۴۳۲۳
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
تعداد بازدید : ۳۵۵
سیاسی داخلی

تیتر یک خبر چرخشی

سخنگوی دولت گفت: با توجه به فصل سرما و پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا در فصل پاییز افزایش می‌یابد و ما نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم، اما باید کارهایی که تاثیری بر معیشت خانوار ندارند را به حداقل برسانیم.

به گزارش فراتیتر، «علی ربیعی» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام محرم افزود: ایام محرم هر ساله فرصت بی‌نظیری برای درس آموزی از فرهنگ حسینی نه تنها برای ما ایرانیان بلکه برای همه مسلمانان و آزادگان جهان است، درس‌های محرم و واقعه کربلا برای ابنا بشر شمردنی نیست، اما در این روزها که مردم در زیر فشار تحریم، تبعیض و ستم شقی‌ترین دولت مردان آمریکایی هستند باید یکبار دیگر خاضعانه به پای مکتب سالار شهیدان بنشینیم و درس‌های ماه محرم را نه تنها برای خود بلکه برای همه ملت‌های عالم بازخوانی کنیم.  

وی گفت: بگذاریم همه زورگویان بدانند ملتی که حسین بن علی(ع) و محرم و عاشورا را دارد نه به ستمگری کرنش می‌کند و نه عزت را با خفت به معامله می‌گیرد،  ملت امام حسین(ع) با آزادگی، ایستادگی، ایثار و ملت امام حسن(ع) با صبر و صلح توامان با هم داریم،  البته عجیب نیست که دشمنان ملت ما از شناخت این پیچیدگی‌ها مستاصل هستند، ستمگران را به حکمت‌های نهفته در سنت‌های الهی و سیاست ائمه و معصومین راهی نیست.

ربیعی تاکید کرد: ما اطمینان داریم که سیاست تحریم و فشار بر مردم ما به زودی با شکستی به یادماندنی مواجه می‌شود و از امروز هم می‌توان نشانه‌های شکست و درماندگی را در چهره رهبران رژیم آمریکا دید.

وی ادامه داد: تصادفی نیست که پمپئو ناکام‌ترین وزیر در تاریخ آن کشور است، این نشان از فشار حداکثری است. آمریکا باید بداند فشار حداکثری تجربه شکست خورده است و این مانور جدید چیز جدیدی برای ما نیست، رژیم آمریکا در تلاش است از ابزار شورای امنیت  سوء استفاده کند.

فشار حداکثری در حال تبدیل شدن به فشار بر خود آمریکاست

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان این که رژیم آمریکا به طور مستقل هرچه توان برای تحریم داشته به کار بسته است، گفت: آمریکا ابزار تحریم جدید برای استفاده در چنته ندارد. در نقطه تلاقی اراده ملی از یک سو و انزوای جهانی آمریکا از سویی دیگر، فشار حداکثری در حال تبدیل شدن فشار به خود آمریکا است.

سخنگوی دولت افزود: ما در حال تولید و بهره‌برداری از فرصت‌های جدیدی در جامعه جهانی، توأم با ظرفیت‌سازی داخلی هستیم و با اتکا به این نقاط قوت خود بیش از هر زمان دیگری، به ناامیدی کامل دشمنان مردم نزدیک شده‌ایم.
 
نقشه راه ورود به قرن جدید بزودی رونمایی می‌شود

ربیعی تصریح کرد: رییس‌جمهوری نقشه راه اقتصادی یک سال باقی مانده به قرن جدید را بزودی با مردم در میان خواهند گذاشت که شامل برنامه‌ها و پروژه‌های مهم و اثرگذار در زندگی مردم است و پیام روشنی است مبنی بر اینکه دولت با همه تنگناها و فشارها و محدودیت‌ها و درس آموزی از مکتب امام حسن (ع) هیچ‌گاه در رساندن کشورمان به جایگاهی که سزاوارش است، از پا نخواهد نشست.

 وی افزود: دولت با درک سختی‌های تحمیل شده بر زندگی مردم، امیدوارانه به سوی آینده‌ای روشن‌تر برای مردم ایران حرکت خواهد کرد.

سال آخر دولت به معنای پایان تلاش نیست

ربیعی با بیان اینکه سال آخر دولت نه یک پایان، بلکه پایانه عزیمت به قرن جدید است، اظهار داشت: برای دولت سال آخر به معنای پایان تلاش نیست و با نگاه به فرصت‌ها و قوت‌ها و با اتکا به ظرفیت‌های بزرگ ملی، این نقشه راه را با جدیت تعقیب خواهد کرد.  

تضادی بین اصل سلامت و عزاداری نداشتیم

ربیعی از همراهی مردم عزادار و همه کسانی که در آشتی دادن سیاست سلامت و مراسم سوگواری ایام محرم نقش آفرینی کردند، تشکر کرد و افزود: امسال ما شیوه‌ای از عزاداری را بنیان گذاشتیم که هم عزای حسینی زنده نگه داشته شد و هم سلامت عزاداران،  و تضادی بین اصل سلامت و عزاداری نداشتیم.  

وی افزود: امسال هیات‌های جمعیتی بزرگ، به طور کامل موازین بهداشتی را مراعات کردند و درخواست داریم که برخی از هیات و مراسم‌ها نیز تا پایان عزاداری‌ها بر حفظ موازین و رعایت نکات بهداشتی تاکید داشته باشند.  

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد تا پایان ایام عزاداری های محرم و صفر، سیاق رهبری به عنوان الگو راهنمای عمل عزاداران قرار گیرد.

نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم

ربیعی گفت: در فصل پاییز با توجه به فصل سرما و پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی (WHO)نیم‌کره شمالی که بر فصل سرما وارد می‌شود شیوع بیماری افزایش یابد، ما نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم، اما باید کارهایی که تاثیری بر معیشت خانوار ندارند را به حداقل برسانیم. سفرهای غیر ضروری و مسافرت‌ها و رفت و آمدهایی که در شرایط کنونی ضرورتی بر انجام آن نیست و تاثیری بر چرخه معیشت و اقتصاد خانواده ندارند، قطعا باید به حداقل برسد.

وی افزود: ما باید همچنان موارد بهداشتی فردی استفاده از ماسک، کاهش تردد و شست و شو را به مراعات کنیم و به حداکثر برسانیم.

کاهش آمار جانباختگان کرونا امکان پذیر است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: ما در حال نزدیک شدن به آمار جانباختن زیر ۱۰۰ نفر هستیم و امیدواریم که مسافرت‌هایی که انجام شد و برخی عدم مراعات ها در چند روز آینده منجر به افزایش آمار نشده باشد، اما تداوم روند استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و فاصله اجتماعی نشان داد که دسترسی به دو رقمی شدن و پایین آمدن آمار تلفات دست یافتنی است.

تفسیرآمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ زورگویانه و ناشیانه است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به همراهی احتمالی کشورهای اروپایی در مکانیسم ماشه اظهار داشت: مکانیسم ماشه یا اسنپ بک یک واژه جعلی است. آمریکا از روز اول سعی کرد که این واژه را بر سر زبان‌ها بیندارد که نه در برجام و نه در قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ ‌اشاره ای به چنین مفهومی صورت نگرفته است.

ربیعی ادامه داد: آنچه که ایالات متحده آمریکا به آن استناد می کند از اساس مبنای حقوقی ندارد و همانگونه که ما بارها اعلام کردیم و اجماع جهانی هم بر همین اصل استوار شده است دولت آمریکا دیگر عضو برجام نیست  که بخواهد خودسرانه از یکی از بندهای برجام استفاده کند.

وی عنوان کرد: امروز واشنگتن تفسیری ناشیانه، زورگویانه و کودکانه را از سر استیصال و شکست سیاست حداکثری اتخاذ کرده و تقریبا هیچ کشوری در دنیا هم آن را نپذیرفته است. بعد از درخواست توزیع اطلاعیه از سوی آمریکا، تمامی اعضای دائم شورای امنیت و همچنین آلمان، قریب به اتفاق اعضای غیردائم اظهار کردند که آمریکا چنین حقی را ندارد که حالا بخواهیم درباره مبانی حقوقی آن بحث کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی، تصمیم گیری درباره پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هرگونه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بر عهده شورای امنیت ملی است که در زمان خودش، اتخاذ خواهد شد.  

ربیعی درباره اینکه آیا اقدامی در مجلس در این زمینه مطرح شده یا خیر اظهارداشت: حق مجلس شورای اسلامی برای بررسی همه گزینه‌های متناسب همچنان محفوظ است ولی همه اینها در چارچوب تصمیماتی است که در مراجعی مانند شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده است.
وی یادآور شد: دولت هم در تعاملی نزدیک با مجلس شورای اسلامی به رایزنی با نمایندگان‌ ملت و شنیدن مباحث و طرح‌های پیشنهادی آنها درخصوص تحولات سیاست خارجی ادامه خواهد داد.

تدوین نقشه راه اقتصادی بر اساس ظرفیت‌ها و قوت‌های داخلی 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره نقشه راه اقتصادی دولت برای سال پایانی دولت گفت: برای تدوین نقشه راه از سال آخر دولت ابتدا یک روندشناسی از تحولات داخلی و خارجی تاثیرگذار بر حوزه اقتصاد صورت گرفت. محیط سیاسی، ‌امنیتی و اقتصادی جهان آشوب زده‌تر و متلاطم‌تر از سال‌های اخیر شده است لذا با نگاهی به تهدیدهای خشن آمریکا بر اساس فرصت ها داخلی، نقشه راهی برای ورود به سال آخر دولت و قرن جدید تدوین شد.

ربیعی گفت: بر اساس تحلیل این روند در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ وضعیتی با ثبات داشتیم که متوسط نرخ رشد اقتصادی ۶.۴ را تجربه کرده و نرخ تورم نیز حدود ۱۰ درصد و اشتغال‌زایی نیز در حد قابل قبولی بود. این نقشه راه مولود یکباره نیست، از چند ماه در ستاد اقتصادی دولت یک روند شناسی از تحولات داخلی و خارجی تاثیرگذار بر مسائل اقتصاد صورت گرفته است.

سخنگوی دولت شرایط و محیط سیاسی- اقتصادی جهان امروز را آشوبزده‌ و متفاوت تر از هر دوره ای در چند دهه اخیر دانست وگفت: در ستاد اقتصادی دولت با نگاهی به تهدیدهای خارجی به ویژه تهدیدهای خشن آمریکا که محور تهدیدهای بین المللی بر ضد کشور ما بود و همچنین فرصت ها و قوت هایی که در عرصه بین الملل و داخل کشور برای ما وجود داشته است،  نقشه راه را برای ورود به سال آخر دولت و قرن جدید تدوین کردیم.

وی تاکید کرد این نقشه راه بر اساس یک تحلیل جامع از ظرفیت‌های اقتصادی داخل که اشتغال زایی افزایش می دهد، تدوین شده  است.

 حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را تهدید می‌دانیم 

 سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خود درباره عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی گفت: چند هفته گذشته و بعد از مشکلاتی که با امارت داشتیم، شاهد یک دور مذاکره غیر حضوری ظریف با وزیر امور خارجه کشورامارات بودیم با امید اینکه اصلاحاتی در روابط ما شکل بگیرد ولی ما شاهد عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی بودیم.

 وی ادامه داد: روز گذشته یک هواپیما اسرائیلی در فرودگاه ابوظبی بر زمین نشست و یک مقام ارشد آمریکایی از این هواپیما پیاده شد و در خاک امارات، جمهوری اسلامی را بزرگترین خطر منطقه دانست این اتفاق چه پیامدی برای ما و امارات دارد؟

ربیعی با بیان اینکه وزیر امور خارجه مواضع  رسمی کشورمان را اعلام کرده است، گفت: ما اقدام دولت امارات متحده عربی برای باز کردن پای رژیم صهیونیستی به منطقه را تهدید می‌دانیم و هرگونه تهدید ناشی از این حضور در مسائل امنیتی را ما زیر نظر داریم و بررسی می کنیم و برای ما قابل پذیرش نیست و تهدید ناشی از این حضور را تحمل نخواهیم کرد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: همین که مقامات امنیتی اسرائیل با حضور خود در منطقه حضور مذاکره می کنند نشانه خوبی نیست. البته ما نگرانی خود را اعلام کردیم و وزیر امور خارجه هشدارهای لازم را در این زمینه اعلام کردند. مواضع ما این است که همسایگان ما خرد گرایی را که به نفع امت مسلمان و مردم منطقه است را مراعات کنند.

 وی تصریح کرد: مامعتقدیم که رژیم صهیونیستی دوست وفاداری برای مردم منطقه ما نخواهد بود و براساس منافع خود عمل خواهد کرد و در مواقع لزوم حتی تهدیداتی اطلاعاتی و امنیتی را متوجه کشورهای منطقه خواهد کرد.

محورهای نقشه راه اقتصادی دولت

ربیعی با تشریح نقشه راه اقتصادی، یکی از موارد مهم این نقشه راه را پیشگیری از تکانه‌ها و فشارهای اقتصادی ناشی از کسری بودجه و اقتصاد، تولید و زندگی مردم عنوان و تصریح کرد: بنابراین پیش‌بینی تکانه‌ها که معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است، یکی از موارد جدی بوده مورد تاکید نقشه راه بوده است.

 وی منابع جایگزین نفتی برای جبران این کسری بودجه را از مواردی برشمرد که در نقشه راه به آن توجه شده است و خاطرنشان کرد: کسری بودجه بدون آنکه پول پرقدرت بانک مرکزی وارد بازار شود یا افزایش نقدینگی صورت بگیرد، در نقشه راه لحاظ شده و ورود پول پرقدرت در این نقشه راه دیده نشده است.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد با اجرای این بخش بتوانیم هم سال آخر دولت را مهار کرده و هم تورم را کاهش دهیم؛ چون یکی از سیاست‌های نقشه راه، ‌ کاهش تورم در یک سال پیش رو است.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از نقشه راه توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در کشور است، گفت: دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولتی و همچنین بخش خصوصی در حوزه‌های نفت، گاز، ارتباطات، راه آهن، جاده، فرودگاه، فناوری‌های نوین کشاورزی، صنعت و معدن همه تلاش خود را انجام خواهد داد. مثلا در صنعت و معدن در حوزه صنعت ۱۷۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی شده که دست کم ۴۱ هزار شغل در حوزه صنعت و معدن ایجاد می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه بخشی از نقشه راه در حوزه راه، جاده ها و مسکن است، یکی دیگر از محورهای نقشه راه اقتصادی در سال پایانی دولت را مباحث پولی مالی دانست و گفت: متاسفانه یکی از بیماری‌های اقتصاد ایران، افزایش نقدینگی است که به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد نقدینگی در سال بود ه است.  از آغاز امسال تاکنون رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی بسیار کم بود که سیاست‌های بانک مرکزی و اقتصادی در این زمینه قابل تحسین است.  

سخنگوی دولت تصریح کرد: در نقشه راه دولت جهت‌گیری کنترل نقدینگی به سمت سیاست‌های توسعه و به سمت و نفع تولید دیده شده است.

وی قاچاق را یکی از آسیب‌های تولید عنوان کرد که در نقشه راه دیده شده و گفت: در این نقشه توسعه صادرات غیرنفتی برای بازگرداندن ارز حاصل از فروش تدابیری اندیشیده شده است.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید براینکه ذیل این نقشه راه فقط سیاست‌های رشد و توسعه و یا ایجاد ثبات و تعادل نیست، گفت: ذیل نقشه راه اقتصادی توجه به زندگی و معیشت مردم است که دچار مشکلات شده‌اند و همه ما از آن مطلع هستیم و درک می کنیم. همچنین فشاری که بر افراد مزدبگیر می آید را هم در این نقشه راه در نظر گرفتیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: قطعا اقداماتی هم در این بخش طراحی شد که اعلام خواهد شد اما حداقل تداوم برنامه یارانه معیشتی و استمرار همسان سازی حقوق‌ها و حقوق بازنشستگان و توجه به افزایش قدرت خرید هم در نظر گرفته شده است. بازنشستگان و افراد مشمول می‌توانند از کارت‌های اعتباری استفاده کنند و  این کار وزارت تعاون منجر به افزایش قدرت خرید بازنشستگان خواهد شد.

 فهرست گزینه‌های پیشنهاد وزارت صمت در حال بررسی است 

ربیعی درباره معرفی وزیر صمت به مجلس شورای اسلامی گفت: فهرستی از افراد تهیه شده و در حال بررسی و برآورد هستند باید هم توانایی، تخصص و قدرت مدیریت و تعامل وی با مجلس وی مد نظر قرار گیرد.این روند در حال انجام است و امیدواریم زودتر از موعد مقرر گزینه مورد نظر به مجلس معرفی شود.

تحریم‌ها به دنیای خیالی پمپئو باز می‌گردد

ربیعی در پاسخ به این پرسش که بازگشت تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران از ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ که از سوی پمپئو مدعی شده، با توجه به خروج آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱، آیا شورای امنیت چنین اجازه‌ای به آمریکا می‌دهد، اظهار داشت: آمریکا تاکنون دو شکست فضاحت‌بار در شورای امنیت سازمان ملل داشته و این تحریم‌ها فقط قرار است در دنیای خیالی وزیر امور خارجه آمریکا بازگردد.

سخنگوی دولت افزود: البته این شکست‌ها نمی‌تواند به خیالات مقام‌های آمریکایی پایان ببخشد و مدام تلاش خودش را خواهد کرد. تهدید به همراه جار و جنجالی که به راه انداخته‌اند نه تنها ما را تسلیم نکرده بلکه امروز جایگزین حقوق و مقررات بین‌المللی هم نشده است چرا که دنیا مقاومت می‌کند. 

ربیعی بیان داشت: به اعتقاد ما پافشاری آمریکا هم نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که «نه بلندی» که دولت‌ها و ملت‌های جهان در سازمان ملل برای فهماندن این حقیقت به آمریکای زورگو تا به حال بیان کرده‌اند را کتمان و یا خاموش کند. آن ۳۰ روز دروغین هم پایان خواهد گرفت و هیچ اتفاق تازه‌ای هم رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: البته ما رفتار همه کشورها را زیرنظر داریم و هرگونه پیروی از این قانون‌شکنی را به منزله سرپیچی از آشکارترین اجماع جامعه جهانی حول قوانین بین‌المللی در نظر خواهیم گرفت و در صورت لزوم به طور متناسب هم پاسخ خواهیم داد.

شناسایی تعدادی از عوامل فساد در فوتبال

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره حواشی ایجاد شده در حوزه فوتبال و ورود وزارت اطلاعات در این زمینه و اینکه عزم دولت برای معرفی ارکان اصلی فساد به دستگاه قضا چقدر جدی است، گفت: مشکل اصلی که در ارتباط با مربی تیم ملی به وجود آمد، مشکلی بود که ما در انتقال ارز در خارج از کشور داشتیم. ما همواره پول اینها را از محل درآمدهایی که در فیفا داشتیم پرداخت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه دولت ‌آمریکا زندگی روزمره مردم، حداقل سلامت و نیازهای دارویی مردم را هدف گرفته است، گفت: با فشارهایی که آمریکا برای انتقال پول در اروپا دنبال می‌کرد متاسفانه نتوانستیم پولی که در فیفا داشتیم استفاده کنیم و پرداخت این پول با تأخیر مواجه شد و او هم از این تاخیر استفاده کرده و شکایت کرده است. البته وکلای فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش قطعاً در مراحل بعدی دلایل را عرضه خواهند کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در برخورد با مفسدان و دلالان در حوزه ورزش به‌ویژه فوتبال همیشه مباحثی مطرح بوده است. با همکاری وزارت ورزش، وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی مدتی است که تعامل خوبی به وجود آمده و این افراد برخورد می‌شود. در این راستا تعدادی از عوامل فساد شناسایی شدند و بنابر اظهارات وزیر محترم وزیر ورزش با این عوامل برخورد شده و تحت نظر قرار گرفتند و پرونده آنها در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: موضوع سلامت در ورزش به خصوص فوتبال یک مساله جدی است که با همه حساسیت‌ها و بر اساس قوانین و مقررات بین المللی، قوانینی که فیفا حاکم کرده و سایر مجامع ورزشی دولت با هماهنگی دستگاههای نظارتی برخورد خواهد کرد.

روز شنبه آغاز سال تحصیلی است

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگشایی مدارس اظهار داشت: بنا بر سیاست‌های آموزشی اساس و اولویت با آموزش حضوری است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را  نمی‌تواند بگیرد و این روش جایگزین ندارد.

دستیار ارتباطات اجتماعی گفت: کارکردهای مدرسه فقط در یاد دادن‌های کتابی نیست، بلکه در مهارت‌های اجتماعی، شکل گیری شخصیت دانش آموزان و تعامل چهره به چهره است و هیچ روش دیگری نمی‌تواند جای اینها را پر کند.

ربیعی تصریح کرد: تنها چیزی که می تواند این سیاست را محدود کند، مسائل بهداشتی و حفظ جان است  چیزی که مورد تصویب قرار گرفته روز شنبه آغاز سال تحصیلی است و مدارس هم به صورت حضوری برقرار خواهد شد مگر اینکه بنابر اعلام وزارت بهداشت مناطق قرمز باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت بهداشت لیست مناطق قرمز را اعلام کرده، گفت: معنا ندارد که ما بتوانیم در این مناطق کلاس حضوری برگزار کنیم . البته شرایطی را فراهم کردند برای اینکه مثلاً چند دانش آموز به همراه خانواده در مدرسه حضور داشته باشند و مدرسه خود را بشناسند و تعامل شکل بگیرد.

وی یادآور شد: درعین اینکه کلاس حضوری در مناطق قرمز نخواهیم داشت برای تعامل ساعت‌های کوتاه با افراد معدود پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. اینکه دانش آموز احساس کند مدرسه و معلم هست و نوعی تعامل را پیش بینی کردند که به صورت غیر حضوری باشد.

ربیعی با بیان اینکه شرایط هم در سال تحصیلی متغیر است و بر اساس تغییرات مناطق از قرمز به زرد یا سفید تغییر خواهد کرد، گفت: در مناطق زرد پیش بینی این هست که با حضور دانش آموزان کمتر مدارس دایر شود و دانش آموزان به مدرسه بروند. در مناطق سفید هم که عمدتاً مناطق کم جمعیت و روستایی و عشایر هستند و مدارس  معمولاً زیر ۵۰ نفر هست در اینجا هم شیوه نامه‌های بهداشتی کاملاً مراعات خواهد شد و آموزش در این مناطق حضور خواهد بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: در مناطق زرد بحث این است که بتوانیم از روش‌های ترکیبی استفاده کنیم با حضور محدود یا استفاده از فضای مجازی و ترکیب با آموزش حضوری دانش‌آموزان این اقدام صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص این موضوع که در برخی مدارس با وجود پرداخت پول به مدارس، خدماتی ارائه نشده است هم گفت: حتماً همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش در این زمینه کنترل خواهند کرد و بخشنامه لازم را صادر خواهند کرد و به عنوان یک دغدغه  این موضوع را به وزیر آموزش و پرورش انتقال خواهم داد.

فرآیند تولید واکسن آنفلونزا آغاز شده است

ربیعی درباره پیش بینی های دولت برای مقابله همزمان با آنفلوآنزا و کرونا و تهیه واکسن این بیماری ها گفت: فرایند تولید واکسن آنفلونزا آغاز شده است و به پیشرفتهای خوبی رسیده است. مسئولان وزارت بهداشت امیدوار بودند با پیگیری‌های مستمر محصول ایرانی با کیفیت جهانی تولید کنند و امسال در دسترس قرار دهند.

سخنگوی دولت گفت:  بخشی از اقدام ما در تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا است که شرکت‌های دانش بنیان با همکاری وزارت بهداشت این روند را آغاز کرده اند.

وی اضافه کرد: البته یک روندشناسی در وزارت بهداشت انجام شده است معتقد هستند به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کرونا خود این اقدامات امسال با همه گیری کمتری در آنفلوآنزا خواهیم داشت و مانند سالهای گذشته نخواهد بود.

خرید حدود ۷ میلیون واکسن آنفلوآنزا در دستور کار است

ربیعی گفت: در مورد تامین کامل نیاز واکسن آنفلوآنزا بر اساس تولیدات داخلی امسال کفاف نخواهد داد بنابراین درخواست خرید تعداد زیادی از این واکسن قراردادها منعقد شده است، که فعلا هم دستور خرید حدود ۷ میلیون واکسن آنفلوآنزا در دستور کار است.

سخنگوی دولت افزود: برای تولید واکسن کرونا ؛ سه مرکز با روش‌های مختلف در حال تحقیق و آزمایش اولیه تحت نظر وزارت بهداشت و فعال هستندف کارشناسان برجسته داخلی در مورد برخی از این موارد امیدوارانه صحبت می کنند

ربیعی به پیشرفت قابل قبول در زمینه تولید واکسن کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: رییس جمهوری دستور داده‌اند که وزارت بهداشت برای خرید واکسن‌های تولید شده در دنیا هم اقدام کنند.

وی تاکید کرد: برای خرید واکسن کرونا باید به اندازه لازم از بازار کنونی در جهان، سهم مورد نیاز خود را خرید کنیم و امیدواریم با همکاری بین بانک مرکزی انجام خواهد شد.

 

آمریکا در برجام هیچ جایگاهی ندارد

ربیعی درباره روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: نشست عادی کمیسیون مشترک برجام امروز (سه‌شنبه) با حضور نمایندگان چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا و به ریاست (سید عباس عراقچی)معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و خانم «هلگا اشمیت» در وین برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: آمریکا به عنوان کشوری که به عضویت خود در برجام خاتمه داده است، از 18 اردیبهشت 97 هیچ جایگاهی در توافقنامه و نشست کمیسیون مشترک نخواهد داشت.

ربیعی نشست وین را حایز اهمیت دانست و گفت: نشست وین در شرایطی برگزار می‌شود که آمریکا عزم خود را جزم کرده است که برجام را نابود کند و تاکنون هم چندین بار در این زمینه تلاش کرده است.

اعضای باقیمانده از برجام این توافقنامه قاطعانه حمایت کنند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: موضوع نشست امروز کمیسیون مشترک  برجام در وین «حمایت از برجام» است؛ دلیل حضور و درخواست و پیگیری ما در نشست وین و انتظار ما این است که همه اعضای باقیمانده در برجام حمایت قاطع خود را از این توافقنامه اعلام کنند.

سخنگوی دولت افزود: انتظار می‌رود اعضای باقیمانده در برجام مقابل اقدامات غیرقانونی و قلدرمابانه آمریکا بایستند، و مخالفت کنند.

ربیعی اظهار داشت: در این نشست آخرین تحولات پیرامون برجام بررسی می شود ما مسائل و تعهدات رفع تحریم و تعهدات هسته‌ای ذیل برجام را توامان پیگیری می‌کنیم.

همکاری با آژانس را شفاف و در چارچوب برجام ادامه می‌دهیم

سخنگوی دولت همکاری ایران با آژانس بین‌المللی اتمی شفاف عنوان کرد و افزود: همه اقدامات هسته‌ای ایران همراه با شفافیت و همکاری با آژانس و در چارچوب برجام است و همچنان به آن ادامه خواهیم داد.

ربیعی درباره تلاش آمریکا برای مصادره ۱.۷ میلیارد دلار ایران در اروپا گفت: بانک مرکزی در واکنش به شکایت برخی شکات آمریکایی در نیویورک برای دستیابی به دارایی بانک مرکزی در اروپا پیگیری‌های حقوقی لازم را دنبال می‌کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار داشت: آمریکا طی سال‌های اخیر از روش‌های مختلفی برای توقیف  ۱.۷ میلیارد دلاری که به صورت اوراق ارزی نزد موسسه «کلیراستریم» لوکزامبورگ، استفاده کرده که خوشبختانه در هیچ موردی موفق نبوده و شکست خورده است.

وی بیان کرد: دولت از تمام توان خود برای اقدام تازه آمریکا و شکایت آنها استفاده خواهد کرد؛در این زمینه بانک مرکزی با همکاری مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری، اقدامات حقوقی لازم را انجام داده‌اند و هر لحظه در جریان این پرونده هستند.

ربیعی افزود: طبق قاعده بین‌المللی دارایی‌های بانک مرکزی از دولت مستقل است و دارای مصونیت قضایی اموال و دارایی‌ها است و به همین دلیل تلاش‌های آمریکا به نتیجه نرسیده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: