۱۴۲۸۹
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
تعداد بازدید : ۲۵
سیاسی خارجی

تازه ها

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی ادعایی، جزئیات تازه‌ای از قرارداد تبادل اسرای جدید پیشنهادی را افشا کرد که شامل آزادی ۳۵ اسیر صهیونیست در غزه در مرحله اول در مقابل برقراری آتش‌بس ۳۵ روزه است.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی ادعایی، جزئیات تازه‌ای از قرارداد تبادل اسرای جدید پیشنهادی را افشا کرد که شامل آزادی ۳۵ اسیر صهیونیست در غزه در مرحله اول در مقابل برقراری آتش‌بس ۳۵ روزه است.

به گزارش فراتیتر، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرده «دیوید بارنیا» رئیس موساد در کابینه جنگ این رژیم از سند اصول قرارداد احتمالی تبادل اسرا با حماس رونمایی کرد که شامل آزادسازی ۳۵ صهیونیست بازداشت شده در غزه طی مرحله اول در مقابل آتش‌بس ۳۵ روزه است.

به گزارش این شبکه عبری سندی که بارنیا به کابینه جنگ ارائه کرد، شامل آزادسازی ۳۵ اسیر در قید حیات از جمله زن، بیمار و سالمند در مقابل ۳۵ روز آتش‌بس است به این معنی که هر روز از آتش‌بس برای آزادی یکی از آن‌هاست.

همچنین تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد پس از اتمام این ۳۵ روز، امکان تمدید آتش‌بس به مدت یک هفته دیگر جهت انجام مذاکراتی درباره امکان تکمیل مرحله دوم قرارداد که شامل آزادسازی جوان‌ها و «تمامی افرادی است که حماس آن‌ها را سرباز می‌خواند» وجود دارد.

انتخاب‌های دشوار صهیونیست‌ها

این رسانه عبری گزارش داد، «اساس اختلاف‌نظر در اسرائیل درباره تعداد زندانی‌های امنیتی (اسرای فلسطینی) که اسرائیل مجبور به آزاد کردن آن‌ها از زندان خواهد شد، نبوده بلکه به نوع آن‌ها برمی‌گردد».

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود آورده است که «این قرارداد شامل آزادسازی تعداد زیادی از اسرای فلسطینی است که تل‌آویو آن‌ها را به اتهام دست داشتن در حملاتی که به قتل اسرائیلی‌ها منجر شده، محکوم کرده است و آزادسازی این اسرا برای مردم و مسوولان سیاسی دشوار خواهد بود».

همچنین این رسانه عبری تاکید کرده «بحث و جدل در اسرائیل تنها به موضوع تعداد زندانی‌ها (اسرای فلسطینی) که آزاد خواهند شد، مربوط نبوده بلکه درباره این است که کدام زندانی‌ها آزاد خواهند شد. این مساله بسیار مهم بوده و بر موافقت با قرارداد تاثیر خواهد گذاشت».

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی ادعا کرده «تا این لحظه هیچ توافقی درباره تعداد زندانی‌ها (اسرای فلسطینی) که آزاد خواهند شد، حاصل نشده است و اکنون توپ در زمین حماس است که میانجی‌ها سرفصل‌های اصلی قرارداد را به آن انتقال دادند و منتظر پاسخ حماس هستند».

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس سه‌شنبه اعلام کرد که این جنبش قرارداد پیشنهاد شده در چارچوب تلاش‌ها برای متوقف کردن جنگ علیه نوار غزه و عقد قرارداد تبادل اسرا را دریافت کرده و آن را بررسی می‌کند.

اصرار حماس بر آزادی ۳ اسیر مشهور

روزنامه یدیعوت آحارونوت هم چهارشنبه نوشت، حماس اصرار دارد که قرارداد آتی شامل حال سه اسیر فلسطینی مشهور به نام‌های «مروان البرغوثی»، «احمد سعدات» و «عبدالله البرغوثی» باشد؛ اسرایی که تنها یکی از آن‌ها از اعضای حماس است.

به نوشته آحارونوت، در فهرستی که پیش‌بینی می‌شود حماس ارائه کند، اسامی بزرگی وجود دارند که می‌توانند تشکیلات خودگردان را تغییر دهند. در این فهرست مروان البرغوثی از رهبران جنبش فتح حضور دارد که در آخرین نظرسنجی انجام شده در کرانه باختری، او کاندیدای مطلوب پس از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پست ریاست تشکیلات شد.

به نوشته این روزنامه عبری، البرغوثی که در سال ۲۰۰۲ توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد، به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل پنج صهیونیست به پنج بار حبس ابد و ۴۰ سال حبس محکوم شد.

آحارونوت در ادامه نوشت، نام دومی که حماس بر آزادی‌اش تاکید دارد، احمد سعدات، دبیرکل جبهه مردمی است که تل‌آویو در قرارداد تبادل سال ۲۰۱۱ معروف به قرارداد «شالیت» از آزاد کردن آن امتناع کرد، سعدات هم مانند البرغوثی چهره‌ مردمی مهمی در جامعه فلسطینی محسوب می‌شود.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، سومین زندانی عبدالله البرغوثی، عضو حماس و یکی از رهبران شاخه نظامی این سازمان در کرانه باختری است که در حال سپری کردن حکم حبس ابد خود به مدت ۶۷ سال است. تل‌آویو او را هم در قرارداد شالیت آزاد نکرد.

تا این لحظه حماس واکنشی به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی و نیز گزارش روزنامه آحارونوت نداشته است.

تلاش‌ها برای توافق

به گفته منابع فلسطینی و آمریکایی، رژیم صهیونیستی، آمریکا، مصر و قطر روز یکشنبه در شهر پاریس نشستی را برای بحث و گفت‌وگو درباره قرارداد تبادل اسرا و توقف جنگ در غزه طی سه مرحله برگزار کردند.

از یک سو آمریکا، مصر و قطر رایزنی‌هایی را با رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند و از سوی دیگر مصر و قطر با حماس در حال رایزنی هستند تا به توافق دومی برای آزادسازی اسرای صهیونیست از غزه در مقابل آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی و توقف جنگدر غزه دست یابند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دوشنبه در گفتگویی با شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» گفت: مذاکرات برای دستیابی به توافق آزادسازی اسرای صهیونیست بازداشت شده در نوار غزه به یک چارچوب کار که می‌تواند به توافقی نهایی ختم شود، منجر شد.

رژیم صهیونیستی تعداد اسرای موجود در غزه را حدود ۱۳۶ نفر برآورد می‌کند، این در حالی است که دستکم ۸۸۰۰ فلسطینی در زندان‌های این رژیم اسیر هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: