سکولار بودن این قانون اساسی قرار گرفته است. از جمله قانون جدید اعطای تابعیت هند که مورد انتقاد بسیاری از مسلمانان و فعالین سیاسی و مدنی هندی قرار گرفت.
 
طبق این قانون که دسامبر ۲۰۱۹ با رای اکثریت حزب حاکم در پارلمان به تصویب رسید همه مهاجران هندو، سیک، بودایی، آیین جین، زرتشتی و مسیحیان و.. می‌توانند شهروندی هند بگیرند، بجز مسلمانان! تبعیضی آشکار علیه مسلمانانی که اتفاقا به دلیل نسل کشی در دیگر کشور‌ها مثل میانمار و بنگلادش، به هند پناه آورده اند یا مسلمانانی که سال هاست ساکن هند هستند، اما تابعیت ندارند.
 
دکتر "محمد مکرم بلعاوی"، تحلیلگر فلسطینی و رئیس کنفرانس مطالعات آسیا و خاورمیانه درباره افرادی که به مسلمانان حمله می‌کنند، می‌گوید:" آن‌ها اعضای باند سازمان یافته‌ای هستند و پس از مخالفت حزب حاکم با موضع مسلمانان نسبت به قانون جدید شهروندی و همچنین اصرار وزارت کشور بر اجرای آن، این اقدامات را انجام داده‌اند. " در این شرایط حمایت‌های آَشکار پلیس دهلی از خشونت‌ها علیه مسلمانان دور از انتظار به نظر نمی‌رسید.
البته نخست وزیر سه روز پس از شروع این حوادث در صفحه توییتر خود خشونت در دهلی را محکوم کرد و نوشت: "صلح و مدارا مرکز اخلاق ماست. از خواهران و برادرانم در دهلی درخواست دارم صلح و برادری را در همه زمان‌ها حفظ کنند. این مهم است که آرامش و شرایط عادی هر چه زودتر بازگردانده شود. "، اما شواهد گویای آن است که ریشه این خشونت‌ها اقدامات خود اوست.

آشوتوش وارشنی، استاد دانشگاه براون و نویسنده کتابی درباره هندو‌ها و مسلمانان هند به نام "برخورد قومی و زندگی مدنی" به فارین پالیسی از سابقه اینگونه خشونت‌های مذهبی می‌گوید: اینچنین شورش‌هایی پیش از این نیز در هند سابقه داشته است. در سال ۲۰۰۲ در گجرات که نخست وزیر فعلی، نارندرا مودی آن زمان فرماندار بود، بیش از ۱۰۰۰ نفر در شورش‌های مذهبی کشته شدند. بعد‌ها منتقدان گفتند که مودی می‌توانست کار‌های بیشتری برای جلوگیری از کشتار انجام دهد. همچنین در سال ۱۹۸۴ که ایندیرا گاندی به دست محافظان سیکش ترور شد، ۳۰۰۰ سیک در دهلی به قتل رسیدند.
وی درباره خشونت‌های چند روز اخیر می‌گوید: در روز و شب اول کشته‌ها از هر دو طرف بودند، اما در روز دوم و سوم حمایت پلیس از شورشیان به وضوح آشکار شد. یک مسجد، یک مکان مذهبی مسلمانان، خانه‌ها و مغازه‌های آنان مورد حمله قرار گرفت. پلیس توجهی به درخواست‌های کمک مسلمانان نکرد. ویدئو‌هایی وجود دارد که در آن مردان مسلمانان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و در همین حین پلیس از آن‌ها می‌خواهد که سرود ملی بخوانند.

محمد نعمان، مسلمان ساکن محله خاجوری خاص دهلی که خانه‌اش توسط مهاجمین به آتش کشیده است به TIME می‌گوید: اکثریت وسیعی از هندی‌ها به این باور رسیده اند که مسلمانان خطری برای هندوستان هستند در حالی که اینطور نیست. ما هم به اندازه بقیه هندی هستیم.

در پی وقوع این حوادث رهبر انقلاب و محمد جواد ظریف در خصوص خشونت علیه مسلمانان دهلی موضع‌گیری کردند. صفحه توییتر رهبر معظم انقلاب این چنین به این واقعه واکنش نشان داد: "قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندو‌های افراطی و احزاب طرفدار آن‌ها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند. " همچنین وزیر امور خارجه کشورمان توییت کرد: "ایران موج خشونت سازمان یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کند. ایران، قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هند می‌خواهیم که رفاه «همه» هندی‌ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدم‌کشی بی‌معنا ادامه یابد. مسیر پیش رو باید بر اساس گفتگو و حاکمیت قانون باشد. "این توییت باعث احضار سفیر کشورمان در دهلی توسط وزارت امور خارجه هند شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز از خشونت‌های اعمال شده ابراز نگرانی کرد و گفت: از دولت هند انتظار داریم از همه ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات برای پایان دادن به درگیری‌ها و حل و فصل مسئله به شیوه مسالمت آمیز اقدام کند.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: