۱۴۳۷۵
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
تعداد بازدید : ۲۶
سیاسی خارجی

تازه ها

گیلون پیش بینی کرد که آتش بس به مدت 6 سال ادامه می یابد و بعد از آن از غزه به سمت سرزمین های اشغالی موشک شلیک می شود.

گیلون پیش بینی کرد که آتش بس به مدت 6 سال ادامه می یابد و بعد از آن از غزه به سمت سرزمین های اشغالی موشک شلیک می شود.

به گزارش فراتیتر، «کرمی گیلون» رئیس پیشین دستگاه امنیت داخلی اسرائیل(شاباک) گفت که جنگ در غزه تمام شد و آتش بس به مدت 5 یا شش سال ادامه می یابد.

گیلون در گفت و گو با شبکه 12 تلویزیون اسرائیل که بخش هایی از آن روز پنجشنبه پخش شد گفت که جنبش مقاومت اسلامی(حماس) در این جنگ انتقامجویانه ضربه محکمی خورد، ولی تا زمانی که در نوار غزه خلأ وجود دارد و هیچ کس نیست تا آن را پر کند در قدرت می ماند.

گیلون پیش بینی کرد که آتش بس به مدت 6 سال ادامه می یابد و بعد از آن از غزه به سمت سرزمین های اشغالی موشک شلیک می شود.

وی در اشاره به حمله غافلگیرکننده مقاومت فلسطین به مراکز نظامی اسرائیلی و شهرک های یهودی نشین در غلاف غزه در عملیات طوفان الاقصی گفت که «به باور من داستان آن چه در هفتم اکتبر رخ داد تکرار نمی شود».

رئیس پیشین شاباک گفت: به باور من جنگ به پایان رسیده است و تنها دلیل ماندن ارتش اسرائیل در میدان بازگرداندن اسیران اسرائیلی در غزه است و فشار نظامی تنها راهی است که می تواند آنها را بازگرداند.

درباره ناکامی اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته نیز گیلون-که از سال های 1994 تا 1996 رئیس شاباک بود- گفت که هیچ فکرش را نمی کرد که چنین اتفاقی رخ دهد و افزود: هیچ تفسیری مربوط به سازمان اطلاعات ندارد و باور دارم که با ادامه جنگ و فاش شدن واقعیت های بیشتر درباره آمادگی حماس ناکامی های وحشتناک و بزرگ اطلاعاتی (اسرائیل) مشخص می شود.

از هفتم اکتبر گذشته تا کنون ارتش رژیم اسرائیل جنگ ویرانگری را علیه غزه به راه انداخت که تا روز گذشته بیش از 27هزار شهید و بیش از 66 هزار زخمی که بیشتر آنها زن و کودک هستند در پی داشته است. همچنین این جنگ باعث ویرانی گسترده و فاجعه انسانی بی سابقه در غزه شده است.

گالانت: هدف بعدی عملیات زمینی ما رفح است

وزیر جنگ ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه گفت هدف بعدی عملیات زمینی ارتش این رژیم «رفح» خواهد بود.

«یوآو گالانت»، وزیر جنگ اسرائیل گفته که نظامیان این رژیم در ادامه عملیات زمینی اسرائیل در غزه به سراغ رفح در نزدیکی مرز با مصر خواهند رفت.

گالانت در پیامی در فضای مجازی شامگاه پنجشنبه مدعی شد: «تیپ سازمان حماس در خان‌یونس منحل شد، مأموریتمان در آنجا را به اتمام رسانده و عملیات را به سمت رفح ادامه خواهیم داد.»

هزاران نفر از فلسطینی‌های آواره که برای جلوگیری از آثار جنگ به جنوب نوار غزه فرار کرده‌اند در حال حاضر در نزدیکی رفح یا در داخل آن هستند. بسیاری از فلسطینی‌ها از قبل نگران حمله اسرائیل به این منطقه بودند زیرا جایی برای پناه گرفتن در خارج از این منطقه وجود ندارد.

تحلیلگران می‌گویند عملیات‌های نظامی اسرائیل در خان‌یونس ویرانگر بوده‌اند و دو بیمارستان بزرگ در این شهر را نیز هدف گرفته‌اند.

ماه پیش آژانس هماهنگی‌های بشردوستانه سازمان ملل درباره انفجار جمعیت در بخشهایی از نوار غزه که آوارگان به آن پناه برده‌اند، از جمله در رفح هشدار داده بود.

 

گزارش "آسوشیتدپرس" از تخریب گسترده منازل فلسطینیان برای ایجاد منطقه حائل در غزه

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد به رغم هشدارهای جامعه جهانی، اسرائیل در تلاش برای ایجاد "منطقه حائل امنیتی"، عملیات‌های تخریبی جدیدی را در عمق یک کیلومتری اطراف نوار غزه آغاز کرده است.

به گزارش الجزیره، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز پنجشنبه در گزارشی با استناد به ارزیابی‌های کارشناسان نوشت: تصاویر ماهواره‌ای شرکت آمریکایی "پلانت لبز بی بی سی" حاکی از تخریب گسترده ساختمان‌ها و تسطیح زمین‌ در مساحت ۶ کیلومتر مربع منطقه "خربه خزاعه" در شرق خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه است.

طبق این گزارش، ایجاد منطقه حائل ۶۰ کیلومتر مربع از کل مساحت نوار غزه، معادل ۳۶۰ کیلومتر مربع را اشغال می‌کند.

آسوشیتدپرس نوشت که ارتش اسرائیل از پاسخ به این سوال، که آیا در حال ایجاد منطقه حائل در مرزهای غزه است، خودداری کرد ولی در عین حال، تخریب ساختمان‌ها در طول مرزها را تایید کرد.

از سوی دیگر، یک مقام رسمی در تل‌آویو، به شرط فاش نشدن هویتش، گفت که "منطقه حائل امنیتی موقت" در دست ساخت است.

آمریکا به عنوان مهم‌ترین حامی نظامی، سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که از اقدام اسرائیل برای ایجاد منطقه حائل یا هر پیشنهاد دیگری که باعث کاهش مساحت جغرافیایی نوار غزه بعد از جنگ شود، حمایت نمی‌کند.

اما دیپلمات‌های مصری و غربی به آسوشیتدپرس گفته اند که اسرائیل در دسامبر گذشته به متحدان غربی خود و کشورهای عربی اطلاع داد که قصد ایجاد یک منطقه حائل را دارد.

این خبرگزاری به نقل از تحلیلگران آمریکایی گزارش داد که منطقه مورد هدف به عمق یک کیلومتری، شاهد تخریب یا تخریب حداقل ۱۳۲۹ ساختمان از ابتدای جنگ غزه بوده است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود متذکر شده است ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که از هفتم اکتبر، که اسرائیل نوار غزه را آماج حملات جنگنده‌های خود قرار داده نیمی از ساختمان‌ها در این باریکه به صورت کلی یا جزئی تخریب شده‌اند.

 

قطر: اسرائیل با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد و ما تایید اولیه حماس را هم داریم

سخنگوی وزارت خارجه قطر با بیان اینکه دوحه تایید مثبت اولیه جنبش حماس در مورد طرح پیشنهادی آتش‌بس غزه را دارد، گفت: اسرائیل با این پیشنهاد موافقت کرده است.

ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که رژیم صهیونیستی با طرح آتش بس در غزه موافقت کرده است.

وی افزود: در طرح پیشنهادی صلح برای غزه که در پاریس مطرح شده است، به دنبال آتش‌بس هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه قطر اضافه کرد: جنبش حماس در حال بررسی این طرح است و به آن پاسخ خواهد داد.

پیش تر «دیوید بارنیا» رئیس موساد جزئیاتی از طرح توافق احتمالی تبادل اسرا با حماس را اعلام کرده بود. در طرح توافق احتمالی مبادله اسیران با حماس در مرحله اول شامل آزادی ۳۵ اسیر صهیونیست زنده از میان زنان، مجروحان و سالمندان در نوار غزه در ازای ۳۵ روز آتش بس است و این به معنای یک روز آتش بس در ازای آزادی یک اسیر است.

بارنیا ادامه داد: پس از آن می‌توان آتش بس را برای یک هفته دیگر تمدید کرد تا مذاکرات درباره امکان تکمیل مرحله دوم توافق انجام گیرد؛ مرحله دوم شامل آزادی جوانان و همه کسانی است که حماس آنها را به عنوان نظامی صهیونیست به اسارت گرفته است.

 شبکه خبری «ان بی سی نیوز» آمریکا به تازگی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان رژیم اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر روز یکشنبه در پاریس بر سر چارچوبی برای تبادل اسیران صهیونیست و اسیران فلسطینی به توافق رسیدند.

این شبکه به نقل از منبع آگاه خود گفت که این توافق شامل آزادی اسرای آمریکایی و صهیونیست باقیمانده می‌شود که به صورت مرحله‌ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می‌شوند.

ان بی سی نیوز افزود: این توافق همچنین شامل توقف‌های مرحله‌ای در جنگ و ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است و پیش نویسی از این توافق به حماس ارائه می‌شود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مذاکره کنندگان شامل نخست وزیر قطر و رهبران سازمان‌های اطلاعاتی بودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: