۵۸۰
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
تعداد بازدید : ۵۳۴
سیاسی داخلی

اخبار چرخشی

خط و نشان سه قدرت شرقی برای آمریکا
ایران، چین و روسیه نخستین رزمایش دریایی خود را روز جمعه ۶ دی ماه با عنوان «کمربند امنیت دریایی» در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان آغاز کرده اند.
به گزارش روی تیتر، دریادار دوم غلامرضا طحانی، معاون عملیاتی نیروی دریایی ارتش ایران، در نشست خبری این رزمایش، هدف از برگزاری آن را "تحکیم امنیت و مبانی در منطقه" عنوان کرد. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز این رزمایش چهار روزه را "تمرین عملیات مبارزه با تروریسم و راهزنی دریایی و تامین امنیت" توصیف کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیامی توئیتری به مناسبت آغاز رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، بر تعهد جمهوری اسلامی ایران و شرکایش به تامین امنیت آبراهه‌های حیاتی منطقه تاکید کرد و نوشت: «ایران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای همکاری با همسایگان در راستای تامین امنیت خلیج فارس اعلام کرده است. پویش صلح هرمز هم‌اکنون روی میز است. رزمایش دریایی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای روسی و چینی‌مان به‌خوبی نشان‌دهنده تعهد ما به تامین امنیت آبراهه‌های حیاتی است.»

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین هدف رزمایش را "افزایش هماهنگی میان نیروی دریایی سه کشور" توصیف کرد.

همچنین دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش اعلام کرده است: قطعا خیلی از کشور‌ها دنبال این هستند که بدانند موضوع چیست و جاسوس‌ها هم فعال شدند. در این رزمایش مشترک هر ابزار جاسوسی چه شناوری، چه پروازی در منطقهٔ رزمایش هدف قرار می‌گیرد.

بازتاب این رزمایش در رسانه‌ها
نشریه دولتی «گلوبال تایمز» چین که نظرات و مواضع دولت چین را بیان می‌کند، در یادداشتی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های منطقه را "هشداری به آمریکا" دانست. در ادامه این گزارش آمده است که این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به عنوان دو قدرت بزرگ و مسوول در جهان، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ از ایران و این توافق حمایت می‌کنند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز در خبری درباره اهمیت منطقه‌ای این رزمایش نوشت: «خلیج عمان آبراه حساسی و به‌خصوصی است، زیرا به تنگه هرمز، که حدود یک‌پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند و سپس به خلیج فارس متصل می‌شود.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود با اشاره به آغاز رزمایش دریایی اعلام کرد که برخی تحلیلگران، این رزمایش را واکنشی به تحرکات اخیر آمریکا و متحدانش به‌ویژه عربستان سعودی در منطقه می‌دانند و تحلیل کرد: «تهران چندی است، در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه از سوی واشنگتن، خواستار افزایش همکاری‌های نظامی با پکن و مسکو شده است. سفر‌های نمایندگان نیروی دریایی چین و روسیه به ایران نیز طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.»

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در یادداشتی درباره اجرای رزمایش مشترک سه کشور در شمال اقیانوس هند نوشت: «این رزمایش در فضایی برگزار می‌شود که ایالات متحده در تلاش است تا ائتلافی را با هدف امنیت دریایی در نزدیکی آب‌های ایران ایجاد کند.»

واکنش آمریکا
مطابق انتظار، ایالات متحده در ارتباط با این رزمایش سکوت نکرد. شان رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره اعلام کرد: ما از رزمایش چندجانبه میان ایران، چین و روسیه مطلع هستیم و آن را رصد می‌کنیم؛ با شرکا و متحدانمان به تلاش برای تضمین آزادی ناوبری و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های بین‌المللی ادامه خواهیم داد.

این رزمایش تا روز دوشنبه ۹ دی ادامه خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: