۴۱۸
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
تعداد بازدید : ۵۰۹
سیاسی داخلی

تیتر یک خبر ویژه

ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس چند روزی است به پایان رسیده و با مشخص شدن افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، چالش‌های پیش روی جناح‌های سیاسی که قصد ارائه لیست برای انتخابات را دارند، جدی‌تر می‌شود.
 
وضعیت اصولگرایان در کمتر از ۷۰ روز مانده به انتخابات چگونه استبه گزارش روی تیتر، ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس چند روزی است به پایان رسیده و با مشخص شدن افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، چالش‌های پیش روی جناح‌های سیاسی که قصد ارائه لیست برای انتخابات را دارند، جدی‌تر می‌شود. گویا هر چه می‌گذرد
حل معمای لیست مشترک برای دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا پیچیده‌تر می‌شود. الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید: احتمالا در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان لیست‌‌های متعددی شکل خواهد گرفت. نسبت به دو یا سه سال پیش، اصلاح‌طلبان پایگاه مردمی خود را به شدت در خطر می‎‌بینند و بعید می‌دانند با توجه به شرایط فعلی کشور، لااقل در شهرهای بزرگ شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات داشته باشند. نگرانی آنان در مورد رد صلاحیت نامزدهای مورد نظرشان نیز جدی است.

اصولگرایان اما امیدوارترند ولی هنوز برای رسیدن به لیست مشترک گام عملی و بلندی برنداشته‌اند. شورای وحدت اصولگرایان که به ظاهر وظیفه ایجاد وفاق میان آنان را بر عهده دارد تا به امروز دستاورد چشمگیری نداشته است. بنا به گفته محمدجواد ابطحی، فعال سیاسی اصولگرا، محمد باقر قالیباف لیستی تنظیم کرده و خودش نیز سر لیست آن است. طیف‌های سنتی اصولگرایان مانند مصباحی مقدم و جامعه روحانیت مبارز تلاش دارند اصولگرایان مانند چند انتخابات قبلی شکست نخورند و از این فرصت به خوبی استفاده کنند. گویا آنان به آفت‌های دو لیستی شدن آگاهند. محمدرضا باهنر چندی پیش گفته بود: در تهران از اصولگراها دو لیست در نمی‌آید.

میرسلیم و مؤتلفه‌ای ها نیز به سیاق انتخابات ریاست جمهوری قرار نیست در برابر طیف‌های دیگر کوتاه بیایند اما چراغ سبز را به شورای وحدت نشان داده اند. اسدالله بادامچیان به ایسنا گفته بود: ما با همه گروه‌ها و تشکل‌هایی که دنبال انتخاب اصلح باشند همکاری می‌کنیم.

اما از سوی جبهه پایداری نداهایی به گوش می‌رسد که آن‌‌ها شاید این بار حاضر به مدارای بیشتری با گروه‌های دیگر اصولگرا باشند. فاطمه آلیا، عضو جبهه پایداری در گفت و گو با خبرگزاری میزان عنوان کرده بود: ممکن است ۲۵ نفر مشترک باشد، ولی سر ۲ نفر به نتیجه نرسند؛ البته این آخرین گزینه است. گزینه اول جبهه پایداری رسیدن به فهرست انتخاباتی مشترک است.

نکته حائز اهمیت اینکه چندی پیش مهدی چمران، فعال اصولگرا گفته بود: شورا قصد ندارد لیستی بدهد بلکه اینکه چه کسانی در لیست باشند به نظرسنجی عمومی گذاشته خواهد شد. در این سازوکار همه کسانی که جمع شدند کاندیداهایی را پیشنهاد می‌دهند. در ادامه لیستی با حضور کاندیداها با آرای بالاتر مرکب از سه تا پنج برابر تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه تهیه می‌شود. در ادامه این لیست به رای‌گیری اولیه گذاشته می‌شود و نظرسنجی عمومی می‌کنیم.