۱۳۸۸۲
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۲۰
سیاسی خارجی

تازه ها

شورای امنیت به درخواست الجزایر پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی، جلسه اضطراری برگزار می کند

شورای امنیت به درخواست الجزایر پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی، جلسه اضطراری برگزار می کند

به گزارش فراتیتر، ریاست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که این شورا چهارشنبه پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد نوار غزه جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

منابع دیپلماتیک به الجزیره گفتند که الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در چهارشنبه برای بررسی وضعیت غزه شده‌است.

این منابع افزودند که دعوت الجزایر برای برگزاری این نشست در چارچوب دستور اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد غزه است.

در بیانیه وزارت امور خارجه الجزایر آمده‌است که به دستور عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، هیئت دائمی الجزایر در سازمان ملل درخواستی را برای برگزاری هر چه سریعتر نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف «دادن فرمول اجرایی» به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری که بر اسرائیل تحمیل شده‌ ارائه داده‌است.

در بیانیه وزارت امور خارجه الجزایر تاکید شده‌است: «الجزایر حکم صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری را آغاز پایان دوران معافیت از مجازات می‌داند که رژیم اشغالگر از مدت‌ها پیش از آن برای آزار و اذیت مردم فلسطین و سرکوب همه حقوق مشروع آنها» استفاده می‌کرد.

الجزایر از ابتدای ژانویه امسال به مدت ۲ سال عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل شده‌است.

در این راستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که تصمیم اتخاذ شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده «نسل‌کشی» آفریقای جنوبی علیه اسرائیل برای همه طرف‌ها الزام‌آور است.

گوترش روز جمعه در بیانیه‌ای به دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد به احکام دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد که تصریح می‌کند «اسرائیل باید از هرگونه اقدام مرتبط با کشتار، حمله و تخریب علیه مردم غزه خودداری کند و همه اقدامات برای جلوگیری از نسل‌کشی را انجام دهد، اسرائیل باید فورا عملیات خود را در غزه متوقف کند».

در این بیانیه آمده‌است: «دبیر کل بیان می‌کند که تصمیمات دادگاه برای همه طرف‌ها طبق اساسنامه دادگاه لازم‌الاجرا است و اطمینان دارد که همه طرف‌ها از تصمیمات دادگاه تبعیت خواهند کرد.»

در این بیانیه تاکید شده‌است که دبیرکل سازمان ملل متحد «اطمینان دارد که همه طرف‌ها به طور شایسته از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد».

در این بیانیه اشاره شده‌است: دبیرکل بر اساس اساسنامه دیوان، تصمیم موقت صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اسرائیل را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد.

دادگاه بین‌المللی دادگستری روز جمعه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها و بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد، اما این تصمیم شامل متن «آتش‌بس» نمی‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: